Aj zlé krajiny lákajú čoraz viac

"Štáty osi zla", ktoré sú kritizované pre svoje represívne režimy alebo zbrojné programy, a ďalšie nepokojné krajiny sa snažia prilákať turistov, ktorí čoraz viac a viac podliehajú ich znepokojivému šarmu. Domnievajú sa tak experti na turistiku.

14.03.2011 10:51
KĽDR Foto:
Vyše 100 000 Kórejčanov sa zišlo na námesti Kim Il Sunga v Pchjongjangu.
debata

Na známom veľtrhu turistiky v Madride sa napríklad prvýkrát medzi účastníkmi objavila Barma, v ktorej od roku 1962 vládne železnou rukou vojenská junta.  Na akcii, ktorá patrí k najvýznamnejším z tohto sektora v Európe, sa objavili ďalšie „horúce“ krajiny alebo štáty s kontroverznou povesťou, ako sú palestínske územia, Líbya, Zimbabwe alebo Irán, ktorého jadrové ambície vzbudzujú škrípanie zubov u Izraela i Západu.

Podľa Tonyho Wheeler, spoluzakladateľa sprievodcov Lonely Planet a autora diela o cestách do deviatich „zlých“ štátov, s názvom V krajinách osi zla, táto tendencia tiež odráža želanie turistov navštíviť miesta, ktoré pred nimi videlo len málo ľudí. „Mnoho turistov chce byť medzi prvými, ktorí prekročia tento prah,“ hovorí Wheeler.

Negatívne reportáže médií o niektorých destináciách zďaleka turistov neodrádzajú, naopak v nich budia túžbu vydať sa tam a urobiť si vlastný názor, dodáva autor, ktorý napísal viac než 30 titulov Lonely Planet alebo k nim prispel.

Dán Andrew Swearingen, ktorý študuje jazyky na Oxfordskej univerzite, sa v roku 2005 vydal do Severnej Kórey z „morbídnej zvedavosti“, keď bývalý americký prezident George Bush oznámil, že táto krajina je spolu s Iránom a Irakom „osou zla“.

„Severná Kórea musí byť jednou z nejtotalitnějších režimov na svete. Je to prvá komunistická dynastia planéty. Chcel som to vidieť na vlastné oči,“ zveruje sa.

Počet ciest do Severnej Kórey, ktoré môžu byť len skupinovo organizované, vzrástol. Hoci rok pred Bushovým prejavom, v roku 2001, navštívilo túto krajinu 600 turistov, vlani to už bolo 4500 ľudí.

Krajiny, ktoré sa pre svoju zlú povesť ocitajú na prvých stránkach novín, majú väčšie problémy s tým, aby sa stali obľúbenou destináciou, pripúšťa Ross Kennedy, predseda spoločnosti Africa Abid Tourisme, ktorá organizuje safari v Zimbabwe.

Priznáva však, že upokojiť turistov a presvedčiť ich, aby krajinu navštívili, pomáha, keď sa uvádzajú informácie o situácii v krajine na pravú mieru a zdôrazňujú sa jej prednosti.

Spoločnosť, ktorá sa na veľtrhu FITUR zúčastnila prvýkrát, zaznamenala vlani zvýšenie počtu návštevníkov o štyri percentá, hoci sa v Zimbabwe konali voľby, v ktorých obrancovia ľudských práv obviňovali prezidenta Roberta Mugabeho, že používa násilie a zastrašovanie, aby si zachoval moc.

„Nemožno vymazať z mapy jednu destináciu len preto, že sa orientuje nejakým smerom, alebo kvôli správaniu niekoľkých osôb,“ povedal Kennedy.

Na druhej strane sú turisti menej vnímaví k varovaniam vlády, aby niektorú krajinu nenavštevovali, vysvetľuje Ken Shapiro, šéfredaktor magazínu pre cestovné kancelárie TravelAge West.

„V posledných rokoch sa ľudia stali voči rôznym varovaniam veľmi podozrievaví a domnievajú sa, že za nimi stojí skôr politika než skutočné obavy o bezpečnosť cestujúcich,“ vysvetľuje.

debata chyba