Renault Clio II r.v. (1998–2005)

Pokiaľ hľadáte niečo obratné do mesta a VW Polo sa vám zdá drahý, skúste sa poohliadnuť po Renaulte Clio. Francúzske autá a najmä renaulty nemajú síce v posledných rokoch práve najlepšiu povesť, no Clio patrí rozhodne k tým lepším. A je tu ešte jedna výhoda. Druhá generácia sa dodnes predáva pod názvom Clio Storia, takže sa nemusíte trápiť tým, že ste majiteľom výbehového auta.

01.04.2008 01:36
Renault Clio (1998-2005) Foto:
Najvýkonnejšie Clio malo pod kapotou dvojliter s výkon 175 koní.
debata

Clio zaujme ešte aj dnes štýlovým dizajnom. Najmä zadná partia so zaobleným sklom piatych dverí pôsobí stále moderne. O modernizovanej verzii z roku 2002 to platí dvojnásobne, keďže pôvodne oblá predná maska dostala celkom nový ostrý strih.

Interiér už  nepôsobil tak inovatívne ako vonkajší dizajn. Fádne tvrdé plasty s typickou „vôňou“ renaultu hovorili o redukcii nákladov, podobne ako „hračkársky“ prístrojový panel. Aj to sa však zmenilo s príchodom modernizovanej verzie, ktorá pôsobila podstatne dospelejšie.

Obe však mali jednu zásadnú prednosť. Vďaka solídnemu rázvoru náprav 2 470 mm ponúkalo a ponúka Clio pomerne priestranný interiér. Aj pasažieri vzadu nájdu primeraný komfort. Sedadlá sú o niečo tuhšie, ako býva zvykom vo francúzskych autách.
Solídny jazdný komfort je však najmä dielom veľmi slušnej zvukovej izolácie a v tejto triede aj príjemného odpruženia, neporovnateľne lepšieho v porovnaní so svojím francúzskym rivalom – Peugeotom 206. Napriek tomu Clio netrpí náklonmi karosérie v zákrutách a na ceste sa správa prekvapujúco suverénne.

Modely pred faceliftom trpeli chudobným vybavením, inovované Clio však nastavilo latku veľmi vysoko. Najmä v bezpečnosti. Nájdete tu ABS, dva airbagy, brzdový asistent, ale aj elektrické predné okná. Výsledkom bezpečnostného ťaženia renaultu bol zisk štyroch hviezdičiek v testoch Euro NCAP.

Na výber motora si treba dávať pozor. V Cliu II pred faceliftom je výhodnejšie dať prednosť benzínovým motorom, ktoré sú podstatne tichšie. Napríklad osemventilu 1,1i (43 kW), ktorý je dostatočne úsporný a vzhľadom na nízku pohotovostnú hmotnosť (okolo 900 kg) aj primerane dynamický. Naopak, diesely, najmä preplňovaný motor 1,9 dTi, trpia hlučným prejavom a opotrebením turba. Silnejšie benzíny 1,4i (55 kW) a 1,6i (66 kW) sú síce citeľne výkonnejšie, no nie veľmi rozšírené. Zvlášť odporúčaná je úsporná a živá 16-ventilová „jednaštvorka“ 1,4 16v (72 kW), ktorá sa objavila ešte pred celkovou modernizáciou.

Po facelifte sa kvalita dieselových motorov výrazne zlepšila. Maloobjemové agregáty 1,5 dCi (48, 60, neskôr 74 kW) excelovali nízkou spotrebou a veľmi tichým chodom. Sú však vzácnejšie a drahšie, takže ideálnou voľbou sú 16-ventilové štvorvalce. Najmä 1,2 16v ( 55 kW), 1,4 16v (72 kW) či najvýkonnejšia jednašestka 1,6 16v (79 kW).
Pri dieselových verziách si treba dávať pozor na kvalitu nafty a radšej vymieňať olej skôr ako po odporúčaných 30 000 kilometroch. Kritickým miestom dieselového Clia sú totiž vstrekovacie čerpadlá.

Clio malo problémy aj s vôľou predných čapov či zapaľovacími cievkami. Oplatí sa tiež skontrolovať rozvodový remeň. Ak sa o Clio staráte, nemali by ste s ním mať väčšie problémy. Výsledky spoľahlivosti Clia v testoch TUV vás však príliš nepresvedčia.

Výhody:
+ nadčasový dizajn
+ slušný jazdný komfort
+ solídny podvozok
+ akustický komfort (okrem 1,9 D)
+ veľký rázvor
+ bezpečnosť (od 2001)
+ úsporné motory 1,2 16v, 1,4 16v a 1,5 dCi.

Nevýhody:
- lacný interiér (do 2002)
- skromné vybavenie (do 2002)
- hlučné motory1,9 D
- účinnosť svetiel (do 2002)

Poruchy:
- únik oleja z motora
- prasknuté hlavy valcov (1,9 D)
- životnosť rozvodového remeňa (1,9 DTi)
- životnosť brzdového obloženia
- životnosť výfukového potrubia
- vôľa čapov riadenia
- poruchy dobíjania
- poruchy ventilátora
- poruchy vstrekovacieho čerpadla (1,5 dCi)

Hodnotenia
Euro NCAP Clio 2000 ****
TŰV Report  2007
12,1 % porúch – medzi 4– až 5-ročnými (priemer 10,7 %)
19,1 % porúch – medzi 6– až 7-ročnými (priemer 15,8 %)
28,5 % porúch – medzi 8– až 9-ročnými (priemer 21,4 %)

Cenová úroveň:
cca 110 000 (r. v. 1998)
cca 130 000 (r. v. 2001)
cca 190 000 ( r. v. 2003)

Poznámka: Percento porúch vyjadruje počet vozidiel tohto typu, ktoré neprišli kontrolou nemeckých STK z dôvodu objavenia vážnejších porúch.

debata chyba
Články podľa značiek