Volkswagen Passat r.v. 1996 - 2005

Volkswagen Passat V, tak to bol skutočný symbol úspechu. Nielen pre samotnú automobilku, ktorá ho stiahla z výrobných liniek až takmer po desiatich rokoch, ale aj pre jeho majiteľov. V deväťdesiatych rokoch zhmotňoval imidž úspešného manažéra. Nie náhodou. Passat to v roku 1996 ukázal konkurencii vo veľkom štýle. Nadčasovým dizajnom a rozmermi zaútočil takmer na segment vyššej strednej triedy. Mondeo či Vectra pri ňom vyzerali ako mladší súrodenci.

01.04.2008 02:03
Volkswagen Passat Foto:
Pri kúpe sa treba orientovať na automobily po facelifte.
debata

Passat  ponúkal v oboch karosárskych verziách, limuzíne aj kombi Variant,  nesmierne priestranný interiér, dobrú ergonómiu, vynikajúce vypracovanie a v neposlednom rade najlepšie sedadlá v triede. Nebol rozhodne lacný, dnes si v autobazároch tiež drží cenu, no zvyčajne bol dobre vybavený. Na Slovensku sa síce predávali aj „basic“ modely s morom 1,6i a bez klimatizácie,  no autá zo západnej Európy  týmto hendikepom rozhodne netrpia. Naopak, nájsť tu môžete ,,nadupané" 6-valce, modely s pohonom oboch náprav 4-Motion a automatickými prevodovkami Elegantná limuzína skrývala pod zadným vekom 475 litrov na batožinu a Variant až 495, čo je aj na dnešné pomery stále slušné.

Silnou stránkou bola aj motorizácia. Benzíny začínali s 8-ventilovou jeden-šestkou (75 kW) a končili výkonným 6-valcom 2,8 V6 (142 kW) s automatickou prevodovkou Tiptronic a pohonom oboch náprav Syncro (neskôr 4-Motion). Optimálny z hľadiska výkonu, komfortu a  spotreby bol však motor 1,8 20v Turbo (110 kW). Naopak, neodporúča sa jeho atmosférická verzia 1,8 20v (92 kW), ktorá síce disponovala 5-ventilovou technikou, no trpela nízkou pružnosťou a vysokou spotrebou. Radšej preto voľte starší liatinový dvojliter 2,0 8V (85 kW) so solídnym záberom v nízkych otáčkach.

Prvé husle hrali vždy diesely. Najprv motory 1,9 TDI (66 alebo 81 kW) s radiálnym čerpadlom a potom modernejšie a  výkonnejšie 1,9 TDI (74 alebo 96 kW) s čerpadlovými dýzami. Všetky motory sa vyznačovali vysokou pružnosťou a nízkou spotrebou, ktorá im umožňovala prejsť na jednu nádrž (65 litrov) takmer tisíc kilometrov, no boli vždy hlučné a  trpeli vibráciami. Týka sa to aj úplne nového motora 2,0 TDI , ktorý sa objavil v roku 2004, rok pred koncom výroby.  Jedinou skutočne komfortnou naftovou alternatívou je preto zriedkavý, no luxusný 6-valec 2,5 TDI (110 až 132 kW).

Passat ponúkal veľmi slušné jazdné vlastnosti a radosť z jazdy. Radenie prevodov bolo ukážkovo presné  a riadenia citlivé. Predná viacprvková hliníková náprava, ktorou totálne predbehol dobu, mu však bola osudná pre svoju citlivosť na nekvalitné vozovky. Výmena čapov vás mohla stáť aj na 70-tisíc korún. Často už po 60-tisíc kilometroch
Po modernizácii, ktorá prišla v roku 2002, upustil Volkswagen od hliníka a viacero hliníkových komponentov nahradil oceľou. Modernizácie tiež Passatu priniesla viac chrómu na prednej maske, nové číre reflektory aj novú grafiku zadných združených svetiel.

V testoch spoľahlivosti TUV však Passat rozhodne neexceluje, pohybuje sa v priemere triedy a staršie ročníky dokonca hlboko pod priemerom. Verzie pred modernizáciu navyše ponúkajú len priemernú pasívnu ochranu ohodnotenú tromi hviezdičkami.  

Prečo sa rozhodnúť pre VW Passat

Výhody
+ dizajn, imidž
+ priestranný interiér
+ veľký „kufor“ (zvlášť Variant)
+ ergonómia  a vypracovanie
+ pohon 4×4 4-Motion
+ obrovská ponuka motorov
+ jazdné vlastnosti
+ presné riadenia a radenia
+ drží si cenu

Nevýhody
- hlučné naftové motory
- málo odolné predné nápravy (do 2002)
- vysoká cena pri nákupe
- len priemerná spoľahlivosť

Poruchy
Chybná váha vzduchu (TDI od 1999)
Vôle v prednej náprave
Životnosť rozvod. remeňa (TDI)
Problémy s trubodúchadlom (TDI od 47 kW)
Silentblok zadnej nápravy
Poruchové cievky priameho zapaľovania (1,8 20v)
Netesnosť vodnej pumpy

Hodnotenia
Euro NCAP
1996 – 2001 ***
2002 – 2005 ****

TUV Report 2007
27. miesto medzi 4– až 5-ročnými autami
74. miesto medzi 6– až 7-ročnými autami
57. miesto medzi 8– až 9-ročnými autami

Cenová úroveň
200 000 (r. v. 1996)
390 000 (r. v. 2004)

debata chyba
Články podľa značiek