Euro NCAP: Aj elektromobil môže byť bezpečný

Bezpečnostné konzorcium Euro NCAP má po najnovšej sérii nárazových testov pre svet dobrú správu. Po prvý raz v histórii sa totiž na crash teste zúčastnil elektromobil. A výsledky boli uspokojivé.

30.05.2011 20:14
Mitsubishi i-MiEV Foto:
Mitsubishi i-MiEV
debata

Inkriminovanou hviezdou z celkom šiestich vozidiel, ktoré absolvovali zrážku s prekážkou, sa tak stalo Mitsubishi i-MiEV. A spolu s ním aj sesterské modely Citroën C–Zero a Peugeot iOn, ktoré si jeho výsledky takpovediac „požičali“.

Z maximálneho počtu piatich hviezdičiek si odniesli slušné štyri. Ak uvážime, že ide o miniatúrne mestské vozidielka s dĺžkou len 3,5 metra a pokrokovým pohonom, nie je to zlé. „Mitsubishi ukázalo, že elektromobily môžu byť rovnako bezpečné ako autá s klasickým pohonom a že ich 5-hviezdičková budúcnosť nie je vylúčená. Či už budú vyrábané renomovanými značkami alebo novými hráčmi na trhu, mali by spotrebitelia očakávať, že splnia rovnaké bezpečnostné štandardy,“ povedal Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP.

Všetko však nebežalo až tak hladko. Elektromobil Mitsubishi i-MiEV sa totiž boril najmä s ochranou dospelej posádky pri čelnom náraze. Skelet karosérie bol označený za málo stabilný, keďže vznikli obavy, že pri vyššej rýchlosti by jeho štruktúra nevydržala. Preto dostal penalizáciu za ochranu hrudníka. Medzná bola aj ochrana chodidiel, kolien a stehien, čo bolo zas dôsledkom penalizácie za deformácie podlahy a palubnej dosky. Otvorené dvere pri náraze na kôl si tiež vyslúžili trestné body. Na štyri hviezdičky to však nakoniec spolu s dobrou ochranou detí a štandardnou ponukou ESP stačilo.

Hlavu v smútku majú však v rumunskej Dacii. Jej SUV Duster si z crash testov odniesol len zahanbujúce tri hviezdičky. Pri čelnom náraze došlo k otvoreniu piatych zadných dverí, za čo jej komisári strhli body. Medzná bola aj ochrana hrudníka a kolien vodiča, ktoré boli ohrozené konštrukciou palubnej dosky. Dvere sa Dusteru otvorili aj pri bočnom náraze, čo znamenalo ďalšiu penalizáciu.

Slabú ochranu poskytol Duster posádke aj pri náraze na kôl a rovnako priemerná bola ochrana krčnej chrbtice a hlavy opierkami sedadiel pri náraze zozadu. Duster nemohol zabodovať ani v ochrane chodcov a už vôbec nie v oblasti aktívnej bezpečnosti. Stabilizačný systém ESP je totiž výlučne na zozname príplatkov, a to aj v najdrahšej verzii. „Je sklamaním, že materská spoločnosť, akou je Renault, neposkytuje rovnakú bezpečnosť v automobiloch Dacia, tak ako to robí v modeloch predávaných pod vlastnou značkou,“ povedal na konto Dusteru Michiel van Ratingen.

Zvlášť negatívne vyzneli výsledky Dusteru v kontraste s konkurenčnými SUV – Nissanom Juke, Mitsubishi ASX či BMW X1, ktoré bodovali plným počtom hviezdičiek bez zaváhania. Podarilo sa to dokonca aj Hyundaiu ix20, ktorý jej sesterským modelom Kie Venga.

Výsledky Euro NCAP (séria I./2011)
Model hodnotenie dospelí deti chodci asistent. systémy
BMW X1 ***** 87 % 86 % 64 % 71 %
Citroën C-Zero **** 73 % 78 % 48 % 86 %
Dacia Duster *** 74 % 78 % 28 % 29 %
Hyundai ix20 ***** 89 % 85 % 64 % 71 %
Mitsubishi ASX ***** 86 % 78 % 60 % 71 %
Mitsubishi i-MiEV **** 73 % 78 % 48 % 86 %
Nissan Juke ***** 87 % 81 % 41 % 71 %
Peugeot iOn **** 73 % 78 % 48 % 86 %

.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek