Renault Twingo (1992-2007)

Písal sa rok 1992 a Renault na autosalóne v Paríži predstavil malé hravé Twingo. Titul automobil roka sa síce v tom roku ušiel konkurenčnému Nissanu Micra, no to Twingu nezabránilo v závratnej kariére. Aj po štrnástich rokoch dokáže svojou invenčnosťou strčiť do vrecka mnohých súčasníkov. No a v čase vzniku to bola úplná "bomba".

10.07.2008 06:55
Renault Twingo (1993-2007) Foto:
Aj po štrnástich rokoch výroby dokáže Renault Twingo očariť.
debata

Twingo inšpirované počítačovou hrou Twinbee od Konami šokovalo nevšednou jednopriestorovou karosériou a hravým dizajnom s dvojicou zvedavo guľatých reflektorov. Kľučky dlhých bočných dverí tvorili páčky v polkruhových prelisoch a o stieranie predného okna sa postaral stierač uchytený na paralelograme. Hravosť Twinga bola zjavná aj v interiéri s pastelovými ovládacími prvkami a centrálne umiestneným digitálnym prístrojom.

Koncepcia „monospace“ priniesla Twingu aj napriek miniatúrnej dĺžke 4,3 metra, nevšednú variabilitu. Drahšie verzie mali totiž vzadu dvojicu posuvných a sklopných sedadiel, čo bolo na tú dobu nevídané. Batožinový priestor tak bolo možné variovať od 168 do 261 litrov a v dvojmiestnom usporiadaní až do 1 096 litrov. Twingo sa nebránilo nákladom dlhým 700 a vysokým 676 mm.

Veľký komfort ste si v ňom však neužili. Cenová orientácia, ktorú sa snažilo zakryť sviežou farebnosťou, sa prejavila na lacných plastoch, množstve nezakrytých kovových plôch, nepohodlných sedadlách a často veľmi skromnej výbave. Väčšinou narazíte na verzie bez posilňovača riadenia a elektrického ovládania okien. Dobrej ergonómii bránil pevný volant a príliš vpredu umiestnené pedále. Zato ste sa mohli tešiť zo sťahovacej plátennej strechy, ktorá dávala Twingu celkom nový rozmer.

Pozícia Twinga ako ľudového auta bol zjavná aj na technike. Šetrilo sa všade. Pod kapotou pracoval spočiatku len jeden-jediný motor – štvorvalec 1,2 8V so zastaraným rozvodom OHV z Renautu 5 (40 kW). Napriek nízkej hmotnosti Twinga, len 810 kg, vykazoval pomerne vysokú spotrebu. Navyše trpel netesnosťou a chybným zapaľovaním. Päťstupňový manuál mal nepresné radenie.

Aj jazdné vlastnosti zodpovedali cene. Jediným bonusom bolo pomerne komfortné odpruženie. Životnosť ložísk, náprav, silentblokov, ale aj bŕzd bola veľmi obmedzená. Ani bezpečnostne na tom Twingo nebolo zvlášť dobre. Veľká zmena nastala až v roku 1998 po zásadnej inovácii.

Twingo dostalo výkonnejší a úspornejší motor 1,2 s rozvodom OHC (43 kW) a jeho 16-ventilovú verziu s výkonom 55 kW. Nahradené boli kritizované sedadlá a výrazne vzrástla tuhosť karosérie. Tak či tak si Twingo odnieslo z testov Euro NCAP len tri hviezdičky. Odstránených bolo množstvo detských chorôb vrátane slabého účinku a životnosti bŕzd. Zvonku ste nové Twingo spoznali podľa čírych hlavných svetlometov. Pri kúpe preto rozhodne dajte prednosť modelom po inovácii. Až potom si budete môcť užívať bez obáv nestarnúci šarm tejto malej dizajnérskej ikony. A to za celkom slušnú cenu.

Výhody
cena
dizajn
variabilita
dynamika (1,2 16v)
odpruženie
hospodárnosť (1,2 16v)

Nevýhody
len trojo dverí
vyššia spotreba (1,2 OHV)
lacné plasty
skromné vybavenie
bezpečnosť (do 1998)
vŕzganie karosérie a plastov
životnosť podvozku
účinnosť bŕzd

Najčastejšie poruchy
netesnosť motorov a prevodoviek
praskajúce pružiny
opotrebenie brzdovej sústavy
poruchy rozdeľovača

Hodnotenia
Euro NCAP
2003 ***

TŰV Report  2008
5,5 % porúch – 2– až 3-ročné (priemer 4,8 %)
11,3 % porúch – 4– až 5-ročné (priemer 8,9 %)
15,7 % porúch – 6– až 7-ročné (priemer 13,3 %)
30,2 % porúch – 8– až 9-ročné (priemer 18,1 %)
32,6 % porúch  – 10– až 11-ročné (priemer 22,5 %)

Poznámka: Percento porúch vyjadruje počet vozidiel tohto typu, ktoré neprešli kontrolou nemeckých STK z dôvodu objavenia vážnejších porúch.

Cenová úroveň:
cca od 55 000 Sk (r. v. 1993)
cca od 65 000 Sk (r. v. 1996)
cca od 75 000 Sk (r. v. 1998)
cca od 94 000 Sk (r. v. 2000)
cca od 130 000 Sk (r. v. 2002)
cca od 145 000 Sk (r. v. 2004)

debata chyba
Články podľa značiek