Renault Espace III. (1997 – 2002)

Veľké priestranné MPV ostáva pre mnohé početné rodiny často len snom. Dôvodom je cena, ktorá citeľne prevyšuje klasické kombi strednej triedy. Na trhu s jazdenými vozidlami to však s cenou môže vyzerať oveľa ružovejšie. Jednou z rozumných alternatív je napríklad Renault Espace tretej generácie.

08.09.2008 11:32
Renault Espace Foto:
Tvary karosérie tretej generácie pôsobia aj po rokoch moderným dojmom.
debata

Priemerná spoľahlivosť Renaultu Espace síce jeho povesti príliš neprospela, no ani jeho súdobí rivali od Volkswagenu, Seatu, Fordu či Chrysleru a Peugeotu na tom neboli lepšie. Za Espace sa prihovára aspoň skutočnosť, že dostávate model, v ktorom sú zužitkované dlhoročné skúsenosti Renaultu, európskeho tvorcu triedy MPV.

Dizajn Espace pôsobí aj po rokoch stále sviežo. Priam futuristicky. Karoséria je však vyrobená z oceľového rámu a plastových povrchových dielcov. Na vyklepávanie prípadných deformácií preto rýchlo zabudnite. Servis je v tomto prípade drahší. Neostáva iné, ako objednať a vymeniť celý dielec.

Interiér ponúka veľkorysé priestorové pomery. Zmena uloženia motora naprieč prispela v porovnaní s druhou generáciou k ďalšiemu nárastu úžitkových hodnôt. Na palube sa nachádza sedem sedadiel v troch radoch. Pochopiteľne, ako sa na francúzske autá z toho obdobia patrí, s extrémne mäkkým čalúnením. Priestorový a cestovný komfort však smerom vzad prudko klesá. Už sedadlá v druhom rade sú relatívne úzke a majú aj krátku sedacie plochu. O treťom rade radšej ani nehovorme. Dlhá cesta tu musí byť veľmi namáhavá. Espace preto okúzli skôr variabilitou. Sedadlá možno posúvať, sklápať, otáčať či demontovať. To nie je na škodu, keďže v 7-miestnom vyhotovení ostáva za tretím radom len minimálny batožinový priestor s objemom 275 litrov. Múdrejšie je preto rozhodnúť sa pre predĺženú verziu Grand Espace, predstavenú v roku 1998. Na karosérii pribudlo užitočných 27 centimetrov a kufor má objem minimálne 520 litrov. Z dizajnérskeho hľadiska však nešlo práve o najvydarenej­ší model.

Letecké stolíky, odkladacie priestory vo dverách či v podlahe boli v tom čase už samozrejmosťou. Espace však priniesol bonus v podobe novej architektúry palubnej dosky, kde prakticky odstránil stredovú konzolu. Všetky ovládacie prvky integroval na bokoch vrátane zdvojeného ovládania klimatizácie. Tam, kde bežne nájdete panel audiosústavy či vetrania, vznikla teda obrovská výklopná schránka. Nad ňou sa skvel len typický stredový digitálny panel. Škoda, že na palubnej doske neostalo aj miesto pre radiacu páku, ktorá ruší koncept rovnej podlahy. Obrovské množstvo sivého plastu a hrubo vypracované prieduchy ventilácie však nepôsobia nijako vábne.

Espace tretej generácie sa síce vyrábal aj s benzínovými motormi 2,0 8V (83 kW/113 k), 2,0 16V (103 kW/140 k) a komfortným šesťvalcom 3,0 V6 (12V – 123 kW/167 k, 24V – 140 kW/190 k), no v predaji mali dominanciu podstatne úspornejšie naftové motory 1,9 dTi (72 kW/98 k), 2,2 dT (83 kW/113 k) a 2,2 dCi (95 kW/129 k). Malo to však svoj háčik. Naftové motory trpeli rýchlym opotrebovaním rozvodov a problémami s tesnosťou hlavy a turbodúchadlom (tie sa prejavujú najmä pri častom využívaní maximálneho výkonu motora). Netesnosti sa prejavia únikom oleja pod hlavou, čo sa dá po odmontovaní krytu motora skontrolovať aj vizuálne. Pri kúpe ojazdeného Espace je preto veľmi dôležité preveriť práve stav týchto dielcov alebo dať prednosť smädnejším, ale oveľa spoľahlivejším benzínovým motorom (pri štvorvalci 2.0 16V pozor na stav hydraulického vymedzovania ventilovej vôle).

Komfortný podvozok Espace prinášal posádke francúzsky jazdný komfort, no životnosť silentblokov, tlmičov a ťahadiel stabilizátorov nepatrila k jeho silným stránkam. Rovnako to platí o spojke a brzdových obloženiach. Typické sú tiež poruchy elektroniky, napríklad palivomeru. Často sa pri tomto vozidle môžete stretnúť aj s hlukom od náprav. Buď to majú na svedomí veľké vôle v uloženiach stabilizátora, alebo sú zlé silentbloky prednej nápravnice, ktorá zároveň slúži ako pomocný rám motora. Ich výmena je náročná a v servise za ňu draho zaplatíte. Pokiaľ cítite pri každom pridaní a ubraní plynu rázy v prevodovej páke, môžu za to zlé silentbloky motora. Ten horný je kvapalinový, skontrolujte preto, či netečie.

História modelu:
1984
Predstavenie prvej generácie.
1991
Predstavenie druhej generácie.
1997
Tretia generácia, benzínové motory 2.0 8V (83 kW/113 k), 3.0 V6 12V (123 kW/167 k), naftový štvorvalec 2.2 dT (83 kW/113 k).
1998
Predĺžená sedemmiestna verzia Grand Espace.
1999
Benzínové motory 2.0 16V (103 kW/140 k) a 3.0 V6 24V (140 kW/190 k).
2000
Mierna modernizácia, naftový motor 1.9 dTi (72 kW/98 k).
2001
Naftový motor 2.2 dCi (95 kW/129 k).
2002
Štvrtá generácia.

Výhody:
vnútorný priestor a variabilita
odkladacie schránky
pasívna a aktívna bezpečnosť

Nevýhody:
krátke sedadlá v 2. a 3. rade
drahý servis karosérie
nepresné radenie

Časté poruchy:
Opotrebenie náprav, opotrebenie rozvodového mechanizmu, zanesený EGR ventil (naftové motory), nefunkčný zámok prednej kapoty, poruchy vstrekovania common-rail, poruchy elektronickej parkovacej brzdy, zlý kontakt snímača otáčok (2.2 dCi), predčasne opotrebované predné brzdy, netesnosti prevodovky a motora, zlé tesnenie pod hlavou valcov (2.2 dT do roku 2000), poruchové turbodúchadlá, vôle v silentblokoch motora a prednej nápravnice.

Naše odporúčanie:
Hoci to znie zarážajúco, výborným motorom pre Espace je základný  benzínový dvojliter 2.0 8V (83 kW/113 k). Motor netlačí k zemi žiadna novodobá emisná norma a tak dokáže aj autu s hmotnosťou viac ako dve tony poskytnúť primeranú dynamiku. Je veľmi spoľahlivý a netrpí žiadnymi vážnymi skrytými poruchami. Keď včas vymeníte vodné čerpadlo, určite vás prežije.

Naftový štvorvalec 2.2 dT (83 kW/113 k) je síce starej konštrukcie (pod kapotou ho mal aj Renault 21), ale na jeho spoľahlivosti to nie je cítiť. Naopak, praskajú mu hlavy, odchádza tesnenie pod hlavami a olej z neho tečie potokmi. Veľa neznesie ani jeho turbodúchadlo.

debata chyba
Články podľa značiek