Ford Scorpio II (1994 – 1998)

Keď sa v roku 1994 predstavil Ford Scorpio druhej generácie, svojím odvážnym vzhľadom vyvolal rozporuplné reakcie. Netypické predné svetlomety a "americká" zadná časť zvýrazňovali jeho výnimočnosť, pod karosériou však ukrýval starú techniku. Úspech sa mu žiaľ vyhýbal až do konca produkcie.

26.08.2008 19:52
Ford Scorpio Foto:
Ford Scorpio II mal pohon zadných kolies a vpredu pozdĺžne uložené motory.
debata

Ford Scorpio druhej generácie je typickým príkladom auta, ktoré premárnilo svoju šancu. Jeho prvá generácia zožala pomerne veľký úspech a stala sa nositeľom titulu Auto roka. Tá druhá však prevzala až príliš mnoho pôvodnej techniky, ktorá bola v prvej polovici deväťdesiatych rokov už za zenitom. Rovnaké ako v prvej generácii zostali dokonca aj hlavné línie karosérie, zmenili sa len predná a zadná časť. Veľké svetlomety a široká maska chladiča pripomínali klauna (preto získalo Scorpio II oficiálnu prezývku „Klaun“), zatiaľ čo zadné partie si pomýlili Európu s Amerikou. Treba však podotknúť, že určitú originalitu Scorpiu II nemôžeme uprieť a práve vďaka svojmu kontroverznému vzhľadu si tento model získal skalných obdivovateľov.

Základnou motorizáciou bol benzínový dvojliter s osemventilovou technikou a výkonom 85 kW (115 k). Svoj skromný výkon kompenzoval mohutným ťahom od spodných otáčok a veľmi priaznivou spotrebou (8 l/100 km). Jeho šestnásťventilová verzia s výkonom 100 kW (136 k) sa odspodu zbierala len veľmi obtiažne a poriadne zabrala až vo vysokých otáčkach (rovnaký motor poháňal Escort RS). Samozrejme ruku v ruke s tým stúpala aj spotreba benzínu. Prvý šesťvalcový motor pod kapotou  Scorpia II mal rozvod OHV a v čase nástupu do funkcie už dvadsaťročnú službu za sebou. Motor z druhej generácie Cologne V6 pamätal ešte model Granada, no na spoľahlivosti a nezničiteľnosti mu to neubralo. Bol mechanicky tak odolný, že prežil celé auto. To skončilo na vrakovisku najmä pre nefunkčnú automatickú prevodovku. S manuálom sa tento motor s objemom 2,9 litra nedodával a štvorstupňový automat bol naozaj tragický. Motor V6 s automatom spotreboval približne 13 až 14 l/100 km. Najvýkonnejším motorom v Scorpiu bol spoločnosťou Cosworth Engineering vyvinutý šesťvalec 2.9 24V DOHC. Posilnený blok, upravený kľukový mechanizmus a variabilný nasávací trakt sa postarali o výkon 152 kW (207 k). Motor bol známy svojou chuťou po otáčkach a v praxi mal o liter menšiu spotrebu ako predchádzajúci šesťvalec. V roku 1996 prišiel štvorvalec 2.3 16V (107 kW/146 k).
Naftovú ponuku predstavoval štvorvalec 2.5 TD (85 kW/115 k) od VM Motori. Odolný motor mal štyri samostatné hlavy, ktoré občas praskali. V roku 1996 motor dostal elektronicky riadené čerpadlo, ktoré mu zabezpečilo výkon 92 kW (125 k). Keď mu však majiteľ „šliapal na krk“, praskla hlava a časom sa agregát mohol zadrieť.

Interiér Scorpia II je síce priestranný a vďaka veľkým sedadlám ponúka komfort aj na dlhých cestách, no v porovnaní s predchodcom je stiesnenejší. Spôsobili to mohutnejšie operadlá, väčšie plasty palubnej dosky a hrubé vnútorné výplne dverí. S tým narástla aj pasívna bezpečnosť. Batožinový priestor sedanu je plytký, ale dostatočne objemný. Kombi poskytuje pre batožinu miesta viac než dosť.

Jazdné vlastnosti veľkého Forda patrili k priemeru triedy. Mohol za to podvozok starej konštrukcie prevzatý z predchodcu. Zmenená bola len predná náprava, inak ostalo všetko po starom. Tvrdšie pruženie obmedzilo bočné náklony, ale negatívne sa podpísalo pod komfort na rozbitých cestách.

Ford Scorpio II bol robustný model, ktorý zniesol aj tvrdšie zaobchádzanie. Jeho poctivá mechanika a impozantné rozmery z neho robili zaujímavú voľbu. Okrem niektorých motorov a nespoľahlivej automatickej prevodovky mu však v ceste za úspechom stála aj veľmi drahá príplatková výbava a už spomínaný kontroverzný vzhľad. Jeho výroba skončila potichu v roku 1998.

História modelu:
1994
Predstavenie modelu Scorpio druhej generácie s karosériami sedan a kombi, benzínové motory 2.0 8V (85 kW/115 k), 2.0 16V (100 kW/136 k), 2.9 12V (110 kW/150 k) a 2.9 24V (152 kW/207 k). Naftový motor 2.5 TD (85 kW/115 k).
1996
Benzínový štvorvalec 2.3 16V (107 kW/146 k), naftový štvorvalec 2.5 TDi (92 kW/125 k).
1997
Mierny facelift, tmavé predné svetlomety, nová maska chladiča a predný nárazník.
1998
V ponuke pribudli bočné nafukovacie vankúše, ukončenie výroby.

Výhody:
robustná konštrukcia
komfortné sedadlá
tiché benzínové motory

Nevýhody:
slabé brzdy
poruchová automatická prevodovka
skromná výbava základných modelov

Časté poruchy:
Poruchový alternátor (2.5 TD), vysoká spotreba oleja (2.0 16V), nefunkčná automatická prevodovka, následkom prehriatia prasknutá hlava valcov (najmä naftové motory), prasknutie napínacieho mechanizmu rozvodovej reťaze (2.9 24V), zlé ložiská kolies, nefunkčné ABS.

Naše odporúčanie:
Keď sa rozhodujete medzi naftovými motormi, voľte silnejšiu verziu 2.5 TDi (92 kW/125 k). Disponuje elektronicky riadeným čerpadlom a vďaka nepriamemu vstrekovaniu je tento motor pomerne tichý. Má slušný ťah zo spodných otáčok a spotrebuje približne 8 l/100 km.
Z benzínových agregátov je vhodný základný dvojliter (85 kW/115 k). Jeho plynulý priebeh krútiaceho momentu vás prekvapí, spotreba sa pohybuje okolo 8 l/100 km. Šestnásťventilová verzia nemá ťah zo spodných otáčok a žerie cez 10 l/100 km. Šesťvalec 2.9 24V je vcelku podarený motor, ale kombinoval sa len s automatickou prevodovkou, ktorá príliš často kolabovala. Známy je aj krátkou životnosťou rozvodovej reťaze.

debata chyba
Články podľa značiek