Mini oslavuje okrúhlu päťdesiatku

To, čo je pre Nemcov Volkswagen Chrobák, pre Francúzov Citroën 2CV a pre Talianov Fiat 500, je pre Britov ich legendárne Mini. Verejnosti sa toto ľudové autíčko predstavilo presne 26. augusta 1959.

19.08.2009 06:51
Mini Foto:
Mini
debata

Mini prišlo na trh ako reakcia spoločnosti BMC na suezskú krízu, ktorá vyhnala ceny palív na tie časy do závratných výšok. No na rozdiel od svojich konkurentov však vyvolalo namiesto všeobecného nadšenia poriadne rozpaky. Desaťpalcové kolesá nesľubovali na nekvalitných cestách príliš veľa komfortu, priestor pre posádku sa zdal byť pri dĺžke troch metrov zvonku malý a poloha volantu pripomínala skôr riadenie traktoru. No autor konštrukcie, geniálny Alexander Constantin Issigonis, inžinier gréckeho pôvodu, mal vo veci úplne jasno.

Keď ho v roku 1957 oslovil Leonard Lord, šéf BMC, s požiadavkou skonštruovať malé lacné a úsporné auto, zavolal si z miestnej pivárne štyroch najväčších chlapov, posadil ich na zem a kriedou obkreslil pôdorys. Tak vznikli rozmery Mini. Ale kam dať motor? Issigonis prišiel s geniálnou myšlienkou, umiestniť motor naprieč a integrovať ho spolu s prevodovkou prenášajúcou výkon na predné kolesá. Dnes sa nám to zdá smiešne, no na tie časy išlo o malú revolúciu.

Vo výrobe ostalo až do roku 2000. Foto: Mini
Mini Vo výrobe ostalo až do roku 2000.

Prvé Mini dostali 4-valcový motor s výkonom 25 kW. Na ľahké autíčko to bolo až-až, a tak prekvapovalo svojou obratnosťou. Postupne výkon rástol až na 41 kW. Austin 7 alebo Morris Mini, ako sa Mini z počiatku nazývalo, odštartovalo zakrátko závratnú kariéru. Cestovné kancelárie pozývali turistov do Londýna s tým, že tu možno vidieť bankárov v klobúkoch jazdiacich na miniatúrnych autách. Áno, Mini oslovilo aj tých, ktorí si mohli dovoliť oveľa drahšie vozidlá.

Už v roku 1960 sa predstavilo kombi Traveller s krídlovými zadnými dverami či drevenými obkladmi a zakrátko aj pikap, terénny Mini Moke a kabriolet. Pod koncernovými značkami Riley Elf a Wolsley Hornet sa predávali luxusne vybavené verzie s karosériou sedan a tradičnými prednými maskami. Len z prvej série Mini sa vyrobilo 1,2 milióna kusov.

Nasledovali modernizované verzie. Mini prežilo nielen sedemdesiate, ale dokonca aj 80. a 90. roky, keď už na trhu figurovali neporovnateľne modernejšie autá. No láska Britov k svojmu klenotu mu dala právo na život. Posledné klasické Mini zišlo z liniek v až roku 2000, teda po neuveriteľných 41 rokoch. Vyrobilo sa viac ako 5,5 milióna kusov. Ale to neznamená koniec. Od roku 2001 začalo Mini písať novú kapitolu histórie. Tentoraz už pod taktovkou nemeckého BMW. Ale to je už celkom iný príbeh…

Aké podoby malo Mini:

Mini Traveller

Mini Foto: Mini
Mini Mini

Mini Cabrio

Mini Foto: Mini
Mini Mini

Mini pick-up

Mini Foto: Mini
Mini Mini

Mini Moke

Mini Foto: Mini
Mini Mini

Mini Wolsley Hornet

Mini Foto: Mini
Mini Mini
debata chyba
Články podľa značiek