Červená v každom smere. Bologna

Červená Bologna sa hovorí najstaršiemu univerzitnému mestu na svete. Jej farbu neurčujú len neomietnuté tehlové steny historických budov a veží, ale aj tradične ľavicové politické postoje obyvateľov metropoly regiónu Emilia-Romagna. Takmer 400-tisícová Bologna je krásavicou medzi riekou Pád a Apeninami.

18.11.2009 16:00
Bologna
Bolognu zdobia červené strechy.
debata

Bolognské nedokončené NAJ

Mala byť najväčšou na svete, ale chýbajúce financie a ješitnosť Ríma ju zaradili na piate miesto. Bazilika sv. Petrónia je nedokončený skvost, ktorý začali stavať v roku 1392 na počesť mestského biskupa Petrónia. Katedrála tróni na hlavnom námestí Maggiore a je 132 metrov dlhá a 60 metrov široká. Interiér patrí k najkrajším v talianskej gotike.

V tieni najväčšieho kostola v Bologni je neprávom viac ako 700 rokov stará katedrála sv. Dominika. Bazilika bola niekoľkokrát renovovaná, ruku k dielu pridal aj slávny umelec Michelangelo.

Due Tori, 597 schodov do neba

Dominantou a symbolom Bologne sú dve veže (Due Torri) priamo v srdci mesta. Tá vyššia, Asinelli, je prístupná aj pre verejnosť. Na dosiahnutie jej vrcholu potrebujete dobrú kondíciu, tri eurá v peňaženke a zdolať 597 schodov. Pohľad z 97 metrov vysokej veže ale stojí za to. Skoro o polovicu nižšia Garisenda bola postavená tiež v 12. storočí. Je však tak krivá, že do jej útrob vás už ani nepustia. Dokonca aj postávanie pod ňou sa zdá byť dosť nebezpečné. Podľa historikov zdobilo Bolognu v dávnej histórii až 180 podobných veží. Ich význam je doposiaľ nejasný.

Dvadsať eur za „stojáka v curva Bulgarelli“

Ak vás omrzia baziliky aj paláce a na nákupy v drahých obchodoch nemáte dosť peňazí, choďte na futbal. Bologna FC síce nepatrí medzi elitu, zápas na staručkom štadióne Renato Dall'Ara bude nezabudnuteľným zážitkom. Miesto na státie v sektore „Ultras“ stojí dvadsať eur, klubový šál v červeno-modrej farbe ďalších desať, 90-minút emócií v curva Bulgarelli je však na nezaplatenie. A práve tie strážia pred a počas zápasu stovky karabinierov a usporiadateľov.

Ducati, Maserati, Lamborghini. Všetko a nič

Keď sa chystáte do Bologne len kvôli niektorej z luxusných motoristických značiek, ktorá sa vyrába priamo v meste, alebo jeho blízkom okolí, zostaňte radšej doma. V uliciach tohto mesta je ich asi toľko, ako v Bratislave. Niežeby bohatí Taliani nemilovali športovú jazdu, prednosť však dávajú japonským dvojkolesovým tátošom a nemeckému Porsche. Čo však nenájdete na cestách, môžete vidieť v múzeu či priamo v továrni. Treba sa len včas prihlásiť.

Bologna nie je lacný špás

Zamilovali ste sa do Bologne a chcete v nej zostať? V poriadku, ale nemôžete zarábať po „slovensky“. Severotalianska „perla“ totiž nie je lacný špás. Prenájom menšieho bytu (50 m2) v meste sa šplhá k tisíc eur, jeho kúpa môže stáť aj 400-tisíc.

Naopak, ubytovanie v slušnom 3-hviezdičkovom hoteli aj s raňajkami sa dá v Bologni zohnať aj za 15 eur na noc. Nebudete však vedieť ako a ušetrené miniete na obed či večeru v meste. Bologna je známa vďaka svojej kulinárskej tradícii a preto neochutnanie svetoznámeho prosciutta sa dá považovať doslova za „hulvátstvo“.

Doprava v Bologni sa preteká s cestovným poriadkom

Taliani majú vždy a na všetko veľa času. Netýka sa to azda len šoférov v mestskej doprave. Ak sa budete spoliehať na posledný večerný spoj, pokojne sa vám môže stať, že ho zmeškáte aj dve minúty pred jeho plánovaným príchodom. Pozitívom miestnej dopravy je jej intenzita a prehľadnosť. Cena za jednu hodinu jazdy je jedno euro. Cestovný lístok si kúpite v novinových stánkoch a niektorých baroch.

Ako sa dostať do Bologne?

Do Bologne premáva jedenkrát do týždňa priama diaľková autobusová linka z Košíc cez Bratislavu. Dvanásťhodinovú cestu môžu tí pohodlnejší vymeniť za hodinový let dvakrát do týždňa z Bratislavy. Autobusová a železničná stanica v Bologni sú priamo v meste, turisti na letisku môžu za päť eur využiť tzv. Aerobus, ktorý premáva každých pätnásť minút do centra. Taxíky v Bologni stoja zhruba dvakrát toľko, ako na Slovensku.

debata chyba