Ako na jazdené 17: Terénne autá a SUV

Terénne autá a najmä ich cestnejšie deriváty označené SUV sa u nás tešia až prekvapivo veľkej popularite. Kým v minulosti sme sa v tomto segmente stretávali prevažne s veľkými autami, dnes tu prenikli aj cenovo dostupnejšie kompaktné SUV.

04.03.2009 13:16
Autobazár Foto:
Pred kúpou jazdeného auta musíte mať jasno v tom, čo vlastne hľadáte.
debata

Veľké terénne autá dodávajú mnohým majiteľom za ich volantom poriadnu dávku sebavedomia, čo malo v nedávnej minulosti zlý vplyv na ich imidž. V našich končinách sa v autách tohto druhu často vozili osoby s pochybnými aktivitami, čo veľmi rýchlo spôsobilo, že obyčajní ľudia terénne autá na cestách odsudzovali. Odhliadnuc od tejto skutočnosti, ich skutočné terénne schopnosti naozaj využívalo len málo vodičov. Práve pre vodičov jazdiacich prevažne po asfaltových cestách sú vhodnejšie vozidlá segmentu SUV, ktoré majú na asfaltovej ceste lepšie jazdné vlastnosti a vďaka pohonu všetkých kolies zvládnu aj prejazd ľahším terénom.

Väčšiemu rozšíreniu týchto áut na našich cestách bráni aj vyššia cena. Riešením môžu byť kompaktné SUV, ktoré na trh svojho času zaviedla prvá Toyota RAV4, či ešte dávnejšie Lada Niva. Ich nižšia cena robí tento druh vozidiel dostupnejší pre širšiu skupinu ľudí. Navyše ich ponuka na trhu jazdených vozidiel je spolu s terénnymi autami naozaj široká.

V tejto časti vám prinášame stručné charakteristiky najpredávanejších terénnych vozidiel a SUV na našom trhu s jazdenými autami.

BMW X5

BMW X5 (1999 - 2007) Foto: BMW
BMW X5 BMW X5 (1999 - 2007)

Plusy
- jazdné vlastnosti na ceste
- komfort
- nízka strata hodnoty

Mínusy
- spotreba benzínových motorov
- malý batožinový priestor
- vysoké ceny

Motory
3.0 24V (170 kW/231 k), 4.4 V8 32V (210 kW/286 k, 235 kW/320 k), 4.6 V8 32V (255 kW/347 k), 4.8 V8 32V (265 kW/360 k), 3.0d (135 kW/184 k, 160 kW/218 k).

Časté poruchy
Poškodené tesnenie pod hlavou následkom prehriatia motora (diesel do roku 2001), poruchový ventilátor chladenia, vysoká spotreba oleja 0W-30 pri rýchlej jazde, predčasné opotrebenie spojkového obloženia, vybitý akumulátor (má malú kapacitu).

Honda CR-V I

Honda CR-V I (1997 - 2001) Foto: Honda
Honda CR-V Honda CR-V I (1997 - 2001)

Plusy
- vnútorný priestor
- spoľahlivosť
- komfortný podvozok

Mínusy
- priemerná dynamika
- vyššia hlučnosť motora
- horšia torzná tuhosť karosérie

Motory
2.0 16V (96 kW/130 k), 2.0 16V VTEC (108 kW/147 k).

Časté poruchy
Prienikom vody poškodený zadný diferenciál, opotrebované tlmiče pruženia, predčasne opotrebované spojkové obloženie, hlučnosť pohonu 4×4 vplyvom prieniku vody do diferenciálu, pazvuky v interiéri vplyvom krútenia karosérie.

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe (2000 - 2006) Foto: Hyundai
Hyundai Santa Fe Hyundai Santa Fe (2000 - 2006)

Plusy
- bohatá výbava
- priaznivá cena
- mechanicky odolné motory

Mínusy
- poddimenzovaná spojka
- vyššia spotreba paliva
- slabšie brzdy

Motory
2.0 16V (99 kW/135 k), 2.4 16V (107 kW/146 k), 2.7 V6 24V (127 kW/173 k), 2.0 CRDi (83 kW/113 k), 2.0 CRDi VGT (92 kW/125 k).

Časté poruchy
Poruchové vstrekovače (CRDi), vôle v horných uloženiach predných tlmičov pruženia, poruchové merače hmotnosti nasávaného vzduchu (benzínové motory), zadierajúce sa palivové vysokotlakové čerpadlo, hlučné kvapalinové silentbloky na zadnej náprave.

Hyundai Terracan

Hyundai Terracan (2001 - 2007) Foto: Hyundai
Hyundai Terracan Hyundai Terracan (2001 - 2007)

Plusy
- robustná a odolná konštrukcia
- schopnosť ťahať ťažký príbeh
- komfort na dlhých cestách

Mínusy
- citlivé vstrekovacie zariadenie (diesel)
- vysoká spotreba (3.5 V6)
- malé predné a zadné nájazdové uhly

Motory
2.9 CRDi (110 kW/150 k, 120 kW/163 k), 3.5 V6 24V (143 kW/194 k).

Časté poruchy
Zadreté vysokotlakové palivové čerpadlo, poruchové vstrekovače systému common-rail, hlučné piestne čapy, hlučný zadný diferenciál, úniky oleja z manuálnej prevodovky, zdeformovaná lamelová spojka prenášajúca krútiaci moment na prednú nápravu, opotrebovaná synchronizácia piateho prevodového stupňa.

Jeep Grand Cherokee (WJ)

Jeep Grand Cherokee WJ (1999 - 2005) Foto: Jeep
Jeep Cherokee Jeep Grand Cherokee WJ (1999 - 2005)

Plusy
- dobrá priechodnosť terénom
- odolný podvozok
- väčšinou bohatá výbava

Mínusy
- hlučné naftové motory
- len štvorstupňový automat
- menšie sedadlá

Motory
4.0 12V (140 kW/190 k), 4.7 V8 32V (162 kW/220 k, 167 kW/227 k, 190 kW/258 k), 3.1 TD OHV 10V (103 kW/140 k), 2.7 CRD 20V (120 kW/163 k).

Časté poruchy
Predčasne opotrebované ložiská kľukového hriadeľa 4.7 V8, nefungujúca spojka Vari-Lock pripojujúca pohon predných kolies, prasknutá hlava valcov (3.1 TD OHV), zlé uloženie vyvyžovacích hriadeľov (3.1 TD OHV), poruchová elektronika riadenia motora (3.1 TD OHV), skrútené brzdové kotúče.

Kia Sorento

Kia Sorento (od 2002) Foto: Kia
Kia Sorento Kia Sorento (od 2002)

Plusy
- odolná konštrukcia
- priaznivé ceny
- schopnosť ťahať ťažký príves

Mínusy
- len päťstupňová manuálna prevodovka
- lacný interiér
- priemerné dielenské spracovanie

Motory
2.4 16V (102 kW/139 k), 3.3 V6 24V (177 kW/240 k), 3.5 V6 24V (143 kW/194 k), 2.5 CRDi 16V (103 kW/140 k, 125 kW/170 k).

Časté poruchy
Neúčinné kúrenie, nefunkčná regulácia turbodúchadla (do roku 2006), opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (CRDi), úniky oleja z predného diferenciálu, hlučný ventilátor kúrenia vplyvom zlého ložiska, vôle v zadnom uchytení kardanového hriadeľa.

Mercedes-Benz ML

Mercedes-Benz ML (1997 - 2005) Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz ML Mercedes-Benz ML (1997 - 2005)

Plusy
- bezpečná konštrukcia
- univerzálne schopnosti
- veľký batožinový priestor

Mínusy
- zlé dielenské spracovanie (prvé ročníky)
- spotreba benzínových motorov
- dynamika základných verzií

Motory
2.3 16V (110 kW/150 k), 3.2 V6 18V (160 kW/218 k), 3.5 V6 (172 kW/234 k), 4.3 V8 24V (200 kW/272 k), 5.0 V8 24V (215 kW/292 k), 5.4 V8 24V (255 kW/347 k), 2.7 20V CDI (120 kW/163 k), 4.0 32V CDI (184 kW/250 k).

Časté poruchy
Vôle v zaveseniach predných kolies, poškodený podvozok jazdou v ťažšom teréne, opotrebované uchytenia priečnych skrutných stabilizátorov, zlé uchytenia sedadiel, pazvuky v interiéri (do roku 2001), zlé tesnenia okolo dverí.

Mitsubishi Pajero V60

Mitsubishi Pajero V60 (2000 - 2007) Foto: Mitsubishi
Mitsubishi Pajero Mitsubishi Pajero V60 (2000 - 2007)

Plusy
- priestranný interiér
- priechodnosť terénom
- dobrý pohon všetkých kolies

Mínusy
- obmedzená krížiteľnosť náprav
- spotreba benzínových verzií
- vysoké ceny

Motory
3.5 GDI 24V (149 kW/203 k), 3.2 Di-D (118 kW/160 k, 122 kW/166 k).

Časté poruchy
Opotrebovaný tlmič torzných kmitov na motore 3.2 Di-D, korózia karosérie v zadnej časti, opotrebované ložiská predných kolies, úniky chladiacej kvapaliny, úniky oleja z prevodovky, poruchy vonkajšieho osvetlenia.

Nissan Patrol GR

Nissan Patrol GR (od 1998) Foto: Nissan
Nissan Patrol Nissan Patrol GR (od 1998)

Plusy
- robustný podvozok
- tuhý rám
- schopnosť ťahať ťažký príves

Mínusy
- slabší motor 2.8 TD
- slabá spoľahlivosť motora 3.0 Di
- komfort pruženia

Motory
2.8 TD (92 kW/125 k), 3.0 Di (116 kW/158 k, 118 kW/160 k).

Časté poruchy
Zadretý motor 3.0 Di, prepálené piesty (3.0 Di), zlá riadiaca jednotka motora 3.0 Di, opotrebované turbodúchadlo (2.8 TD), zničené predné hnacie kĺby, spojka poškodená prienikom vody pri brodení.

Toyota RAV4 II

Toyota RAV4 (1994 - 2000) Foto: Toyota
Toyota RAV4 Toyota RAV4 (1994 - 2000)

Plusy
- úsporné motory
- presné a ľahké riadenie
- spoľahlivosť

Mínusy
- slabšie brzdy
- nepohodlné sedadlá
- menej komfortné pruženie

Motory
1.8 16V VVT-i (92 kW/125 k), 2.0 16V VVT-i(110 kW/150 k), 2.0 D-4D 16V (85 kW/115 k).

Časté poruchy
Vysoká spotreba motorového oleja (1.8 16V VVT-i), opotrebovaný dvojhmotový zotrvačník (2.0 D-4D), nefunkčná regulácia turbodúchadla (2.0 D-4D), nepravidelný voľnobeh motora 2.0 16V VVT-i.

Volkswagen Touareg

Volkswagen Touareg (od 2001) Foto: Volkswagen
Volkswagen Touareg Volkswagen Touareg (od 2001)

Plusy
- dielenské spracovanie
- jazdné vlastnosti na ceste
- imidž

Mínusy
- spotreba benzínových motorov
- náročný servis
- záujem zlodejov

Motory
3.2 V6 24V (162 kW/220 k, 177 kW/240 k), 3.6 V6 24V (206 kW/280 k), 4.2 V8 40V (228 kW/310 k), 2.5 TDI R5 (128 kW/174 k), 3.0 TDI V6 24V (165 kW/224 k), 5.0 TDI V10 20V (230 kW/313 k).

Časté poruchy
Rýchlo opotrebované turbodúchadlá, netesné vodné čerpadlá, poruchová rozdeľovacia prevodovka, nefunkčná regulácia turbodúchadla (TDI), opotrebované silentbloky prednej nápravy, zanesený EGR ventil (TDI).

Seriál „Ako na jazdené“ pripravuje Pravda.sk v spolupráci s portálom Autovia.sk. Nový diel seriálu nájdete každý týždeň v stredu na auto.pravda.sk.

debata chyba
Články podľa značiek