Dizajn v štýle „new edge“, s prelínajúcimi sa krivkami, bol síce odvážny, no nakoniec ukázal aj svoju nadčasovosť. Ešte dnes vyzerá Focus I. na ulici dostatočne šarmantne. To isté platí o jeho interiéri s veľmi slušnou kvalitou spracovania a plastov.
No čo je podstatnejšie, posádke ponúka veľkorysý priestor a perfektnú ergonómiu. Je to dané veľkým rázvorom 2 616 mm a výškou 1 443 mm, ktorou patril v čase premiéry k rekordérom. Pod zadným vekom ukrýva slušných 350 litrov pre batožinu. Komu to nestačí, môže zvoliť sedan (490 l) či kombi (520 l).
Na výber je aj veľký počet motorov. Staršie diesely 1,8 TDDi s radiálnym čerpadlom sa však pre svoju hlučnosť a problémy so zanášaním recyklačného ventilu neodporúčajú. Podstatne výkonnejšie a úspornejšie sú modernejšie motory 1,9 TDCi so vstrekovaním common-rail, ktoré sa montovali od roku 2001. Prvé husle však vo Focuse hrá stokoňový motor 1,6i s dostatočným výkonom i spotrebou. Uvažovať nad smädným dvojlitrom ani slabou jednaštvorkou nemá príliš zmysel.
Jazdnými vlastnosťami vytvoril Focus etalón triedy. Revolučná viacprvková zadná náprava mu priniesla komfort a stabilitu, o akej sa konkurencii ani nesnívalo. Aj dnes si to môže pokojne rozdať s mnohými súčasnými modelmi. Radosť z radenia podporuje aj priamejší prevod, ktorý je módou až dnes. Brzdy si až také vysoké hodnotenia nezaslúžia.
Upokojujúce sú aj hodnotenia bezpečnosti. Focus si z testov EuroNCAP odniesol štyri hviezdičky, za ktoré sa nemusí hanbiť ani dnes. Väčšina modelov je už vybavená ABS a minimálne dvoma airbagmi.
Focus nemal problémy ani so spoľahlivosťou. V roku 2002 ho nemecké TUV označilo za jeden z najspoľahlivejších modelov medzi autami s vekom od jedného do troch rokov. Problémy mali len modely zo začiatku výroby, najmä staršie diesely. Chybné alternátory sa podpísali na ničení batérií (modelový rok 1999) a v roku 2000 priviedli Focusy do servisov chybné riadiace jednotky motorov. Inak išlo o detaily.
V roku 2002 podstúpil Focus facelift, kde dostal číre svetlá s integrovanými smerovkami.
Výhody
+ nadčasový dizajn
+ veľký výber karosérií a motorov
+ priestranný interiér
+ špičkové jazdné vlastnosti
+ nízke prevádzkové náklady
+ spoľahlivosť
+ bezpečnosť
Nevýhody
- vysoká spotreba motorov 1,8 a 2,0 litra
- poruchový diesel 1,8 TDDI (55 neskôr 66 kW)
- brzdy s nízkou účinnosťou
Poruchy
- zanášanie recyklačného ventilu 1,8 TDDi
- nepresný palivomer
- prebíjanie batérií (1999)
- chybné riadiace jednotky 1,6i (1999)
- výfuky s nízkou životnosťou
- občasné problémy s palivovým čerpadlom
- rýchle opotrebenie spojky
Hodnotenia
Euro NCAP: ****
TUV Report 2007: 39. miesto medzi 4– až 5-ročnými autami
25. miesto medzi 6– až 7-ročnými autami
Cenová úroveň:
180 000 (1998)
290 000 (2004)