Legendárna deväťstoštrnástka bola prvým nemeckým športiakom s motorom umiestneným uprostred a pre Volkswagen jeden z najúspešnejších športových modelov. Dnes oslavuje štyridsiatku.
Problémová spolupráca
Roadster 914 vznikol z historickej prepojenosti Porsche a Volkswagenu. Koncom šesťdesiatych rokov hralo do kariet obom automobilkám priaznivé obdobie. Výrobca ľudových áut hľadal náhradu za kupé Karmann Ghia 34 a Porsche, očarené úspechom modelu 911, zas jeho lacnejšieho súrodenca. Spoločný záujem viedol k rýchlemu vývoju cenovo dostupného športového modelu. Ten vznikal v konštrukčných dielňach Porsche, kým jeho výrobu mal zabezpečiť Volkswagen. Smrť vtedajšieho šéfa Volkswagenu Heinricha Nordhoffa, spriazneného s rodinou Porsche, však poriadne rozčerila pokojnú hladinu nad projektom, ktorý spel prakticky do finále.
Nová hlava Wolfsburgu, Kurt Lotz, nebol totiž deväťstoštrnástke vôbec naklonený, teda skôr predstave, že by mala niesť na kapote len logo Porsche. Celý projekt sa preto pokúsil stiahnuť pod krídla Volkswagenu. A mal na to príležitosť. Ferry Porsche a Nordhoff mali totiž len džentlmenskú ústnu dohodu. Spory, sprevádzané zložitými rokovaniami, vyvrcholili predstavením definitívneho sériového modelu 914 s kompromisným označením VW Porsche 914 v septembri 1969. Nízky roadster s výklopnými svetlometmi a odnímateľným strešným panelom existoval v dvoch verziách. Slabšia 914/4 mala pod kapotou plochý štvorvalec Volkswagen 1.7i so vstrekovaním paliva a výkonom 59 kW/80 k. Silnejší karburátorový šesťvalec 2.0 pre 914/6 (81 kW/110 k) pochádzal od Porsche zo základného modelu 911. Výrobu zabezpečovala továreň Karmann, no silnejšia 914/6 putovala z linky v podobe šasi do Porsche, kde prebehla celková kompletizácia.
Rýchly koniec šesťvalcov
Kým imidž Porsche bol pre zákazníkov Volkswagenu atraktívny a v showroomoch VW, kde sa predávalo lacnejšie 914/4, si podávali kľučky, díleri Porsche sa stretli s nezáujmom. Podstatne drahšia verzia 914/6, ktorá sa od štvorvalca navonok odlišovala len diskami Fuchs, bola pre priaznivcov Porsche aj napriek skvelým jazdným vlastnostiam imidžovo neprijateľná. Motoristická tlač ju nazvala „Volksporsche“ a tomu zodpovedali aj predajné výsledky. Volkswagen predal za sedem rokov celkom 115-tisíc kusov 914/4, no Porsche len čosi cez 3-tisíc kusov 914/6. To bol aj dôvod, prečo v roku 1972 zastavilo Porsche výrobu šesťvalcovej deväťstoštrnástky. Nahradil ju dvojlitrový štvorvalec Volkswagenu s výkonom 70 kW/95 k. Aby sa čosi podobné neodohralo aj na dôležitom trhu v USA, deväťstoštrnástka sa tu predávala výlučne pod logom Porsche.
Osemvalcové prototypy 914/8 sa z dôvodu ropnej krízy do výroby nikdy nedostali. Ešte aj slabšia verzia 914/4 musela skrotiť kone pod kapotou. Postaral sa o to nový štvorvalec 1.8i (56 kW/76 k) so vstrekovaním Bosch.
Výroba „ľudového porsche“ sa skončila v roku 1976. Po zlej skúsenosti sa Porsche ku konceptu roadsteru vrátilo až o dvadsať rokov neskôr modelom Boxster (1996). Spoluprácu s Volkswagenom obnovilo pri projekte SUV Cayenne, ktoré sa predstavilo v roku 2002.
Podoby Porsche 914:
Porsche 914/4
Porsche 914/6
Porsche 914/6 GT
Prototyp 914/8