Storočná história Alfy Romeo je plná emócií. V roku 1910 zakladá milánsky aristokrat Ugo Stella spoločnosť A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Prvé auto, nesúce tento názov bol model 24 HP, dosahujúci rýchlosť až 100 km/h. Niet divu, jeho autorom bol už vtedy známy konštruktér pretekárskych strojov Giuseppe Merosi. V roku 1911 sa Alfa zúčastňuje na prestížnych pretekoch Targa Florio. Na pretekoch sa jej darí, no zlá finančná situácia ju privádza pod správu banky. A potom nasleduje prvá svetová vojna, ktorá znamená koniec výroby áut. Tá štartuje až v roku 1920. To už však vlastní Alfu neapolský podnikateľ Nicola Romeo.
Prvým povojnovým modelom s novým názvom Alfa Romeo bolo Torpedo. V roku 1923 nahrádza Merosiho vo funkcii konštruktéra legendárny Vittorio Jano. Prejsť z Fiatu do Alfy ho presvedčil mladučký Enzo Ferrari, vtedajší jazdec Alfy. Hneď jeho prvé dielo, Alfa P2 Grand Prix, prináša automobilke víťazstvo vo svetovom pohári (1925).
Po ukončení kontraktov s talianskou armádou sa Alfa ocitá pred krachom. Zachraňuje ju talianska vláda. Aj preto sa z nej v tridsiatych rokoch stáva výkladná skriňa Mussoliniho Talianska. Vyrába luxusné vozidlá karosované spoločnosťami Pinin Farina, Bertone či Zagato. Skutočným skvostom z tohto obdobia je nádherný kabriolet Alfa 2900B, dosahujúci rýchlosť 200 km/h!
Počas druhej svetovej vojny bola fabrika niekoľkokrát bombardovaná. Výrobu sa podarilo obnoviť síce už v roku 1946, no skutočne prvým od základu novým modelom Alfy sa stala až Alfa 1900 (1948). Sedan konštruovaný leteckým inžinierom Orazziom Sattom mal samonosnú karosériu a motor s rozvodom 2×OHC. Z neho vzniklo aj slávne kupé Sprint.
Keďže model 1900 bol pre chudobné Taliansko pridrahý, Alfa rozšírila ponuku nadol lacnejšou Giuliettou (1954). Bol to síce menší model, ale výkonom a jazdnými vlastnosťami nemal premožiteľa. Kupé verziu Spirit vyrábal priamo Bertone a Spider Pinin Farina. V šesťdesiatych rokoch sa stala nosným modelom značky Giulia. Aj tá vznikla v troch karosárskych vyhotoveniach. Zlatým klincom sa stala Giulia Spider Duetto od Bertoneho (1966), ktorá ostala vo výrobe neuveriteľných 27 rokov.
V roku 1971 prichádza šok v podobe modelu AlfaSud s motorom boxer, predným náhonom a karosériou hatchback od Giorgetta Giugiara. Ďalším zlomom bola Alfetta GT, konštruovaná s cieľom najlepších jazdných vlastností. Sedan situovaný medzi modelmi 1900 a 2000 dostal do vienka originálne usporiadanie Transaxle s motorom vpredu a prevodovkou vzadu. Aj preto mal špičkové jazdné vlastnosti a popularitu v talianskej polícii.
V tom čase sa však už prejavovali dôsledky ropnej krízy, na ktorú nebola Alfa pripravená. Ročne produkovala len 100 000 áut, a to s veľmi rôznorodou konštrukciou. Navyše sa naplno prejavili problémy s nekvalitným Alfasudom, vyrábaným v novovybudovanom závode na juhu Talianska. Alfa preto prechádza veľkou reorganizáciou, sťahuje sa načas zo športových podujatí a predstavuje aj naftové modely Giulia Diesel a Alfetta TD.
Výsledkom omladenia modelovej ponuky v osemdesiatych rokoch boli Alfa Nara, vyvinutá s Nissanom, Afa 33, Alfa 75 ako nástupca Giulietty, nástupca Alfetty, Alfa 90, a od základu nová vlajková loď 164 vyvinutá s Lanciou a Saabom. Ani to však nepomohlo Alfe k čiernym číslam a zo štátom kontrolovaného holdingu prechádza v roku 1987 pod krídla Fiatu.
To sa prejavilo aj na konštrukcii. Tak napríklad sedan 155 využíval platformu Fiatu Tempra a Lancie Dedra. Podobne to bolo s modelmi 145 a 146. Krv žilách automobilky však rozprúdil až nádherný sedan 156, ktorý priniesol Alfe nielen titul Auta roka 1998, ale aj novodobú prosperitu.
Dnes vyrába Alfa celkovo šesť modelových radov vrátane fascinujúceho superšportu 8C Competizione, novučičkej Giulietty, ktorá sa vracia po 25 rokoch, a najmenšej Alfy všetkých čias, modelu MiTo, postaveného na platforme Fiatu Grade Punto.