Dovolenka na jachte je lacnejšia ako pláž

Izbu vo svojom dome v Báhoni pri Trnave zamení na čas za kajutu na jachte v Chorvátsku. Michal Holeš bude po roku od soboty opäť kapitánom dovolenkovej posádky. Kapitánsky preukaz na námorné plavidlo si spravil pred tromi rokmi, dovtedy sa zúčastňoval ako člen posádky. Týždeň na jachte považuje za maximálny relax.

30.07.2009 21:43 , aktualizované: 31.07.2009 06:30
Týždeň na jachte považuje za maximálny relax.
Týždeň na jachte považuje za maximálny relax.
debata

„Človek nie je viazaný nijakým striktným programom. Jachta umožňuje dovolenkárom robiť si, čo chcú a ísť kamkoľvek,“ opisuje Holeš. Čoraz väčšiu popularitu medzi Slovákmi si jachty získavajú vďaka výhodnému pomeru kvality a ceny.

„Pobyt na jachte je lacnejší ako ktorákoľvek dovolenka na pláži,“ hovorí kapitán. Tento rok dal dokopy 8-člennú posádku, ktorú vyjde prenájom jachty na sedem dní spolu 1¤505 eur (45¤000 korún), čo je 188¤eur (5¤600 korún) na osobu. Čo za túto lákavú cenu dovolenkár získa? Nielen strechu nad hlavou, ale aj ďalšie možnosti jachty. „Kúpať sa v mori, potápať sa či loviť ryby možno kdekoľvek, ľudia sa ďalej napríklad s obľubou nechávajú ťahať lanom za loďou či spoznávajú miestne zaujímavosti,“ dodáva.

Tento rok si vytýčil trasu okolo ostrovov. „Pôjdeme zo Šibenika a máme naplánovanú trasu okolo ostrovov Lastovo, Brač, Hvar, Korčula a Biševo,“ opisuje. Dovolenka na jachte môže byť pokojná, alebo aj nie. ,,Záleží na posádke. Ak sa rozhodne, že pôjde len o pokojnú rekreáciu, tak sa ide celý týždeň len na motore, alebo s menej vytiahnutými plachtami."

„Pri použití plachty a pri väčšom vetre to však môže byť pekný adrenalín. Loď je v plnej rýchlosti naklonená a plachty sa často takmer dotýkajú vody,“ dodáva Holeš. Motor ťahá jachtu rýchlosťou troch až štyroch uzlov, respektíve námorných míľ za hodinu (1¤námorná míľa je 1,857¤km). Pri použití plachty však ide loď aj trojnásobne rýchlejšie. Posádka vtedy má, čo robiť.

„Každý to zvládne, len musí prejsť zaškolením. Na začiatku vždy ľuďom zdôrazním základné pravidlo, že loď nie je možné obrátiť hore dnom,“ hovorí Holeš s úsmevom. V skutočnosti dostane posádka viacero pokynov. Ľudia sa musia napríklad naučiť, čo robiť, ak niekto spadne do vody, alebo viazať aspoň jeden poriadny uzol.

Jachta, na ktorú sa so svojou posádkou ide vydať kapitán Holeš, je dlhá dvanásť metrov a má tri kajuty. Posádka sa musí uskromniť. ,,Pre klaustrofobikov to nie je. V každej kajute sú dve postele široké 1,2¤metra, ale smerom k nohám sa zužujú," dodáva. Uskromniť sa treba aj s vodou. ,,Loď má zásobník na 300¤litrov vody, ktorá sa používa na sprchovanie, umývanie či varenie v skromnej kuchynke. Loď má prietokový elektrický ohrievač, a tak je k dispozícii aj teplá voda, aj keď v obmedzenom množstve," dodáva. Samozrejmosťou na lodi je elektrina z batérie, ktorá sa pri plavbe automaticky dobíja. Počíta sa so zastávkami na pevnej zemi, kde sa posádka pohodlne osprchuje, doplní si zásoby, prípadne zbehne na večeru.

Kapitánsky preukaz stál Holeša asi 40-tisíc slovenských korún. „Teoretické skúšky som absolvoval na Slovensku a praktické na mori,“ opisuje. Kto by chcel ísť na podobnú dovolenku a nepozná nijakého kapitána, musí počítať, že si priplatí. ,,Kapitána si možno prenajať v Chorvátsku asi za 80¤eur na deň a k tomu treba pripočítať preňho náklady na stravu," dodáva Holeš. Dovolenku na jachte si však možno vybaviť na Slovensku. Ponúkajú ju slovenské cestovné kancelárie, ktoré majú zmluvy s partnermi v Chorvátsku.

debata chyba