Slovensko začne ďalšiu kampaň na získanie turistov

Turistov, ktorých na Slovensko lákajú najmä kúpele či hory, počas tohto roka pricestuje približne o pätinu menej. Kríza však v cestovnom ruchu dokázala podľa Svetlany Gavorovej, generálnej riaditeľky Slovenskej agentúry pre cestovný ruch, udobriť dávnych rivalov - konkurujúce strediská pôsobiace v jednom regióne. Po rokoch začali spájať sily a pripravujú spoločné projekty, aby prilákali ľudí.

07.08.2009 13:26
Gavorová
Návštevníkom Slovenska najviac prekáža nevyhovujúca dopravná infraštruktúra a chýbajúce informácie v cudzom jazyku, tvrdí Svetlana Gavorová.
debata

Čo by pomohlo Slovensku prilákať turistov, ktorých vzala kríza?
Súčasná situácia si vyžaduje výraznejšiu propagáciu, aj keď to v tomto období nie je jednoduché. Mnohé strediská a podnikatelia však už pochopili, že jedinou cestou je združovať sa a vytvárať spoločné ponuky, napríklad aj zľavové karty. Znížia tým cenu a zatraktívnia sa v očiach návštevníkov. Výborným príkladom sú združenia cestovného ruchu a takzvané klastre. Napríklad klaster Liptov, rozbiehajúci sa klaster Orava či klaster Turiec.

Znamená to, že konkurenti si prestali robiť prieky?
Postrehli sme samozrejme aj rivalitu medzi jednotlivými subjektmi. Súčasná situácia však prinútila strediská rozmýšľať práve tak, že keď sa združia a podporia si rôzne aktivity, pomôžu si.

Z ktorých krajín by sa malo Slovensko snažiť prilákať dovolenkárov?
Určite musia pre nás zostať prioritnými susedné krajiny, čiže Česko, Poľsko, Maďarsko, a Rusko. Treba však zvýšiť propagáciu smerom na krajiny eurozóny ako Nemecko, Rakúsko, Holandsko a určite Taliansko. Práve Taliansko prekvapuje v počte návštevníkov. Preto sme sa rozhodli ešte v tomto roku, najneskôr v budúcom otvoriť aj v tejto krajine zahraničné zastúpenie. A tiež netreba zanedbávať zámorské krajiny ako Spojené štáty, Kanadu a ázijské krajiny, napríklad Čínu.

Čo by sa malo na Slovensku viac spropagovať?
Určite sú nevyužité možnosti v oblasti cykloturistiky, zimných stredísk a vieme lepšie využiť termálne pramene. Kúpeľníctvo má jednoznačne najväčšiu perspektívu zvyšovať návštevnosť. Predovšetkým je nevyhnutné stále zlepšovať služby v porovnaní s ich cenami. A jazyková úroveň ľudí pracujúcich v oblasti turizmu by sa mala zvyšovať.

Hotelieri však tvrdia, že propagácia Slovenska podporovaná štátom je veľmi slabá… Ticho závidíme rakúskym susedom, keď vidíme čísla ich rozpočtov. Len na tento rok majú určených na propagáciu krajiny 52 miliónov eur (1,6 miliardy korún).
Slovensko má v rozpočte 27 miliónov eur (813 miliónov Sk) na štyri roky. Minulý rok bol jeden z najsilnejších, na zviditeľnenie Slovenska v oblasti cestovného ruchu sa použilo 12,6 milióna eur (380 miliónov korún). V tomto roku rátame zatiaľ s menším rozpočtom, približne šesť miliónov eur. Zameriame sa na podporu domáceho cestovného ruchu.

Odkiaľ sú peniaze a prečo prišlo tento rok k poklesu, keď kríza pritvrdila podmienky?
Peniaze čerpáme zo štrukturálnych fondov. Zo štátneho rozpočtu ide na konkrétne projekty na propagáciu Slovenska len malé percento. Želali by sme si viac. Minulý rok bol pritom nadštandardný.

Bude po kampani Rozprávková krajina, ktorá sa vysielala aj na CNN, ešte aj ďalšia podobná kampaň o Slovensku?
V rámci propagácie zimy na Slovensku plánujeme ešte tento rok a budúci rok pokračovať v podobných mediálnych kampaniach.

Z ktorých krajín vzala kríza Slovensku najviac turistov?
Prekvapujúco z tých, na ktorých sme si najviac zakladali a robili najsilnejšiu propagáciu. Vďaka kríze a tiež oslabeniu mien okolitých krajín ubudli najmä poľskí a maďarskí návštevníci. Ale poklesol aj počet českých a čiastočne aj ruských turistov. Naopak, oveľa menší ako očakávaný je prepad u návštevníkov z Nemecka, Rakúska, Holandska a Talianska. Celosvetové odhady však hovoria o poklese návštevnosti krajín v tomto roku v priemere o 20 až 30 percent. Za prvé tri mesiace tohto roka je Slovensko na dolnej hranici, čiže na úrovni do 20 percent. Optimistickejšie číslo očakávame po letnej sezóne.

Čo sa turistom na Slovensku najviac páči, prečo k nám prichádzajú?
Pochvaľujú si kúpeľníctvo, akvaparky, prírodu či hrady a zámky. Napríklad Rakúšanov stále lákajú nižšie ceny. Nemeckí turisti oceňujú pohostinnosť v kontakte s bežnými ľuďmi. Maďarským turistom sa zase páči zviditeľňovanie regiónov najmä na juhu Slovenska aj v maďarskom jazyku. Pre Čechov je Slovensko niečo ako druhý domov a Holanďanov lákajú hory a príroda.

Čo im, naopak, najviac prekáža?
Jednoznačne nevyhovujúca dopravná infraštruktúra, najmä cesty, prísne pokuty pri prekročení dopravných predpisov a chýbajúce informácie v cudzom jazyku napríklad o cestovnom poriadku vlakov a autobusov. Kritizované je aj chýbajúce letecké spojenie s Poľskom a Holandskom.

debata chyba