Názor na luxus je subjektívna záležitosť

Počet hviezdičiek, ktoré majú jednotlivé hotely na Slovensku, upravuje vyhláška ministerstva hospodárstva č. 277 z roku 2008. Hotely tiež rozdeľuje do rôznych kategórií, ako sú napríklad wellness, kúpeľné, kongresové či boutique hotely.

06.05.2011 09:14
Kampa, byty Foto:
Luxusný bytový dom na Kampe v Prahe (vizualizácia).
debata

Hviezdičky si prideľujú prevádzkovatelia ubytovacích zariadení podľa tzv. klasifikačných znakov, zjednodušene povedané, sú to požiadavky na vybavenie hotela a jeho izieb a fakultatívnych znakov, ktoré stanovujú doplnkové vybavenie.

Vyhláška kopíruje spoločenský vývoj, keďže voľakedy obsahovala napríklad požiadavku na písacie stroje v hoteli alebo oddelenie WC od kúpeľne v päťhviezdičkových hoteloch, čo je dnes už neaktuálne. Rozdiely medzi štvor- a päť hviezdičkovými hotelmi sú definované v spomínanej vyhláške. Najmarkantnejším rozdielom sú hlavne fakultatívne znaky. Päťhviezdičkový hotel ponúka napríklad tzv. turn down servis, teda večernú službu. Chyžné čistia hosťovské izby minimálne dvakrát denne, upravujú ich na deň, aj na noc.

Prideľovanie hviezdičiek je v každej krajine iné. Na rozdiel od Slovenska v zahraničí sa hotely riadia medzinárodnými štandardmi, ku ktorým sa pridalo Česko, aj Maďarsko. „Tieto kritériá sa od našich výrazne neodlišujú. Napriek tomu som presvedčená, že ak by sme sa aj my pripojili k medzinárodným štandardom, niektoré menšie, najmä staršie hotely, by mohli prísť o svoje hviezdičky. Určite by to však nebol prípad veľkých sieťových hotelov,“ spresnila Daniela Zbojová z hotela Mercure Bratislava Centrum. Slovenská obchodná inšpekcia kvalitu hotelov pravidelne preveruje a v sieťových hoteloch kontrolu vykonávajú aj interne, prostredníctvom nezávislých ratingových agentúr.

Najvyšší počet hviezdičiek, ktoré môže mať hotel na Slovensku, je päť. Výnimočné destinácie, napríklad bohaté arabské krajiny, sa pýšia hotelmi aj so siedmimi hviezdičkami. Podľa odborníkov tieto hotely reagujú na dopyt bohatej klientely.

Názor hostí na luxus je subjektívna záležitosť. Tí v sedemhviezdič­kových hoteloch očakávajú aj zodpovedajúcu ponuku spoločenského života. Napríklad, keď vyjdú z hotela, navštevujú luxusné kasína či reštaurácie s Michelin hviezdičkami.

Na druhej strane však finančná kríza celosvetovo ovplyvnila aj vnímanie hotelových hviezdičiek, jej dôsledkom bolo rozhodnutie mnohých firiem o tzv. etickom kódexe. Najmä americké firmy začali zvažovať, či pri služobných cestách manažérov využívať služby štvor- alebo päťhviezdičkových hotelov. Ich prioritami sa stala udržateľnosť pracovných miest svojich zamestnancov. Preto sa rozhodli, že nebudú požívať päťhviezdičkové hotely, pre svoj manažment odporúčajú štvorhviezdičkové. Značka sa stala oveľa dôležitejšou ako počet hviezdičiek.

Podľa Daniely Zbojovej sa u nás postupne služby zlepšujú, najmä od obdobia, keď sme sa stali členmi Európskej únie a neskôr vstúpili do eurozóny. Súvisí to hlavne s návratom mladých ľudí, ktorí získavali zahraničné skúsenosti v hotelierstve alebo v gastronómii.

„Napriek zaznievajúcej kritike, si myslíme, že situácia na Slovensku je oveľa lepšia než pred piatimi rokmi. V Amerike je úplne iný servis, vyplýva z rozdielnosti kultúr a súvisí aj so štruktúrou miezd, oceňovania. Zamestnanci sú motivovaní prepitným a rôznymi príplatkami, tzv. servis charge. V Amerike napríklad na účte v reštaurácii nájdete poznámku, ak považujete náš servis za dobrý – výška prepitného je 10 %, veľmi dobrý – 15 %, excelentný – 30 %. U nás je servis charge už zabudovaný v cene,“ dodáva.

Klasifikačné znaky hotelov

  • Vstupné priestory
  • Pohostinské odbytové strediská
  • Ubytovacie priestory – vybavenosť izieb, predsieň
  • Hygienické zariadenia – vybavenosť hygienických zariadení
  • Výmena bielizneSpoločenské priestory

Fakultatívne znaky hotelov

  • Zariadenie na športové aktivity (napr. akvapark, bowling, tenisová hala)
  • Zariadenie na spoločensko-zábavné služby (napr. kasíno, nočný klub, letná terasa)
  • Vybavenosť izieb (napr. pripojenie na internet, klimatizácia, videotéka)
  • Služby pre deti (napr. detské ihrisko, herňa pre deti, opatera)
  • Všeobecný opis budovy a jej zariadenia (napr. bezbariérový prístup, strážené parkovisko)
  • Dodatočné služby (napr. hotelový minibus, kozmetické služby)
  • Wellness služby (napr. lekár v objekte, ponuka liečebnej starostlivosti)
  • Kongresové služby (napr. tlmočnícke zariadenie, veľkoplošný televízor, premietacie plátno)
debata chyba