Máte darček na Valentína? Kúpte svojmu autu voňavku.

Používate dennodenne kozmetické prípravky? Spreje či dezodoranty? Prečo by však nemohlo voňať aj vaše auto. Na rozdiel od značkovej dámskej či pánskej kozmetiky sú pritom osviežovače vzduchu do áut len otázkou pár eur. Stačí málo a môžete mať v interiéri nielen čisto, ale aj príjemnú vôňu. Vyberať je naozaj z čoho.

13.02.2009 11:47
stromčeky Foto:
stromčeky
debata

Najbežnejšie sú stromčeky

Najlacnejšie sú pasívne osviežovače na báze papiera, lepenky alebo mäkkých drevín, v ktorých je napustená voňavá esencia.  Najznámejšie sú asi legendárne stromčeky Wunder Baum. Tvary však môžu byť rôzne. Stromčekovú klasiku ľahko zameníte za rôzne kvetinky, symboly, zvieratká či dnes veľmi populárne obrázkové kartičky. Nájdete na nich všetko. Od postavičiek z disneyoviek cez športové motívy až po obrázky nahých žien, populárne najmä medzi tvrdými chlapíkmi za volantom nákladných vozidiel. Zaplatíte za ne tak maximálne 50 korún.

Nevýhodou takýchto osviežovačov je, že nemôžete príliš regulovať intenzitu osvieženia. Ich účinok postupne slabne a po maximálne dvoch mesiacoch celkom vyprchá. O nič dlhšiu životnosť nemajú gélové osviežovače. Ich výhodou však je, že sú zabalené v pevnom obale, takže máte viac možností, ako ich umiestniť v interiéri. Môžete tiež lepšie nastaviť ich účinok, podľa otvorenia krytu obalu.

Ak ste však ten typ, čo potrebuje mať predsa len niečo zavesené na spätnom zrkadle, vyberte si imidžové trojrozmerné  osviežovače v tvare futbalovej lopty alebo plyšového zvieratka. Počítajte však s tým, že hoci je ich životnosť rovnako dlhá ako tých papierových, zaplatíte za ne asi trojnásobok.

Aktívne osviežovače vydržia viac

Vyššiu životnosť,  deväťdesiat až sto dní, majú takzvané aktívne osviežovače, ktoré sa umiestňujú na výduchy ventilácie. Ich účinok je oveľa rýchlejší, keďže o rozptyl esencie sa postará prúdiaci vzduch z vetrania. Hitom sú osviežovače s dvoma vôňami. Ak vás jedna omrzí, môžete otvoriť ventil tej druhej. Ak sa vôňa minie, jednoducho kúpte náhradné náplne. Tie už nie sú také  drahé ako celý osviežovač, za ktorý si na čerpacej stanici vypýtajú aj tri eurá.

To však nie je nič proti tomu, čo zaplatíte za voňavý komfort automobilky PSA. Tá totiž zabudovala osviežovač priamo do klimatizačného zariadenia niektorých modelov. Napríklad Citroënu C4. Na výber máte deväť vôní od citrusových cez mätovú až po jazmín a santalové drevo. A cena? Minimálne trinásť eur!

Aktívne osviežovače sú drahšie ako klasické... Foto: PSA
Parfem Aktívne osviežovače sú drahšie ako klasické "stromčeky".

Všeobecne najpopulárnejšou vôňou všetkých osviežovačov je vanilka a potom nasledujú ovocné vône. Nie je však vôňa ako vôňa. Podľa alergiologičky Kataríny Bergendiovej môžu niektoré prípravky vyvolať u alergikov nežiaduce reakcie, najmä problémy s dýchaním. „Osviežovače sú jednoducho chemikálie, takže možno povedať, že bez aromátov máte v aute čistejší vzduch ako s nimi,“ dodáva.

Pozor na alergie

Nemecký  denník Die Welt dokonca nedávno zverejnil výsledky výskumu nemeckých lekárov, ktorí tvrdia, že napríklad voňavé stromčeky, ktoré majú v autách fajčiarov eliminovať pach tabaku, sú zdraviu škodlivé. „Takéto stromčeky znásobujú nebezpečenstvo vzniku rakoviny. Uľahčujú totiž viazanie nebezpečných častíc jemného prachu s niekoľko tisíc extrémne nebezpečnými zložkami cigaretového dymu,“ doslova povedal predseda zväzu nemeckých odborníkov na krčné a nosné choroby Michael Jauman.

Volkswagen Beetle má k dispozícii aj vázičku na... Foto: Volkswagen
Kvet Volkswagen Beetle má k dispozícii aj vázičku na kvet.

Nebezpečné však môže byť aj to, že ľudia používajúci vonné látky v autách často zabúdajú, že nemajú čistiaci účinok a že len prekrývajú určité pachy. To vedie k menšej starostlivosti o čistotu interiéru auta. Zabúdať by sa nemalo najmä na pravidelné čistenie klimatizácie, v ktorej sa po dlhšom nepoužívaní, napríklad po zime, hromadia rôzne plesne a roztoče. Starať sa treba aj o čistotu čalúnenia a kobercov. Tu vám žiadne stromčeky nepomôžu.

Navoňať sa môžete aj vôňou vášho auta

Máte už okuliare, rukavice, tašku na notebook, tričko či bicykel so značkou vášho auta? Nechýba vám niečo? Áno, môže to byť aj vôňa. Nie je ich zatiaľ veľa, ale popri známych značkách výrobcov parfumov ako Chanel, Dior, Hugo Boss, Bvlgari či Calvin Klein sa objavili aj vône Ferrari a Jaguar. Maranelská značka ponúka okrem troch základných radov inšpirovaných typickými farbami čiernou, žltou a červenou aj ďalšie Ferrari Racing a Ferrari One. Pochopiteľne, ceny zodpovedajú kreditu značky.

Kým Ferrari sa nekompromisne zameriava na mužov, vône Jaguaru potešia aj ženy. Séria vôní Jaguar Woman, určená sebavedomým a nezávislým ženám, ktoré sa neboja sadnúť za volant výkonného športového vozidla, spája rafinovaným spôsobom citrusové vône, vône melónu so základom z pižma a ambry. Pre mužov mieša Jaguar tiež vône citrusových plodov s výraznou arómou levandule, ďumbiera, feniklu a borievky. Občas sa objavujú aj rôzne solitérne vône. Napríklad pred pár rokmi uviedol Renault pri príležitosti predstavenia svojej vlajkovej lode VelSatis, rovnomenný parfum.

Legendárny stromček bude mať šesťdesiatku

Pozná ho asi každý. Papierový stromček hompáľajúci sa na spätnom zrkadle auta. Verili by ste, že tento jednoduchý vynález bude mať pomaly šesťdesiat rokov? Jeho autorom je americký biochemik švajčiarskeho pôvodu Julius Saman. Patentovať si ho dal roku 1951. Asi netušil, že práve stvoril legendu. Voňavé stromčeky sa predávajú v miliónoch kusov na všetkých čerpacích staniciach tejto planéty. Od šesťdesiatych rokov sa stromčeky vyrábali v Nemecku a neskôr vo Švajčiarsku pod licenčnou značkou Wunder-baum, preslávenou najmä v Európe. Hoci prvý stromček mal naozaj vôňu borovice, najpredávanejšou súčasnou vôňou je vanilková.

Každé auto „vonia“

Každé auto má svoju vôňu. Inak vonia BMW, inak Renault a celkom inak Alfa Romeo. Existujú dokonca profesionáli, ktorí dokážu so zavretými očami identifikovať typ vozidla len na základe svojich čuchových „senzorov“. Tá vôňa však nie je výsledkom nejakých aromátov. Je to skôr pach lepidiel, odparujúcich sa zmäkčovačov plastov na báze PVC, kože či textilného čalúnenia. Nie každému je takáto vôňa príjemná, a čo je horšie, niekoho môže odpudzovať alebo môže mať na tieto látky dokonca alergiu. Automobilky preto vyvíjajú antialergické interiéry.

Napríklad švédske Volvo sa snaží minimalizovať podiel niklu na kovových povrchoch v kabíne a na vypracovanie kože používa namiesto chrómu rastlinné výťažky. Plasty testuje v tepelných komorách, čím simuluje odparovanie chemikálií. Tým znižuje množstvo emisií a vytvára čisté prostredie, dokonca čistejšie, ako je v okolí vozidla. Automobilky sa tiež uchádzajú o hodnotenia antialergickosti svojich áut od rôznych lekárskych asociácií. Ukazuje sa totiž, že v budúcnosti by to mohlo byť dokonca jedno z kritérií pri výbere nového vozidla. Takéto požiadavky sa v poslednom čase objavujú najmä na trhoch v Ázii a USA.

debata chyba
Články podľa značiek