Zabudnite na stres, autá vedia parkovať aj samy

Poznáte to. Pol hodiny hľadáte v centre miesto na parkovanie a potom nájdete jedno, o ktorom nie ste si istý, či tam auto vôbec vlezie. Začnete cúvať, veľmi vám to nejde a vodiči stojaci za vami neprejavujú priveľa empatie. Ozve sa klaksón, auto nie a nie vojsť do "vysnívaného" priestoru, rad áut za vami rastie, napätie stúpa, a tak to radšej vzdáte.

26.02.2009 13:18
Volkswagen Foto:
Volkswagen
debata

Zvlášť ženy majú z parkovania traumu a v stresových situáciách podliehajú panike. Lepšie to asi nebude. Parkovacích miest ubúda a autá sú na seba natlačené stále viac a viac ako sardinky. Bez zručného cúvania to jednoducho nejde a nepôjde. Čo však, keď to jednoducho nezvládnete. Automobilky prichádzajú na pomoc. Nie je ich veľa, no modely zo systémom samočinného parkovania predsa len existujú.

Automatické parkovanie je dnes realitou. Foto: Volkswagen
Parkovanie Automatické parkovanie je dnes realitou.

Niektoré typy Lexusov, Toyoty (Prius), Volkswagenov  a Škody (Superb) dokážu jednoducho zaparkovať za vás a bez stresu. Kým v Lexuse je systém k dispozícii len za príplatok 1400 €, a to len v najvyššom modelovom rade LS, ktorý štartuje cenou vysoko nad 80-tisíc eur, a v hybridnom Priuse od Toyoty je zas výlučne v špeciálnom sériovom balíku pre najdrahšiu verziu Premium parking za 32 250 €, koncern Volkswagen prichádza aj s ľudovejšími samoparkovacími modelmi. Okrem luxusného Passatu CC, SUV Tiguan či kabriolete Audi A3 si totiž môžete doprať takzvaný Park Assist  aj v normálnom Passate, novom Golfe VI a  minivane Touran. Dostal sa dokonca aj do novej mladoboleslavskej vlajkovej lode Škody Superb. Cena od 576 do 770 € nie je za takýto náročný systém pozostávajúci zo senzorov a servomotorov nijako závratný. Nemajte však veľké oči. Systém Park Assist zvládne len pozdĺžne parkovanie, teda parkovanie keď vozidlá stoja pri obrubníku za sebou. Automatické priečne parkovanie, ktoré je u nás, napríklad  na prehustených sídliskách najčastejšie, je výlučne doménou systému hybridnej Toyoty Prius a Lexusu LS. Aj preto ten rozdiel v cene.

Parkovací manéver sa zobrazuje aj na... Foto: Volkswagen
Parkovanie Parkovací manéver sa zobrazuje aj na prístrojovom paneli.

Je to veľmi jednoduché. Aspoň pre vás. Zato samotný automobil musí urobiť v krátkom čase veľa inteligentných rozhodnutí. Vhodné miesto na zaparkovanie hľadá celkovo šesť senzorov. Tie dokážu „odmerať“ voľné miesto, vyhodnotiť, či sa tam vozidlo zmestí. Aj hľadáte miesto, musíte aktivovať systém Park Assist tlačidlom na stredovej konzole a vyhodiť smerové svetlo, na tú stranu, kde chcete zaparkovať. Ďalej pokračujete rýchlosťou maximálne 30 km/h. O všetkom potrebnom ste informovaný na stredovom displeji prístrojového panelu.

Parkovacie senzory sú dnes cenovo stále... Foto: Volkswagen
Parkovanie Parkovacie senzory sú dnes cenovo stále dostupnejšie. 

Keď senzory nájdu voľné miesto, vodič jednoducho zastaví, zaradí spiatočku a reguluje už len rýchlosť cúvania automobilu pomocou spojky a brzdy. Ruky môžete mať pokojne na kolenách. O všetko potrebné sa starajú servomotory riadenia. Po zacúvaní sa na informačnom displeji objaví informácia so šípkou smerom vpred, čo je pokyn na zaradenie jednotky, aby sa auto dorovnalo k obrubníku. Presnosť s akou systém pracuje je obdivuhodná.

Toyota doplnila systém aj o priečne parkovanie. Musíte mu však trochu pomôcť. Priestor na takéto parkovanie si vyberáte sami a postavíte k nemu vozidlo v uhle asi 45 stupňov. Na dotykovej obrazovke, zobrazujúcej obraz zadnej parkovacej kamery, ktorá je v tomto prípade nevyhnutná, upravíte pomocou dotyku trajektórie presne do pozície, kam sa chcete dostať. Potom stačí už len zaradiť spiatočku a pustiť brzdový pedál. Auto zacúva presne tam, kde ste chceli. Ak urobíte hocijakú chybu, napríklad prekročíte rýchlosť pri hľadaní miesta, idete príliš blízko k zaparkovaným autám, alebo robíte nežiaduce zásahy do riadenia, systém sa vypne, o čom vás informuje aj zvukový signál a nápis na displeji.

Sériový parkovací systém má už šesť rokov

V roku 1989 predstavil Volkswagen svoj koncept pod názvom Futura, ktorý bol vybavený samočinným parkovacím systémom. Systém bol plne autonómny, vodič mohol dokonca vyjsť z vozidla a sledovať, ako auto samo zaparkuje.

Futura nemala v čase svojho predstavenia šancu... Foto: Volkswagen
Volkswagen Futura Futura nemala v čase svojho predstavenia šancu na výrobu.

Celý systém riadil počítač, v tom čase však boli ceny takýchto technológii príliš vysoké, aby mali šancu uplatniť sa v sériovej výrobe. Firma odhadovala, že takáto doplnková výbava by vyšla majiteľa auta na približne 3-tisíc amerických dolárov.  Na prvé sériové auto so samoparkovaním si musel svet počkať ďalších štrnásť rokov.

Toyota prišla so samoparkovacím systémom v Priuse v roku 2003. Tieto verzie sa však predávali len v Japonsku. Európska premiéra samoparkovacieho Priusu prišla až v roku 2006 vo Veľkej Británii a o jej úspechu svedčí, že až 70% predaných Priusov bolo vybavených týmto systémom.

Podobný  technický oriešok sa snažili rozlúsknuť v roku 2004 aj študenti zo švédskej univerzity v Linköpingu, ktorí vybavili Volvo S60 senzormi a počítačom, ktorý ovládal volant, brzdový a plynový pedál. Projekt s názvom Evolve tiež dokázal samočinne zaparkovať, no do sériovej výbavy sa nikdy nedostal.

Volkswagen predstavil svoj Park Assist pri premiére modernizovaného modelu Touran v roku 2006. Najnovšie sa parkovacím asistentom pochválil v Detroite koncern Ford v luxusnom Lincolne MKS.

Nissan Pivo s parkovaním problémy nemá

Tak trochu bláznivý koncept Nissan Pivo, ktorý sa objavil vo svojej druhej verzii na autosalóne v Tokiu pred čosi vyše rokom, si z parkovania ťažkú hlavu naozaj nerobí. Táto pozoruhodná mestská „bublina“ má totiž nielen guľatú kabínu schopnú otáčať sa 360 stupňov dokola, čím úplne mení vžité predstavy o tom, čo je predná a čo zadná časť automobilu, ale dokáže natáčať v uhle 180 stupňov aj plne nezávislé kolesá.

Nissan Pivo dokáže otáčať svojou kabínou v... Foto: Nissan
Nissan Pivo Nissan Pivo dokáže otáčať svojou kabínou v rozsahu 360 stupňov.

Umožňuje to systém pohonu s elektromotormi integrovanými priamo v kolesách konceptu. Auto sa tak dokáže doslova vsunúť až aj do tej najmenšej voľnej parkovacej „škáry“. A to priečne i pozdĺžne. Vodič má o všetkom perfektný prehľad, keďže kabínu si natočí presne tak, ako mu to najlepšie vyhovuje.

A to nie je všetko. Špeciálna hlava robota na palubnej doske vás hlasom informuje nielen o dôležitých informáciách o vozidlách a premávke, ale napríklad aj o najbližšom voľnom parkovacom mieste! Futuristický elektromobil poháňajú lítium-iónové batérie.

debata chyba
Články podľa značiek