Opel Vectra (1996 – 2002)

V polovici deväťdesiatych rokov nasadil Opel do boja proti najväčšiemu rivalovi Volkswagenu Passat druhú generáciu Vectry. Toto obdobie patrilo z hľadiska dizajnu vo firme Opel k tým svetlejším.

16.05.2008 10:36
Opel Vectra 1996 - 2002 Foto:
Najkrajšia je Opel Vectra druhej generácie po facelifte.
debata

Revolúcia odštartovaná štúdiou Signum bola našťastie ešte len za dverami. Platilo to aj o Vectre, ktorá patrila rozhodne k tým najkrajším autám v triede. Vyčnievala elegantnými líniami, a najmä originálnymi spätnými zrkadlami, ktoré akoby vyrastali z lichobežníkového prelisu prednej kapoty.

Vectra však nikdy nedorástla rozmermi na ikonu triedy z dielne VW. V porovnaní s Passatom bola menšia o takmer 20 centimetrov a kratší bol aj rázvor. To jasne vymedzilo jej vnútorné pomery na hranici nižšej strednej a strednej triedy.  V porovnaní s jej prvou generáciou to bol však predsa len posun.

Interiér ponúkal vľúdny dizajn, pomerne mäkko čalúnené sedadlá a  veľkoryso dimenzovaný prístrojový panel.  Kvalita plastov a spracovania však nebola až taká ohurujúca.

Napriek menším rozmerom bol silnou stránkou Vectry kufor. Zmestilo sa doň až 500 litrov nákladu, a to bol v ponuke ešte dizajnérsky vydarený liftback a priestranné kombi Caravan s úžitkovým objemom až 1 490 litrov.

Vectra tak trochu doplatila na nezdravú rivalitu s Passatom. Začalo sa to už motormi. Opel chcel dobehnúť náskok Volkswagenu v dieselových motoroch, a tak do Vectry nasadil ako prvý na svete turbodiesely s priamym vstrekovaním v kombinácii so 16-ventilovou technikou. Išlo o motory 2,0 DI (60 kW) a 2,0 DTI (74 kW). Výsledok bol rozpačitý nielen z pohľadu výkonových vlastností, ale najmä pre poruchovosť. Motory trpeli enormnou spotrebou oleja, praskajúcimi tesneniami, poruchovým palivovým čerpadlom a podobne. Menej problémov mal motor 2,2 DTI (92 kW), ktorý sa však dostal do predaja až v roku 2000.

Lepšie je preto dať prednosť  osvedčeným a relatívne úsporným benzínovým agregátom Ecotec 1,6 16v (55, 74 kW), 1,8 16v (85 kW) a dvojlitru 2,0 16v (100 kW). Vrchol tvorí smädný, no komfortný šesťvalec 2,5 V6 (143 kW). Aj tieto motory však bojovali s nízkou životnosťou a preskakujúcimi ozubenými remeňmi.

Vectra získala dobré hodnotenia za solídny podvozok a jazdné vlastnosti. No potrebovala aj kvalitné cesty. Jej podvozok bol náchylný na opotrebenie. Odchádzali najmä ložiská zadnej nápravy a to už po 50-tisíc kilometroch. Zle riešené bolo aj uchytenie predných tlmičov, ktoré sa v zákrutách ozývalo kovovým praskaním.

Podstatne lepšie na tom bola inovovaná verzia z roku 1999 s čírymi svetlami, ktorá zbavila Vectru väčšiny detských konštrukčných chorôb. Motor 1,8 16v  mal vyšší výkon, dvojliter nahradil väčší, pružnejší a pritom úspornejší agregát 2,2 16v  (108 kW). V ponuke pribudli napríklad xenónové reflektory. Čo je však podstatnejšie, inovovaná Vectra ponúkala vyššiu bezpečnosť, čo preukázali aj testy Euro NCAP.

Výhody
príťažlivý a nadčasový dizajn
veľký kufor
tri varianty karosérie
pohodlné sedadlá
dobré jazdné vlastnosti
priaznivá spotreba

Nevýhody
menší interiér
malé spätné zrkadlá
veľká spotreba oleja (naftové motory)
presnosť prevodovky
účinnosť svetiel

Najčastejšie nedostatky
poruchové klimatizácie
poruchové čerpadlo chlad. kvapaliny
poruchový centrál
prasknuté tesnenia hlavy valcov
netesnosť prevodovky (staršie ročníky)
životnosť ložísk a tlmičov
živ. rozvodových remeňov

Hodnotenia
Euro NCAP
1997  **
2001 ***
2002 ****

TŰV Report  2008

12,8 % porúch – 6– až 7-ročné (priemer 13,3 %)
17,1 % porúch- – 8– až 9-ročné (priemer 18,1 %)
19,5 % porúch  – 10– až 11-ročné (priemer 22,5 %)

Poznámka: Percento porúch vyjadruje počet vozidiel tohto typu, ktoré neprešli kontrolou nemeckých STK z dôvodu objavenia vážnejších porúch.

Cenová úroveň:
cca od 180 000 Sk (r. v. 2000)
cca od 110 000 Sk (r. v. 1997)

debata chyba
Články podľa značiek