Štart je súčasne v Londýne, Barcelone a Miláne. Všetky posádky musia zaplatiť štartovné 650 libier a navyše vyzbierať 1000 libier pre charitu. Ďalšou podmienkou štartu je auto. Od roku 2009 nesmie byť súťažný špeciál starší ako 10 rokov, pretože autá, ktoré to zvládnu až do Mongolska, zostávajú v cieľovej krajine. Organizátori ich posunú miestnym charitatívnym organizáciám a detským domovom.
Auto nesmie byť ani extrémne upravované (absencia zadných sedadiel, ochranný rám a pod.), keďže sa bude v Mongolsku naďalej používať v bežnej premávke. To všetko znie znesiteľne, no obmedzenie zdvihového objemu na hornú hranicu 1200 cm3 dáva tušiť, že absolvovať náročnú trasu nebude celkom jednoduché. Penále za každé deci objemu navyše je 100 libier. Týmito reštrikciami organizátori nepriamo určili, z čoho bude štartové pole pozostávať. Na štart tohoto ročníka sa tak mohli bezpečne postaviť len autá ako Nissan Micra, Fiat Panda, Suzuki Alto, Daewoo Matiz a podobné.
V predchádzajúcich ročníkoch (keď ešte neplatilo obmedzenie veku štartujúceho vozidla), boli obľúbenými najmä legendárne modely Citroen 2CV, Austin/Rover Mini, Renault R4 a VW Chrobák.
Trasu si posádka vyberá ľubovoľne podľa vlastnej intuície, alebo podľa toho, v ktorej krajine dostane tranzitné víza. Organizátori v mene dobrodružstva nezabezpečujú žiadne sprievodné vozidlá a podporné tímy.
S niektorými posádkami Mongol Rally sa môžete stretnúť aj osobne, pretože z Czech Out Party, ktorá sa tradične koná na českom hrade Klenová, často ich trasa vedie cez Bratislavu a Budapešť. Tí najrýchlejší absolvujú trať dlhú približne 16 000 km za tri týždne, poslední prichádzajú aj po päťdesiatich dňoch.
V sobotu 15.8.2009 sa koná v Ulánbátare afterpárty pre tých, ktorí už stihli od 18. júla 2009 (termín štartu tohtoročného podujatia) absolvovať celú trasu.