S novým českým cestovným poriadkom od 11. decembra pribudne spojenie týmto typom vlaku aj medzi hlavným mestom a Ostravou.
„Pokiaľ ide o záujem cestujúcich, tak ten bol obrovský. Cestujúci využili, že bola nasadená súprava Pendolino a z ich strany bol záujem obrovský. Keďže ten vlak nie je povinne miestenkový, tak došlo k tomu, že niektorí z cestujúcich museli stáť,“ popísal pre obrovský záujem o ranný spoj z Brna Aleš Ondrůj z tlačového odboru Českých dráh.
Vlak s aerodynamicky tvarovanou lokomotívou a výkyvnými skriňami má maximálnu konštrukčnú rýchlosť 230 kilometrov za hodinu, technická dokumentácia je schválená pre rýchlosť 200 km/h, ale pri testovacích jazdách dosiahlo Pendolino český národný rekord 237 km/h. V ČR vzhľadom na možnosť tratí bude vlak premávať iba maximálne 160-kilometrovou rýchlosťou.
S Pendolinom sa cestujúci v ČR mali možnosť voziť v priebehu celého roku, ale iba na trati medzi Prahou a Děčínom v rámci dlhodobého certifikačného testovania.
Český supervlak by sa mal od druhej dekády decembra objaviť aj na tratiach do Nemecka, Slovenska a Rakúska, ale České dráhy stále čakajú na certifikát od Nemeckého spolkového železničného úradu a súhlas príslušných úradov SR a Rakúska. Rozhodujúce má byť podľa ČD vyjadrenie Nemeckého spolkového železničného úradu, ktorý je v EÚ uznávanou autoritou. Rozhodujúce má byť podľa ČD vyjadrenie Nemeckého spolkového železničného úradu, ktorý je v EÚ uznávanou autoritou.
„Pokiaľ ide o schvaľovanie zo strany Nemeckého spolkového železničného úradu, tam sa ten proces dokončuje… Ale nakoľko ide o zahraničnú inštitúciu, plne to závisí od rýchlosti, s akou proces ukončí. My určite robíme pre to všetko, z našej strany je plná pripravenosť, aby sme mohli už od nového grafikonu 11. decembra zachádzať s vlakmi Pendolino do zahraničia, teda konkrétne do Bratislavy a Viedne,“ povedal pre Aleš Ondrůj z tlačového odboru Českých dráh.
Sedem súprav Pendolino stálo České dráhy 4,5 miliardy Kč. Vlaky mali v Česku premávať už šesť rokov. Konzorcium firiem vedené českou ČKD dostalo objednávku aj zálohu ešte v roku 1995. ČKD však skrachovala a nový impulz prišiel o päť rokov neskôr, kedy sa projektu ujali talianske spoločnosti Fiat a Alstom. O zdržanie sa v závere postarali aj problémy s elektromagnetickou kompatibilitou vlaku, ktorý rušil niektoré železničné zabezpečovacie zariadeniatriedavým prúdom.
Vlak Pendolino, ktorý má maximálnu konštrukčnú rýchlosť 230 kilometrov za hodinu, ale premávať bude maximálne 160-kilomtrovou rýchlosťou, je po komplikovanom testovaní a schvaľovaní spôsobilosti v ČR oddnes nasadený do bežnej prevádzky medzi Prahou a Brnom. Od 11. decembra má Pendolino premávať medzi Prahou a Ostravou v každom zo smerov až šesťkrát denne.