Renault má prvenstvo vo výrobe európskeho veľkopriestorového vanu síce pevne „zaknihované“, no keď nazriete do histórie, zistíte, že všetko malo byť vlastne úplne inak.
Renault by na všetko najradšej zabudol, no pravdou ostáva, že pôvodný návrh veľkého európskeho MPV nevznikol v jeho dielňach, ale v dizajnérskom štúdiu Chrysler UK v mestečku Coventry. Úzke finančné prepojenia Chrysleru UK so Simcou a Matrou boli dôvodom, že celý vývoj nového konceptu zastrešila Matra a dotiahla ho až do štádia, v ktorom nič nebránilo spusteniu sériovej výroby. Na výrobných linkách malo nové MPV nahradiť pomaly končiaci model Matra-Simca Rancho SW. Tesne pred spustením celého projektu však Simcu kúpil koncern PSA Peugeot Citroën a veci sa pohli iným smerom.
Veľkolepý projekt pokrokového MPV bol plný revolučných myšlienok a mnohým automobilkám naháňal strach. Nedôveroval mu ani Peugeot. Koľko ľudí by predsa mohlo potrebovať tak veľké auto, ktoré bolo namiesto priestoru pre náklad plné sedadiel? Odpoveď v tom čase nepoznal nikto.
Peugeot „vrazil“ väčšinu svojich peňazí do nákupu Simcy a zvyšok investoval do vývoja modelu 205. Nemohol si teda dovoliť riskovať. Šiel na istotu a projekt revolučného MPV pre istotu zmietol zo stola. Auto však bolo hotové, preto ho Matra ponúkla Renaultu. Ten sa šance chopil, zohnal potrebné peniaze a v roku 1984 verejnosti slávnostne predstavil prvý veľkopriestorový Renault Espace. Schádzal z výrobných pásov závodu Matra.
Renault prejavil pri rozhodovaní o existencii prvého MPV veľkú dávku prezieravosti, no ako sa zdá, automobilka mala okrem rozumu na svojej strane aj šťastenu. Espace „chytil“ ľudí za srdce a stal sa hitom, ktorý neskôr ostatní začali napodobňovať. Desať rokov po prvom Espace sa nakoniec do vôd MPV vypravil aj Peugeot. Jeho model 806 však popularitu konkurenčného Renaultu Espace nikdy nedosiahol. Prvý skrátka vyhráva.