Mercedes-Benz nedosiahol so svojím luxusným krížencom veľkého kombi, MPV a SUV ani zďaleka taký úspech, aký pôvodne plánoval. Aspoň nie v Európe. Viac pozornosti zo strany zákazníkov získala trieda R až potom, čo v Stuttgarte rozšírili ponuku o lacnejšie verzie s pohonom zadných kolies, a najmä po tom, čo v strednom rade pribudlo sedadlo pre tretieho cestujúceho. Mercedes sa však stále nevzdáva a po piatich rokoch výroby prichádza na trh s výrazne modernizovanou podobou svojho hviezdneho „multitalentu“.
Erko dostalo úplne prepracovanú prednú časť. Elipsoidné svetlá už totiž príliš neladili so súčasnou ponukou. Predná maska s obrovským nasávacím otvorom a do bokov pretiahnutými svetlami tak evokuje novšie Mercedesy, napríklad „céčko“ alebo SUV ML. Zmenil sa aj dizajn diskov kolies, spätných zrkadiel, grafika zadných svetiel a koncoviek výfukov.
V ponuke sú stále dve dĺžkové verzie. Tá s prívlastkom L a rázvorom predĺženým z 2970 na 3210 mm ponúka miesto pre päť až sedem ľudí. Mercedes tvrdí, že svojou variabilitou je trieda R aj po piatich rokoch výroby stále najvšestrannejším modelom v ponuke. Luxusom na palube „erko“ nie je o nič horšie ako stuttgartské limuzíny, hoci v porovnaní s novým Mercedesom E a S stále neponúka novšie multimediálne rozhrania ovládané zo stredového tunela. Prémiovú atmosféru umocňuje nové dvojfarebné spracovanie interiéru.
Bohaté bezpečnostné vybavenie dopĺňa na zozname príplatkov systém kontroly slepého uhla v zrkadlách ADS či radarový tempomat Distronic. Nájdete tu aj cúvaciu kameru, panoramatickú strechu, štvorzónovú klimatizáciu, vyhrievané zadné sedadlá či komfortné pneumatické odpruženie.
Rozmery | ||
Model | R | R Long |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4922/1922/1674 | 5157/1922/1674 |
Rázvor náprav (mm) | 2980 | 3215 |
Objem kufra/nádrže (l) | 550 – 1950/80 | 633 – 2385/80 |
Kým paleta benzínových motorov zostala pôvodná, dieselové verzie sa môžu tešiť z vyšších výkonov a nižšej spotreby. Základný trojliter 300 CDI (155 kW/211 k) je o sedem percent úspornejší. Na 100 km si vystačí v kombinácii so 7-stupňovým automatom len so 7,6 litra nafty. Má však len pohon zadných kolies. Systém 4Matic je totiž vyhradený pre silnejší diesel 350 CDI, ktorého výkon vzrástol zo 165 kW (224 k) až na 195 kW (265 k). Pritom v porovnaní so staršou verziou spotrebuje o 0,8 litra menej, presne 8,5 na 100 km. Ešte úspornejšia je jeho ekologická verzia 350 BlueTec 4Matic (155 kW/211 k) so systémom dodatočnej úpravy spalín, ktorá spĺňa už dnes pripravované emisné normy Euro 6 pre rok 2014.
echnické údaje – benzínové motory | |||
Motor | R 300 | R 350 4Matic | R 500 4Matic |
Objem motora (cm3) | 2996 | 3498 | 5461 |
Počet valcov/ventilov | V6/24 | V6/24 | V8/32 |
Max. výkon (kW/ot.) | 170/6000 | 200/6000 | 285/6000 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 300/2500 | 350/2400 | 530/2800 |
0 – 100 km/h (s) | 9,6 | 8,3 | 6,3 |
Max rýchlosť (km/h) | 222 | 230 | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 11,1 | 11,6 | 13,3 |
Technické údaje – naftové motory | |||
Motor | R 300 CDI | R 350 CDI 4Matic | R 350 BT 4Matic |
Objem motora (cm3) | 2987 | 2987 | 2987 |
Počet valcov/ventilov | V6/24 | V6/24 | V6/24 |
Max. výkon (kW/ot.) | 140/3800 | 195/3800 | 155/3400 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 440/1400 | 620/1600 | 540/1600 |
0 – 100 km/h (s) | 9,5 | 7,6 | 8,9 |
Max rýchlosť (km/h) | 215 | 235 | 220 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,6 | 8,5 | 8,4 |
.