Pri príležitosti inaugurácie Baracka Obamu nezabudla automobilka Cadillac spomenúť dlhoročnú históriu dodávok vozidiel do prezidentských garáží, no v skutočnosti sa Cadillac a Lincoln vo svojich vládnych službách často prekrývali.
Cadillac bol prvý
Ak nepočítame prezidenta Williama Tafta (1909 – 1913), ktorý dorazil do prezidentského úradu na elektromobile Backer Electric, a definitívne skončil éru koní v službách amerických prezidentov, vstúpil za brány Bieleho domu ako prvý cadillac. Prezident Woodrov Willson použil auto tejto značky v uliciach Bostonu už v roku 1919, počas slávnosti skončenia prvej svetovej vojny. Cadillacom jazdila aj nasledujúca hlava spojených štátov, prezident Waren Harding (1921 – 1923).
Lincoln sa prihlásil o slovo počas funkčného obdobia Calvina Coolidgea (1923 – 1929) a autá rovnakej značky používal aj jeho nasledovník Clark Hoover (1929 – 1933). Dovtedy však prezidenti využívali prakticky sériové modely. Éra špeciálne upravených prezidentských limuzín sa začala až počas šéfovania Franklina Roosevelta (1933 – 1945).
Bezpečné parníky
V roku 1938 boli americkej vládnej administratíve dodané dva špeciály cadillac Queen Mary a Queen Elizabeth, pomenované podľa najväčších zaoceánskych parníkov. Celkom výstižné. Boli totiž dlhé až 6,55 metra, vážili viac ako 3,5 tony a boli už vybavené aj strelnou muníciou.
O rok neskôr (1939) zavítal do garáže aj prvý špeciál od Lincolnu – model V12 Presidential. Otvorený ceremoniálny voz so skladacou plátennou strechou bol vybavený stúpačkami na konci karosérie pre ochranku prezidenta Trumana (1945 – 1953). Neskôr prišla aj novšia verzia Sunshine Special a prekrásny Cosmopolitan Bubble Top s bublinovou kabínou.
Predvojnové americké limuzíny slúžili ešte aj v päťdesiatych rokoch. Prezident Eisenhower (1953 – 1961), známy milovník áut, si však doprial aj hračku v podobe legendárneho kabrioletu Cadillac Eldorado Convertible, známeho panoramatickým čelným oknom, ktorý si objednal v roku 1953.
Atentát zvýšil ochranu
Veľká výmena vozového parku nastala až v roku 1956. Queen Mary a Queen Elizabeth doslúžili a nahradili ich nové dvojičky Queen Mary II a Queen Elizabeth II. Boli o čosi menšie a ľahšie. Vybavili ich však špeciálnymi pneumatikami, ktoré zabezpečovali núdzový dojazd vozidla aj s poškodeným kolesom. Slúžili nielen Esenhowerovi, ale aj Kennedymu (1961 – 1963) a Johnsonovi (1963 – 1969). Spoločnosť im robil aj nový prezidentský Lincoln Continental X100 s priehľadnou strechou z plexiskla, ktorá mohla byť počas ceremónií aj úplne demontovaná.
Z Lincolnu X100 sa napokon stala najslávnejšia americká prezidentská limuzína. Bohužiaľ, z dôvodu tragického atentátu na prezidenta Kennedyho, spáchaného v texaskom Dallase v roku 1963. To bol zároveň definitívny koniec éry otvorených prezidentských limuzín. Všetkým bolo od tejto chvíle jasné, že jazdu prezidenta v kabriolete možno prirovnať k samovražde.
V sedemdesiatych rokoch kraľoval lincoln
Kennedyho Lincon Continental bol preto kompletne prestavaný, opancierovaný a aj ďalšie prezidentské lincolny z roku 1969 a 1972 už boli uzavretými limuzínami schopnými odolávať streľbe a granátovým útokom. Z tohto dôvodu boli koncom šesťdesiatych rokov stiahnuté zo služby aj dva cadilacy. Ford si mädlil ruky. Sedemdesiate roky sa stali doménou lincolnov. Používal ich Nixon (1969 – 1974), Ford (1974 – 1977) aj Carter (1977 – 1981).
Cadillac sa vrátil do vysokej politiky až s príchodom Ronalda Reagana (1981 – 1989). V službe síce boli ešte Lincoln Continental, no vlajkovou loďou prezidentského úradu sa stal od roku 1983 Cadillac Fleetwood. Reganov nasledovník George Bush senior (1989 – 1993) sa ešte vrátil k lincolnu, no bol to posledný prezidentský lincoln do dnešnýách čias. S nástupom Billa Clintona (1993 – 2001) odovzdal žezlo cadillacu.
Clinton sa vrátil ku cadillacu
Úplne nový Fleetwood Brougham z roku 1993 bol prvou prezidentskou limuzínou, ktorú z dôvodu bezpečnosti navrhol a vyrobil priamo koncern General Motors. Dovtedy totiž na vývoji a výrobe spolupracovalo viacero špecializovaných firiem. Každý z prichádzajúcich prezidentov potom dostal nový cadillac. George Bush (2001 – 2009) dokonca dva – ten druhý pri svojej opätovnej inaugurácii v roku 2004. Model DTS, ktorý nahradil starší De Ville, bol už poznačený vplyvom celosvetového ťaženia proti terorizmu.
Ešte nikdy neposkytovala prezidentská limuzína taký vysoký stupeň ochrany ako práve Bushov druhý cadillac. Dobu elegantných kriviek ľahko pancierovaných cadillacov a lincolnov jednoducho nahradila nová éra „tankov“. „Earth force one“ síce pripomínal model DTS, no v skutočnosti bol postavený na podvozku mohutného SUV Chevrolet Suburban.
Nebojí sa ani rakety
Jeho inovovanú verziu dostal aj nový americký prezident Barack Obama. A čo dokáže? Viac ako šesť metrov dlhé monštrum s hmotnosťou osem ton má karosériu vyrobenú z viacerých vrstiev ocele, keramických komponentov a penovej výplne. V podlahe je zabudovaná oceľová platňa s hrúbkou 12,5 centimetra. Nepriestrelné sklá sú hrubé 15 centimetrov. Vozidlo tak odolá nielen mínovému a granátovému útoku, ale aj útoku raketou Stinger.
Pri napadnutí dokáže vytvoriť dymovú clonu, vďaka nočnému videniu jazdiť aj bez svetiel a v prípade kolapsu vodiča ho je možné navádzať diaľkovo cez satelit. Motor má údajne výkon 440 kW, ktorý stačí na maximálnu rýchlosť len 120 km/h. No v prípade potreby je pomocou vstrekovania N2O zvýšený krátkodobo až na 736 kW (1000 k). Ak by aj došlo k priamemu ohrozeniu, napríklad aj chemickým útokom, prezident má k dispozícii vlastnú zásobu čistého vzduchu.