Hyundai Coupé (2001 - 2008)

Hyundai Coupé je veľmi dobrým príkladom auta, ktoré dokázalo celý život lákať zákazníkov na svoj atraktívny vzhľad. Recept s jednoduchou konvenčnou technikou zabalenou do športovej karosérie dokázal očariť mladých nadšencov aj staršiu generáciu.

30.03.2009 07:10
Hyundai Coupé Foto:
Hyundai Coupé
debata

Hyundai často bojoval s tým, že jeho modely volila staršia generácia vodičov. Automobilka túžila po mladej krvi a práve model Coupé jej mal k tomu dopomôcť. Konštruktéri na to šli šikovne a aby nebolo nové auto pre mladých nadšencov nedostupné, krásna štíhla karoséria zakrývala konvenčnú techniku modelu Lantra.

Karoséria dostala veľmi podarené športové... Foto: Hyundai
Hyundai Coupé Karoséria dostala veľmi podarené športové proporcie.

Druhá generácia modelu Coupé sa predstavila v roku 2001. Svojimi tvarmi pripomínala niekoľko imidžových konkurenčných kupé a mladí zákazníci začali o značke Hyundai hovoriť ako o objekte svojich túžob. Pekné tvary boli navyše podporené aj niekoľkými zaujímavými detailmi, z ktorých spomenieme napríklad bezrámovú konštrukciu okien.

V roku 2007 prešla karoséria malými zmenami. Foto: Hyundai
Hyundai Coupé V roku 2007 prešla karoséria malými zmenami.

Interiér bol síce z tvrdších plastov, no usporiadaním, posedom za volantom a celkovým pocitom udieral na správnu strunu. Výborné boli aj anatomické sedadlá.

Pozícia za volantom bola veľmi dobrá. Foto: Hyundai
Hyundai Coupé Pozícia za volantom bola veľmi dobrá.

Motory

Základom ponuky bol pomerne astmatický štvorvalec 1.6 16V (konštrukčný rad Alpha) s výkonom 77 kW (105k). Samotný motor nebol nespoľahlivý, ale pod náporom 1220 kg „živej váhy“ Coupé jednoducho kapituloval pri akomkoľvek náznaku požiadavky na športovejšiu jazdu. Mal liatinový blok s hliníkovou hlavou valcov a šestnástimi ventilmi s hydraulickým vymedzovaním vôle. Zaujímavým spôsobom bol  riešený pohon rozvodov. Pomocou rozvodového remeňa bol poháňaný výfukový vačkový hriadeľ a až od neho bol krátkou reťazou poháňaný nasávací vačkový hriadeľ. Toto riešenie v praxi prekvapivo fungovalo a motor bol spoľahlivý. K nám sa oficiálne nedovážal, no vo forme individuálnych dovozov sa k nám niekoľko kusov dostalo. Nedajte sa zlákať jeho priaznivou cenou a voľte silnejší dvojliter.

Motor 2.0 CVVT je pre Coupé ideálnou voľbou. Foto: Hyundai
Hyundai Coupé Motor 2.0 CVVT je pre Coupé ideálnou voľbou.

Práve štvorvalec 2.0 CVVT (105 kW/143 k) je najoptimálnejšou voľbou. Variabilné časovanie nasávacích ventilov CVVT dostal až v roku 2003, dovtedy si musel vystačiť bez neho a s výkonom 100 kW (136 k). Motor konštrukčného radu Beta bol podobnej konštrukcie ako menší 1.6 16V, s tým rozdielom, že ventilová vôľa sa nastavovala pomocou dištančných podložiek a nie hydraulicky. Veľký zdvih mu zabezpečoval dobrú pružnosť a ťah z nízkych otáčok. Napriek tomu sa mu v strednom pásme veľmi nechcelo, nad 4000 ot./min. sa však opäť prebral a s autom pekne cvičil. Aj pri športovejšej jazde sa jeho spotreba dala udržať pod hranicou 10 l/100 km.

Aj tento motor je spoľahlivý, jediným vážnejším problémom môže byť prasknuté zberné výfukové potrubie, ktorého súčasťou je priamo aj katalyzátor.

Šesťvalec bol na prednú nápravu príliš ťažký. Foto: Hyundai
Hyundai Coupé Šesťvalec bol na prednú nápravu príliš ťažký.

Najvýkonnejším v ponuke bol celohliníkový šesťvalec 2.7 V6 24V (konštrukčný rad Delta) so suchými oceľovými vložkami. Aj v jeho prípade sú rozvody poháňané ozubeným remeňom. Motor poskytoval dostatočný výkon, no bol na Coupé príliš ťažký. Hyundai V6 bol preto na diaľnici veľmi stabilný, no v zákrutách sa choval ako kladivo a bol ťažkopádny.

Športové jazdné vlastnosti

Podvozok Coupé patril medzi príjemné prekvapenia. Jeho tvrdšia charakteristika a nízko položené ťažisko autu pomáhali udržať stopu aj v najostrejších zákrutách. Dobrému správaniu asistovalo aj prekvapivo presné a citlivé riadenie s agresívnym naladením geometrie. Volant auta vám tak vo vyjazdených koľajách na ceste poskakoval v ruke, no s dlaňami komunikoval ukážkovo. Priľnavosť prednej nápravy však mala za následok občasné uskočenie tej zadnej (pri necitlivej práci s plynom v zákrute), nebolo to však nič zákerné a nepredvídateľné.

Dvojitú koncovku výfuku mal aj štvorvalec 2.0... Foto: Hyundai
Hyundai Coupé Dvojitú koncovku výfuku mal aj štvorvalec 2.0 CVVT.

Podvozok sa najlepšie cítil s sérii zákrut s dobrým povrchom, na horšom asfalte poskakoval a znervóznel. Na priečnych nerovnostiach bol navyše neprimerane hlučný. Tu odhalil aj priemernú torznú tuhosť karosérie, ktorá občas zavŕzgala. To je výsledkom praktických veľkých piatych dverí, ktoré uľahčujú prístup do batožinového priestoru. Na zadných sedadlách sa dospelé osoby neusadia ani náhodou. Najväčším problémom tu je miesto na hlavu, deťom bez klaustrofóbie sa tu však bude páčiť.

História modelu:
Predstavenie generácie GK, benzínové motory 1.6 16V (77 kW/105 k), 2.0 16V (100 kW/136 k), 2.7 V6 24V (123 kW/167 k).
2003
Motor 2.0 16V dostal premenlivé časovanie ventilov CVVT a jeho výkon sa zvýšil na 105 kW (143 k).
2007
Modernizácia modelu, karosárske zmeny.
2008
Ukončenie výroby bez uvedenia nástupcu.

Výhody:
presné a komunikatívne riadenie
športovo naladený podvozok
rozumné prevádzkové náklady

Nevýhody:
obmedzený komfort na nerovnostiach
priestor na zadných sedadlách
dynamika základného motora

Časté poruchy:
Hlučnejšie ložiská kolies, praskajúce výfukové zvody, predčasne opotrebovaná prevodovka (najmä synchronizácia druhého prevodového stupňa).

Naše odporúčanie:
Pokiaľ pokukujete po základnom benzínovom štvorvalci 1.6 16V, oblúkom sa mu vyhnite. Cena tejto verzie síce môže pôsobiť lákavo, no jej dynamika za veľa nestojí. Motor sa v aute ťažkom viac ako 1,2 t dosť trápi, výsledkom čoho je jeho zvýšená spotreba a hlučný prejav. Navyše sa k nám Hyundai Coupé 1.6 16V oficiálne nedovážal.

Omnoho lepšou voľbou je motor 2.0 CVVT (105 kW/143 k). Jeho dynamika je síce len mierne nadpriemerná, no jeho sila spočíva v spoľahlivosti a nízkej hmotnosti, ktorá autu zaručuje dobrú obratnosť a minimálnu nedotáčavosť pri rýchlej jazde v zákrutách. Poteší aj jeho priaznivá spotreba.

debata chyba
Články podľa značiek