Klubu najdrahších kraľujú superšportové autá

Zdajú sa vám Mercedes triedy S či BMW radu 7 drahé? Zabudnite! Na svete sú neporovnateľne drahšie hračky. Rebríček desiatich "najmastnejších" áut sveta vedú modely, za ktoré zaplatíte mnohonásobne viac. Cenovka musí začínať minimálne trojkou a za ňou stáť rad ďalších piatich čísiel. Pochopiteľne, hovoríme o eurách.

24.02.2009 19:16
Bugatti Royale Foto:
Bugatti Royale
debata

Ani neobmedzené konto vám však nemusí otvoriť dvere k splneniu vášho sna. Automobilová oligarchia nie je  pre každého. Najdrahšie autá sveta sú zväčša „malosériovky“, ktoré dostanú verní zákazníci alebo tí, ktorí si dokážu kúpiť poradie v zozname čakateľov. Takáto licitácia sa môže vyšplhať až na 100-tisíc eur.

Dobrou investíciou je aj Bugatti Veyron Grand... Foto: Bugatti
Bugatti Veyron Grand Sport Dobrou investíciou je aj Bugatti Veyron Grand Sport.

Cení sa exkluzivita

Nie inak to bolo minulý rok. Z desiatky najdrahších nesú známejšie logá sériových výrobcov jedine Mercedes-Benz SLR, Rolls-Royce Drophaed Coupé a Bentley Brooklands. Aj keď sa tieto modely vyrábajú takmer manufaktúrnym spôsobom, je ich stále priveľa na to, aby obsadili vyššie pozície v dekáde najdrahších. Dokonca ani Maybach 62 S, vyšperkovaná najdlhšia sériová limuzína sveta, nemala vlani na viac ako siedme miesto. Až nad Maybachom tak začína svet skutočných klenotov, z ktorých sa nevyrobí ročne viac ako 100 kusov.

Medzi automobilové šperky patrí aj Pagani Zonda. Foto: Pagani Zonda
Pagani Zonda Medzi automobilové šperky patrí aj Pagani Zonda.

A presne o to ide, necení sa ani tak výkon či rýchlosť ako exkluzivita. Nie je však vylúčené, že viaceré modely spĺňajú všetky kritériá súčasne. Nie náhodou tvorí šesticu najdrahších práve šesť „superšportov“. Spomeňme švédsky Koenigsegg CCX, americké SSC Ultimate od geniálneho Carolla Shelbyho či talianske Pagani Zonda F-Clubsport.

Bugatti stále prvé

Neohrozeným vládcom najdrahších áut je však nepochybne Bugatti Veyron. Toto prvenstvo si zachoval aj napriek ťažkým pôrodným bolestiam, ktoré sprevádzali jeho príchod na svet. Po piatich rokoch neustálych sklzov v kalendári sériovej produkcie síce už stratilo titul najrýchlejšieho aj najsilnejšieho auta planéty, no rozhodne je stále tým najdrahším, čo si dnes možno dopriať. Náskok pred druhým Pagani Zonda tvorí takmer 500-tisíc eur, no napriek tomu sa o svoju budúcnosť báť nemusí. Pre veľký záujem zvýšili nedávno v Mollsheime plánovanú ročnú kapacitu z päťdesiat na sedemdesiat kusov.

LeBlanc Mirabeau má švajčiarsky pôvod. Foto: LeBlanc
LeBlanc LeBlanc Mirabeau má švajčiarsky pôvod.

Najväčším prekvapením je nepochybne takmer úplne neznámy švajčiarsky príspevok na športovú tému – LeBlanc Mirabeau. Vozidlo pôsobiace akoby práve zišlo z okruhu v Le Mans má v skutočnosti homologáciu pre bežnú cestnú prevádzku.

Najdrahšie sú solitéry

Ani tieto autá však nie sú nič oproti skutočným zákazkovým solitérom, autám vyrobeným pre jedného-jediného majiteľa a v jednom-jedinom exempláre. Nemyslíme pritom na nevkusné americké „tuningy“ veteránov, ale umelecké diela stvorené priamo výrobcom. Pred dvoma rokmi  uzreli svetlo sveta napríklad dva superexkluzívne Ferrari. Prvé si objednal americký multimilionár James Glickenhaus. Jeho Ferrari P4/5 vzniklo v dielni Pininfarina za štyri milióny dolárov. Ale pozor, ešte predtým musel investovať do kúpy jediného voľného Ferrari Enza, ktoré poslúžilo ako základ, viac ako jeden milión dolárov. Podobne drahý sen si splnil aj japonský zberateľ historických vozidiel a multimilionár Yiosiyuki Hayashi. Jeho Scaglietti podstúpilo v dielňach Zagata kompletnú prestavbu  po vzore slávneho Ferrari 250 GTZ z roku 1956.

Bentley Brooklands patrí medzi to lacnejšie... Foto: Bentley
Bentley Brooklands Bentley Brooklands patrí medzi to lacnejšie medzi najdrahšími.

A sú tu aj ďalšie chuťovky. Špeciálne série superdrahých áut. Komu sa zdal napríklad jeden milión eur za Bugatti Veyron málo, mal príležitosť získať do svojej garáže ešte čosi drahšie. Limitovaná séria Veyronu Pur Sang sa totiž vyšplhala až na 1,4 milióna eur! Astronomickú cenu jedného milióna eur dosiahol aj špeciál Lamborghini Reventón, postavený na platforme Murciélaga.

Veterány sú ešte drahšie

Všetko je však relatívne. Je auto za milión eur naozaj drahé? Pri kúpe vzácnych veteránov značiek Duesenberg, Rolls Royce, Bentley, Hispano Suiza, Bugatti, Delahay, kompresorový Mercedes-Benz či šestnásťvalcový Cadillac z dvadsiatych a tridsiatych rokov zaplatíte nepomerne viac. No paralela s luxusnými jachtami stavia aj tie  autá len do pozície hračiek. Ak sa chcete v monackom prístave zbaviť komplexu menejcennosti, rátajte tak s desiatimi miliónmi. O lietadlách radšej ani nehovorme. Ceny súkromných „jetov“ sa pohybujú v desiatkach miliónov.

1. Bugatti Veyron
Cena: 1 000 000 €
0 – 100 km/h: 2,5 s
Max rýchlosť: 400 km/h

2. Pagani Zonda C12 F
Cena: 525 000 €
0 – 100 km/h: 3,5 s
Max. rýchlosť: 350 km/h

3. SSC Ultimate Aero
Cena: 512 000 €
0 – 100 km/h: 2,7 s
Max. rýchlosť: 412 km/h

4. LeBlanc Mirabeau
Cena: 504 000 €
0 – 100 km/h: 2,6 s
Max. rýchlosť: 348 km/h

5. Saleen S7 Twin Turbo
Cena: 433 600 €
0 – 100 km/h: 3,2 s
Max. rýchlosť: 397 km/h

6. Koenigsegg CCX
Cena: 426 225 €
0 – 100 km/h: 2,9 s
Max. rýchlosť: 400 km/h

7. Maybach 62
Cena: 458 000 €
0 – 100 km/h: 5,2 s
Max. rýchlosť: 250 km/h

8. Bentley Brooklands
Cena: 419 000 €
0 – 100 km/h: 5,3 s
Max. rýchlosť: 296 km/h

9. Mercedes-Benz SLR McLaren
Cena: 357 226 €
0 – 100 km/h: 3,8 s
Max. rýchlosť: 337 km/h

10. Rolls Royce Drophaed Coupé
Cena: 322 000 €
0 – 100 km/h: 5,8 s
Max. rýchlosť: 240 km/h

Najdrahšie autá na svete sú veterány

S veteránmi je to ako s obrazmi. Niet lepšej investície. Kým ceny nehnuteľností či zlata kolíšu a podliehajú krízam, hodnota veteránov stále rastie. Nie náhodou sú najdrahšími autami sveta práve vzácne kusy starých áut. Také Bugatti Veyron môže pri pohľade na cenovku svojho staršieho príbuzného z dvadsiatych alebo tridsiatych rokov len s úctou klopiť zrak.

Ferrari 330 TRI/LM Testa Rosa má hodnotu 6,25... Foto: Ferrari
Ferrari 330 Ferrari 330 TRI/LM Testa Rosa má hodnotu 6,25 mil. eur.

Vôbec najdrahším automobilom všetkých čias je Bugatti Royale Type 41 Sport Coupé z roku 1931. V roku 1987 bol tento kráľ automobilovej histórie predaný za 11 000 000 dolárov (8 593 750 €). Je to najvyššia suma, akú bol kedy ochotný niekto zaplatiť za auto vôbec. Zdalo sa, že Bugatti Royoale len tak ktosi nezosadí z trónu, no v roku 2007 vyplatil anonymný kupec, ktorý sa zúčastnil na dražbe veteránov telefonicky, 6 250 000 eur za legendárne Ferrari 330 TRI/LM Testa Rosa a priblížil sa nebezpečne blízko k titulu najdrahšieho veterána.

Mercedes-Benz 540K Roadster stojí 3,5 mil. eur. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 540K Mercedes-Benz 540K Roadster stojí 3,5 mil. eur.

Svoj sen si nedávno splnil aj ruský podnikateľ, ktorý za prekrásny  Mercedes-Benz 540K Roadster z roku 1939, z ktorého sa vyrobilo len päť kusov, vyplatil rovných 3,5 milióna eur. Podobná suma zaznela aj na nedávnej aukcii v Paríži. Anonymnému kupcovi ubudlo siedmeho februára 2009 z účtu 3,4 milióna eur, ktoré bol ochotný vyplatiť za nedávno nájdené a špičkovo zreštaurované Bugatti 57S Atlante z roku 1937. Pre nás sú to, pochopiteľne, všetko astronomické sumy, no paradox je, že takáto kúpa je vlastne oveľa výhodnejšia ako kúpa bežného auta nami smrteľníkmi. Kým my na novom aute od prvého dňa prerábame, multimilionári na veteránoch vlastne zarábajú.

debata chyba
Články podľa značiek