Nárazové skúšky absolvovalo celkom dvanásť nových modelov áut – Audi Q3, BMW 1, Chevrolet Captiva, Ford Ranger, Fiat Freemont, Hyundai Veloster, Mercedes ML, Opel Astra GTC, Opel Zafira Tourer, Lancia Thema, Toyota Yaris a Lancia Voyager.
Až na Lanciu Voyager, ktorá je európskym derivátom amerického Chrysleru Voyager, získali všetky modely očakávaných päť hviezdičiek. Lancii sa stala osudným podpriemerná ochrana stehien spolujazdca, nedostatočná kompatibilita s detskými sedačkami a úbohá ochrana chodcov. Upevnenie detskej sedačky o veko podlahovej priehradky za sedadlom spolujazdca sa počas nárazu čiastočne uvoľnilo, za čo Lanciu potrestali nulovým ziskom za kompatibilitu. Zvýšiť skóre pri ochrane chodcov jej nepomohla ani aktívna predná kapota. Kameňom úrazu sa totiž stala nebezpečná hrana kapoty.
Veľkou neznámou v novej sérii crash testov boli aj Lancia Thema a Fiat Freemont. Oba modely, podobne ako Lancia Voyager, vychádzajú totiž z konštrukcie amerického Chrysleru 300C a Dodge Journey. Úpravy koncernu Fiat sa však ukázali ako dostatočne účinné na zisk maxima piatich hviezdičiek.
Podľa sprísnenej metodiky, ktorá vstúpi do platnosti už budúci rok, by to stačilo už len na štyri hviezdičky. Podmienkou piatich hviezdičiek bude totiž minimálne 60 % skóre v ochrane chodcov. To by okrem Lancií a Fiatu zlomilo väz aj ďalším piatim testovaným autám (vrátane prémiového Audi Q3). Len BMW 1, Mercedes ML, Toyota Yaris a Ford Ranger budú plniť 5-hviezdičkovú sprísnenú normu aj budúci rok.
Práve pikap Ford Ranger, skonštruovaný austrálskou divíziou automobilky, sa stal najväčším prekvapením a hviezdou poslednej série. Ako prvý v histórii testov Euro NCAP si odniesol v triede pikapov päťhviezdičkové skóre. A čo viac, skvelé hodnotenie dosiahol nielen vo všetkých typoch nárazových testov, ale aj pri ochrane chodcov. Získal tu 81 percent, čo je neporovnateľne viac, ako mnohé bežné modely. „S takou vysokou ochranou chodcov nasadzuje Ford Ranger nové štandardy v triede úžitkových áut, ktoré neboli doteraz vnímané ako príliš bezpečné,“ povedal na adresu Rangeru generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratingen.
Výsledky Euro NCAP (8 /2011) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Model | hodnotenie | dospelí | deti | chodci | asistent. systémy |
Audi Q3 | ***** | 94 % | 85 % | 52 % | 86 % |
BMW 1 | ***** | 91 % | 83 % | 63 % | 86 % |
Chevrolet Captiva | ***** | 88 % | 82 % | 48 % | 71 % |
Fiat Freemont | ***** | 83 % | 82 % | 50 % | 71 % |
Ford Ranger | ***** | 96 % | 86 % | 81 % | 71 % |
Hyundai Veloster | ***** | 96 % | 89 % | 49 % | 71 % |
Lancia Thema | ***** | 83 % | 77 % | 59 % | 71 % |
Lancia Voyager | **** | 79 % | 67 % | 47 % | 71 % |
Mercedes-Benz ML | ***** | 96 % | 75 % | 60 % | 86 % |
Opel Astra GTC | ***** | 91 % | 79 % | 50 % | 71 % |
Opel Zafira Tourer | ***** | 94 % | 83 % | 53 % | 86 % |
Toyota Yaris | ***** | 89 % | 81 % | 60 % | 86 % |