Japonská automobilka s imidžom výrobcu najspoľahlivejších áut na svete ešte nestihla zvolať do servisov od New Yorku po Tokio vyše 8 miliónov áut pre problémy s plynovým pedálom a prenasleduje ju ďalšia kauza. Tretia generácia hybridnej Toyoty Prius, ktorá sa v Európe predáva len od jesene, má problém s protiblokovacími zariadením ABS na brzdách.
Brzdy bude treba opraviť až na 440-tisícoch áut na hybridný pohon Prius na svete, približne šestina je na európskom kontinente. Je to reakcia na hlásenia majiteľov áut, ktorí zaznamenali nestabilný pocit pri pomalom a rovnomernom brzdení po hrboľatej alebo klzkej vozovke. Včera automobilka v domovskom Japonsku odmietla ocenenie za energetickú hospodárnosť Priusu.
„V súčasnej situácii to nie je vhodné,“ uviedol hovorca automobilky Paul Nolasco.
Analytici odhadujú, že náklady na stiahnutie automobilov a odstavenie fabrík by sa mohli vyšplhať na 200 miliárd dolárov. Značka navyše musí počítať aj s nákladmi na súdne spory a boj o získanie dôvery spotrebiteľov v čase, keď kríza nepraje predaju áut. Oprava všetkých modelov môže trvať celé mesiace.
S imidžom najspoľahlivejších áut bude podľa analytikov zrejme koniec. „Toyota môže prísť o všetko. Nie je to značka postavená na modernom dizajne, na rýchlosti či skvelých jazdných vlastnostiach. Je to značka postavená na legendárnej kvalite,“ uviedol pre Wall Street Journal analytik John Wolkonowicz z firmy IHS Global Insight.
Toyota sa v roku 2008 stala najväčším výrobcom automobilov na svete a z prvého miesta zosadila americký General Motors, výrobcu áut značiek Chevrolet, Buick či Cadillac. Len v Európe skupina minulý rok predala takmer 731-tisíc vozidiel, čo predstavuje 5-percentný podiel na trhu. Je tak siedmim najobľúbenejším výrobcom áut na starom kontinente.
Problémy s kvalitou sa odrazili aj na hodnote akcií Toyoty. Od polovice januári stratili 20 percent ceny. Ešte pred vypuknutím problémov japonská automobilka očakávala zvýšenie predaja tento rok o šesť percent na 8,27 milióna vozidiel. Teraz pripravuje korekcie, prepad predaja však zatiaľ nechce spresniť. Budúcnosť piatich rokov spájala zasa práve s oceňovaným Priusom, ktorý musí teraz riešiť plynový pedál aj brzdy.
Podľa odborníkov žiadna z automobiliek sa nevyhne chybám. Nevhodná konštrukcia, pochybenie vo výrobe alebo kazová súčiastka od dodávateľa môže viesť k tisícom áut jazdiacich s problémami. Niektoré chyby môžu byť dokonca nebezpečné. Výsledkom takýchto omylov sú zvolávacie akcie, z ktorých behá automobilkám doslova mráz po chrbte.
V skutočnosti zvolávacie akcie prebiehajú pri takmer každej značke prakticky stále. Za rok sú ich spolu desiatky, často aj pre malé chyby. Podľa Pavla Horníka z slovenskej pobočky inšpekčnej spoločnosti RWTUV je to sprísnením zákonov. „V polovici deväťdesiatych rokov vstúpila do platnosti prísnejšia legislatíva, ktorá zmenila prezumpciu neviny vo vzťahu k výrobkom uvádzaným na trh. Kým dovtedy musel pri vymáhaní náhrady vinu dokazovať poškodený, teraz musí výrobca dokázať, že nemá podiel na škode.“
Nové pravidlá prinútili automobilky prehodnotiť postoj k chybám. Aby sa vyhli možným obrovským finančným postihom po prehraných súdoch, radšej hneď predvolávajú majiteľov vozidiel, keď sa objaví nejaký nedostatok. Nie je to však lacná záležitosť.
Ktoré Toyoty musia ísť na kontrolu plynového pedálu
Yaris
Predaných na Slovensku: 4000
Termín výroby: od novembra 2005 do septembra 2009
Auris
****
Predaných na Slovensku: 2000
Termín výroby: od októbra 2006 do januára 2010
RAV4
**
**
Predaných na Slovensku: 1000
Termín výroby: od novembra 2005 do novembra 2009
Corolla
****
Predaných na Slovensku: 700
Termín výroby: od októbra 2006 do decembra 2009
AYGO
Predaných na Slovensku: 300
Termín výroby: od februára 2005 do augusta 2009
Verso
****
Predaných na Slovensku: 50
Termín výroby: od februára 2009 do januára 2010
Avensis
****
Predaných na Slovensku: 300
Termín výroby: od novembra 2008 do decembra 2009
iQ
****
Predaných na Slovensku: 1
Termín výroby: od novembra 2008 do novembra 2009
Prius
****
Predaných na Slovensku: 20
Termín výroby: od roku 2009
*odhad Pravdy podľa mesačných predajov