Peugeot 307 (2001 – 2006)

V roku 2001 dostal neporaziteľný Golf vskutku silného francúzskeho súpera. Peugeot 307 bolo veľkoryso navrhnuté auto s obrovskými ambíciami.

09.06.2008 17:54
Peugeot 307 (2001 – 2006) Foto:
Peugeot 307 (2001 – 2006)
debata

Dôkazom je zisk titulu auto roka 2002. Hoci sa na jeho dizajne už nepodieľalo štúdio Pininfarina, tristosedmička vyrážala dych svojimi novátorskými líniami a neobyčajne rozšafnými rozmermi. Ani dnes ešte nezaostáva šarmom a ponukou priestoru za oveľa mladšími súpermi. Napokon v ponuke Peugeotu to bol prvý model generácie so sedmičkou na konci.

Vonkajšími rozmermi tristosedmička doslova prevalcovala konkurenciu. Excelovala výškou 1 512 a šírkou 1 780 mm, ktorou porážala aj vyšší modelový rad 406. Aj dĺžkou 4 200 mm a rázvorom 2 610 mm patrila k najlepším. To sa, pochopiteľne, prejavilo na ponuke priestoru pre posádku. Verili by ste, že Peugeot 307 ponúka  v šírke pliec ešte aj dnes viac miesta ako aktuálny VW Golf či Opel Astra? S rezervou nad hlavou je to obdobné. Pocit vzdušnosti umocňuje obrovské čelné sklo predsunuté ďaleko dopredu.

Komu by to bolo málo, môže siahnuť po verzii kombi Break či dokonca po SW, ktoré suplovalo neprítomnosť Peugeotu v triede MPV. Jasným dôkazom bolo predĺženie rázvoru o 10 cm, tretí sklopný rad sedadiel (bohužiaľ, len za príplatok) a priam futuristická sklenená strecha siahajúca až k zadným sedadlám. Kým kombi bolo vyzbrojené len klasickou zadnou lavicou, SW malo v druhom rade tri samostatne posuvné a sklopné úzke sedadlá. Samozrejme, so všetkými prednosťami a nevýhodami takéhoto riešenia.  Kým do hatchbackov ste naložili 340 litrov batožiny v Breaku to bolo až 520.

Dizajnom interiéru budí Peugeot 307 dodnes pocit, akoby ste sedeli v plnohodnotnom modeli strednej triedy. Elegantná palubná doska s vynikajúco prístupnou stredovou konzolou a vzorovo prehľadným prístrojovým panelom znesú aj súčasné kritériá strednej triedy. To platí rovnako o plastoch a materiáloch čalúnenia. Sedadlá sú robustné,  pohodlné a našťastie aj tuhšie ako v minulosti. Výbavou Peugeot 307 nijako nezaostával za štandardom strednej triedy. Priniesol aj nové prvky ako automatickú aktiváciu stieračov, svetiel, kontrolu tlaku v pneumatikách či automatické zapínanie výstražných svetiel. V sérii boli štyri airbagy.

Ponuka motorov obsahovala benzínové 4-valce 1,4i (5 kW), 1,6i (80 kW) a 2,0i 100 kW). Optimálnou voľbou je verzia 1,6. Naftové motory 2,0 HDI (66, 80 kW) patrili k tomu najlepšiemu a najkomfortnejšiemu, čo bolo možné v tom čase získať. Spotrebou síce nekonkurovali motorom TDI z koncernu VW, no boli neporovnateľne tichšie. Neskôr pribudol úplne nový common rail 1,4 HDI (50 kW). Výkonom však nepostačoval tomuto veľkému levovi. Výhodnejšia je preto novšia verzia 1,6 HDI (80 kW), ktorá sa pod kapotou objavila po facelifte v roku 2005 a nahradila väčší a smädnejší diesel 2,0 HDI 80 kW). Jeho pozíciu zas vystriedal výkonnejší agregát 2,0 HDI (100 kW) so 6-stupnovou prevodovkou.

Jazdnými vlastnosťami tristosedmička príliš neohurovala. Ford Focus, Mazda 3 či Golf V na tom boli oveľa lepšie. Vďaka veľkému rázvoru a rozchodu však dokázala účinne kamuflovať jednoduchú konštrukciu svojho mäkkého podvozku, ktorý ponúkal vysokú mieru komfortu. Za volantom ste si však museli zvyknúť na „gumené“ radenie rýchlostí a preposilňované riadenie.

Peugeot 307 však svojim majiteľom spôsoboval aj väčšie starosti. V servise strávili tieto autá viac času, ako by sa patrilo. Dôvodom bola poruchová elektroinštalácia, nízka odolnosť prednej nápravy, rýchle opotrebenie spojky a pri dieselových motoroch regulačný ventil turbodúchadla či váha vzduchu. Čiastočné zlepšenie nastalo až po inovácii v roku 2005, ktorý zahrňoval okrem faceliftu prednej masky v štýle novej štyristosedemičky aj modernizáciu elektroinštalácie a prednej nápravy.

Výhody
+ nadčasový dizajn
+ tri verzie karosérie
+ obrovský interiér
+ variabilita (SW)
+ celkový komfort
+ účinné brzdy
+ bezpečnosť

Nevýhody
- priemerné jazdné vlastnosti
- nepresné radenie
- častá poruchovosť
- vŕzganie náprav

Najčastejšie poruchy
- opotrebenie prednej nápravy
- poruchy alternátora a celej elektrickej sústavy
- netesnosť motorov
- opotrebenie spojky

Hodnotenia
Euro NCAP
2001  ****

TŰV Report  2008
7,6 % porúch – 2– až 3-ročné (priemer 3,7 %)
11,3 % porúch – 4– až 5-ročné (priemer 8,9 %)

Poznámka: Percento porúch vyjadruje počet vozidiel tohto typu, ktoré neprešli kontrolou nemeckých STK z dôvodu objavenia vážnejších porúch.

Cenová úroveň:
cca od 270 000 Sk (r. v. 2003)
cca od 290 000 Sk (r. v. 2004)
cca od 360 000 Sk (r. v. 2006)
cca od 380 000 Sk (r. v. 2007)

debata chyba
Články podľa značiek