Ford Mondeo (2000 – 2007)

Ford Mondeo druhej generácie je rozhodne tým lepším, čo môžete nájsť v autobazároch. Nepodarilo sa mu síce ohroziť postavenie svojho najväčšieho rivala Volkswagena Passat, no už samotná ambícia konkurovať tejto ikone triedy a snaha zastúpiť aj pozíciu vlajkovej lode Scorpio mu dala do vienka vysoký konkurenčný potenciál.

07.10.2008 11:03
Ford Mondeo Foto:
Mondeo II sa objavilo na scéne v roku 2000, oblé krivky svojho predchodcu nahradilo ostrými líniami štýlu New edge.
debata

Mondeo II sa objavilo na scéne v roku 2000. Nevynikalo príliš nápaditým dizajnom. Oblé krivky svojho predchodcu nahradilo ostrými líniami štýlu New edge. Zvlášť popri revolučnom Focuse však pôsobilo podstatne konzervatívnejším dojmom. Na druhej strane vás ani po ôsmich rokoch svojím zjavom nijako neodradí. Veľkorysosť  Mondea bola zakódovaná už v jeho rozmeroch. Dĺžkou 4,73 metra patrilo k najväčším v triede a kombi dlhšie ešte o ďalších päť centimetrov doslova k rekordérom. To isté platí o jeho rázvore 2755 mm, ktorý je aj dnes väčší, ako má napríklad súčasná generácia Passatu.

Interiér vynikal nielen veľkorysým priestorom, ale aj kvalitným spracovaním. Sedadlá stále  znesú súčasné kritériá. Z pohľadu dizajnu bolo však Mondeo opäť dosť fádne. K málu nápaditých detailov patrili centrálne umiestnené analógové hodiny. Ergonómii však niet čo vyčítať.
 
Batožinovým priestorom patrilo Mondeo k nadpriemerným. Už základný sedan disponoval 500 litrami. Verzia liftback obohatila úžitkové vlastnosti o vynikajúci prístup k batožine a kombi excelovalo hodnotou až 540 litrov.

Motoricky Mondeo nijako nevytŕčalo, výnimkou bola len špičková verzia ST220 (166 kW) s trojlitrovým 6-valcom. Základ tvorili 16-ventilové štvorvalce 1,8i (81, 92 kW), 2,0 (107 kW) a vrchol ponuky predstavoval opäť 6-valec 2,5i (125 kW). Výhodou bol však spoľahlivý reťazový rozvod, ktorý dával motorom vysokú spoľahlivosť.

Na módu úsporných dieselov zareagoval Ford priamovstrekovým štvorvalcom 2,0 TDDI (66, 85 kW) s radiálnym čerpadlom. Bol však dosť hlučný. V roku 2002 sa preto objavil pod kapotou úplne nový  a podstatne tichší common rail 2,0 TDCi (66, 85 kW). Výhra to však nebola. Trpel mnohými detskými chorobami od porúch čerpadla až po zanesené dýzy a netesnosť hlavy. Preto je dobré dať prednosť novšej verzii s výkonom 96 kW, motoru 2,2 TDCI (114 kW) alebo radšej starším verziám.

V jazdných vlastnostiach Mondeo prakticky diktovalo úroveň triedy. Štvorprvkové zadné zavesenie mu zabezpečovalo skvelú stabilitu pri zachovaní vysokého jazdného pohodlia. Tú dopĺňal vynikajúci akustický komfort. Brzdy aj strmšie riadenie dávali vodičovi dobrý pocit z kontroly nad vozidlom.

Už v roku 2003 prišla na scénu faceliftovaná verzia s retušami exteriéru, napríklad prednej masky a svetiel,  no najmä so zmenami na palube. Úplne prepracovaná palubná doska, vyrobená z kvalitnejších mäkčených plastov, pôsobila oveľa prehľadnejším dojmom. Nové boli aj zväčšené spätné zrkadlá a vstavané audio.

S výnimkou nepodarených dieselových verzií prinášalo Mondeo svojim majiteľom minimum problémov. K najčastejším patrila korózia hrán dverí, nízka životnosť výfuku, poruchy hydraulickej spojky a tesnosť manžiet hnacích polosí. Na rozdiel od módnych, no citlivých hliníkových náprav však „oceľové“ Mondeo zvládalo trpezlivo aj nekvalitné vozovky.

V testoch spoľahlivosti TŰV bez problémov držalo krok s najväčšou konkurenciou a z crash testov Euro NCAP si odnieslo na tie časy slušné štyri hviezdičky.

Výhody:
priestranný interiér
komfortné odpruženie
jazdné vlastnosti
dobré brzdy
úspornosť (TDDi, TDCi)

Nevýhody:
hlučnejšie motory TDDi
strohý dizajn

Najčastejšie poruchy:
Časté poruchy dieselových motorov (najmä TDCi), korózia výfuku, korózia dverových hrán, poruchy spojky, netesnosť manžiet hnacích polosí.

debata chyba
Články podľa značiek