Na kysuckej úvraťovej železnici bude turistov voziť i drezina

Historická lesná úvraťová železnička na Kysuciach rozšírila svoj vozový park, k dvom parným a jednej naftovej lokomotíve pribudla drezina pre desiatku cestujúcich. Ľahké koľajové vozidlo na benzínový pohon vyrobili v Česku, okrem prepravy pasažierov bude slúžiť aj na kontrolu a údržbu trate. Informovala o tom Lenka Jancová z Kysuckého múzea. Drezina musí prejsť ešte skúškami, prví záujemcovia sa na nej budú môcť zviezť možno na budúci rok.

12.11.2009 11:23
Kysucká železnička, Kysuce, železnica Foto:
Kysucká lesná železnička.
debata

„O výrobu dreziny sa postarala česká firma z Březnice podľa projektu Josefa Němečka, člena Klubu romantikov úzkorozchodnej železnice Oravy a Kysúc. Tak ako lokomotívy, aj toto malé vozidlo s rozchodom kolies 760 milimetrov sa musí podrobiť niekoľkým prehliadkam, aby získalo technický preukaz,“ poznamenala Jancová.

Drezina môže ísť maximálnou rýchlosťou 25 kilometrov za hodinu. Pokiaľ bude nepriaznivé počasie, pasažierov ochráni priehľadná umelohmotná plachta.

Historická železnica patrí k najväčším atrakciám na severe Slovenska. Počas tohtoročnej sezóny, ktorá trvala od začiatku mája do konca októbra, sa vláčikmi zviezlo 32.000 záujemcov. Okrem Slovákov jazda po približne sedemkilometrovej trati lákala napríklad Čechov, Poliakov, Nemcov či Rakúšanov.

Železnička, ktorá patrí k európskym unikátom, pochádza z roku 1926. V minulosti slúžila na zvážanie dreva. Hlavná trať mala pôvodne dĺžku 61 kilometrov, s odbočkami merala až 110 kilometrov. Železnica, ktorá spájala kysucký región s Oravou, slúžila do roku 1971. Neskôr sa stala lákadlom pre turistov, ktorí si zväčša nenechajú ujsť ani prehliadku tamojšieho skanzenu.

debata chyba