Čo dostávajú pod stromček miliardári?

Lyže z bieleho zlata vysádzané diamantmi, špičky lyží z afrického ebenu... Lyže zo sfér "haute couture", ktoré vyrobilo niekoľko francúzskych podnikateľov pre majetnú klientelu alpských stredísk, zodpovedajú v tomto zimnom období tomu najextravagantnejšiemu dopytu.

13.12.2010 10:25 , aktualizované: 20.12.2010 16:26
Francúzske Alpy, zimné stredisko
Francúzske Alpy, zimné stredisko - ilustračné foto
debata

„Stay in love, my love,“ si môžete prečítať na lyžiach dyhovaných palisandrovým drevom, ktoré si jeden zamilovaný manžel objednal u výrobcu lyží na mieru Boheme so sídlom v Lumbine v departmente Isere na juhovýchode Francúzska.

Vo svojom skromnom závode prechádzajú traja zamestnanci firmy, ktorá patrí k veľmi uzavretému svetu francúzskych podnikov vyrábajúcich luxusné lyže, rukami po lamelách z exotického dreva, aby zistili jeho najmenšie nedostatky.

„Naša klientela vyžaduje dokonalosť,“ zdôrazňuje Arnaud Benoist, riaditeľ marketingu tejto firmy, ktorá ročne vyrobí 600 párov lyží. Jeden pár stojí v priemere okolo 2 000 eur.

„Naši zákazníci sú zámožní a chcú sa odlišovať od ostatných, ale predovšetkým sú to milovníci lyžovania,“ zdôrazňuje riaditeľ Boheme. Firma 50 percent svojej produkcie vyváža do zahraničia, predovšetkým do Talianska a Spojených štátov.

Titánové lyže zdobené diamantmi a bielym zlatom pod názvom Ultime predáva Lacroix za 42-tisíc eur a môžu sa pýšiť tým, že sú to jedny z najdrahších lyží na svete.

Luxusné lyže zo zlata, vykladané diamantmi. Aj... Foto: homeboyski.com
Lacrois Ultime, lyže Luxusné lyže zo zlata, vykladané diamantmi. Aj to je požiadavka miliardárov na alpských svahoch. (FOTO: homeboyski.com)

Luxusné lyže zo zlata, vykladané diamantmi. Aj to je požiadavka miliardárov na alpských svahoch. (FOTO: homeboyski.com)

„Je to produkt úplne sa vymykajúci normám, jeho cieľom je posilniť našu povesť luxusnej značky,“ hovorí generálny riaditeľ Lacroixe Bertrand Roy. „Niektoré lyže vyrábame na objednávku,“ dodáva podnikateľ, ktorý firmu kúpil v roku 1999, keď bola v úpadku.

Rafinovanosť a technologické inovácie, to sú heslá prestížnej firmy. „Tieto luxusné lyže boli vyrobené preto, aby uspokojili rozmary ruských miliardárov prichádzajúcich do francúzskych luxusných zimných stredísk,“ uvádza obchodný zástupca spoločnosti Rossignol Jean-Luc Gaydon. „Nejde o žiadnu priemyselnú revolúciu, diamant nijako nemení vlastnosti lyží, len ich umožňuje odlíšiť od ostatných,“ dodáva.

„Za krásu a originalitu sú niektorí zákazníci ochotní zaplatiť čokoľvek,“ potvrdzuje Alain Zanco, jeden z nováčikov na trhu s luxusnými lyžami. „Cena je tou poslednou otázkou, o ktorú pri objednávke ide,“ spresňuje tento podnikateľ zo Sillans, niekoľko kilometrov od Grenoblu.

Alain Zanco predtým pracoval vo výskume a vývoji firmy Rossignol. Spoločne so svojím jediným pracovníkom obhajuje remeselnú výrobu, ku ktorej neodmysliteľne patrí estetické hľadisko. „Rovnako ako krajčír vyrábame lyže na mieru, uspôsobené zákazníkov a jeho osobnosti,“ uvádza Zanco, ktorý dáva každému zo svojich bohatých zákazníkov vyplniť dotazník, aby zistil jeho charakter.

Lyže z akácie a ekvádorskej balzy sa ocitnú pod vianočným stromčekom lyžiara tráviaceho zimnú dovolenku v Courchevele. Za tento unikátny kúsok, ktorého výroba si vyžiadala 80 hodín práce, zaplatil 12-tisíc eur.

Za zhruba štvornásobok tejto ceny ponúka Lacroix, ktorý chce teraz staviť viac na služby, kufor vyrobený v desiatich exemplároch, v ktorom je uložené všetko vybavenie pre lyžiara.
Komplex zahrňujúci lyže, palice, kožené rukavice, ale aj údržbu, dozeranie na vybavenie a ročný poplatok v Courchevele, sa predáva za 50-tisíc eur.

debata chyba