Kongresové hotely živoria: Firmy šetria

Niektoré hotely sa zameriavajú najmä na usporadúvanie seminárov, konferencií a kongresov. V hotelovej reči sa im hovorí kongresové hotely. Tomu zodpovedá aj vnútorné a vonkajšie zariadenie. Taký hotel musí mať okrem iného predovšetkým kongresové haly a menšie miestnosti na usporiadanie seminárov.

31.08.2009 15:57
Euro, peniaze Foto:
Euro, peniaze
debata

Aj kongresové hotely však pocítili vplyv ekonomickej krízy. Firmy nielen prepúšťali, ale aj bohatšie firmy, ako farmaceutické, automobilové, poisťovne, banky, začali šetriť práve na konferenciách, kongresoch a seminároch. „V súčasnosti je záujem o usporiadanie kongresov a konferencií asi o 20 percent menší ako v rovnakom období minulého roka,“ hovorí Radoslav Grega, riaditeľ hotela Senec. „Veľké akcie cez 200 ľudí sa robia už minimálne.“ Práve tento hotel sa jednoznačne zameriava na semináre, konferencie a kongresy menšieho rozsahu. V apríli otvorili napríklad nové kongresové centrum s veľkou variabilitou priestorov až pre 650 osôb.

Školenia a semináre si objednávajú firmy, ktoré sa pre svoje zameranie nemôžu preškoľovaniu svojich zamestnancov vyhnúť a nemajú na to vybudované priestory. Sú to väčšinou firmy so zahraničným majiteľom. A predovšetkým firmy IT, z farmaceutického, automobilového priemyslu, vzdelávacie spoločnosti.

„U nás sú to predovšetkým firmy z oblasti finančného poradenstva, predaja rôznych produktov zdravej výživy a zdravého životného štýlu, firmy prezentujúce svoje produkty a služby obchodným partnerom,“ informuje Miloš Timko, generálny riaditeľ hotela Metropol v Spišskej Novej Vsi.

„Situácia s usporiadaním kongresov a konferencií nie je dobrá,“ ťažká si Jozef Vyskoč, konateľ firmy Ekostavby, ktorá prevádzkuje Park hotel Tartuf. „Firmy robia len potrebné školenia pre svojich zamestnancov alebo dílerov, čo sa samozrejme odrazilo na využiteľnosti hotela. Dopyt klesol až o polovicu.“

V Tatrách je leto nie o kongresoch a školeniach, ale skôr o rodinách s deťmi. V marci až júni klesli tržby v Grandhoteli Praha vo Vysokých Tatrách práve v tomto sortimente. „Jesenné mesiace budú zasa skôr o firemných podujatiach,“ konštatuje Peter Hain, generálny riaditeľ.

Ťažkosti majú aj hotely Sorea, ktorých je šesť po celom Slovensku. Reagujú napríklad novými cenovými ponukami na jednu noc s príchodom, ubytovaním, stravou, kongresovou sálou a spoločenským večerom, keďže dĺžka pobytov konferencií sa skrátila. „Minulý rok sme bežne organizovali konferencie dve až tri noci, teraz je to iba jedna noc,“ vysvetľuje Beata Töröková za hotel Sorea Titris Odborár v Tatranskej Lomnici. „Preto sme pristúpili k cenovej politike výhodnej pre obidve strany a vypracovali produkty Kongres Jar, Jeseň Kongres a Wellness.“

debata chyba