Focus sa mal volať Fusion. Všetko sa zmenilo na poslednú chvíľu

V roku 1998 stál Ford na pokraji obrovského škandálu. Nikto nevedel, ako sa bude volať novinka, ktorá nahradí Escort.

01.04.2010 12:01
Ford Focus Foto:
Ford Focus
debata

Ten tlak, pod ktorým bolo v roku 1998 tlačové oddelenie Fordu si dnes vieme len ťažko predstaviť. Posledné Escorty robili Fordu viac hanby ako úžitku, vedenie Fordu preto s definitívnou platnosťou rozhodlo, že meno Escort pošle do výsluhového dôchodku. Novinka príde s novým menom. Ale s akým?

Marketingové oddelenie okamžite spustilo kampaň na hľadanie nového názvu. Po niekoľkých štúdiách a overovaniach v továrenských kronikách sa všetci kompetentní zhodli na výsledku. Nový Ford nižšej strednej triedy bude Fusion.

Až do tohto momentu šlo všetko ako po masle. Konštruktéri odviedli veľmi dobrú prácu a nástupca Escortu bol pripravený na svoju svetovú premiéru na ženevskom autosalóne. Necelého pol roka pred jeho uvedením však medzi novinárov presiaklo, že v Ženeve uvidia nový Fusion. To vedenie Fordu rozzúrilo do červena a vtedajší najvyšší boss Jac Nasser takmer omdlel. Keď sa prebral a zistil, že to nie je len zlý sen, ale realita, všetci kompetentní dostali hodinové výpovede a meno Fusion muselo zmiznúť zo všetkých dokumentov. „Fusion to určite nebude“, vykrikoval temperamentný Nasser všade, kde sa objavil.

Všade boli len logá Ford, žiadne iné označenia. Foto: Ford
Ford Focus Všade boli len logá Ford, žiadne iné označenia.

Nový názov musel ostať utajený. Bezpodmienečne! V hre ešte ostali mená Icon a Focus. Len málo ľudí totiž vedelo, že Jac Nasser si nechal pre istotu vygenerovať až tri názvy, z ktorých si sám vybral. Jemu najsympatickejší Fusion však musel z kola von.

Ženevský autosalón sa blížil a tlačové oddelenie automobilky stále nevedelo, akú novinku budú prezentovať. Bolo potrebné vytlačiť tlačové materiály pre novinárov, ale Nasser si nové meno nechával stále pre seba. Nikomu neveril a nenechal sa odradiť ani zúfalými výrazmi ľudí z tlačového, ktorí si hrôzou z blížiaceho sa termínu trhali vlasy. Pracovať na jar 1998 pre tlačové oddelenie Fordu bolo jedným z najadrenalí­novejších zamestnaní na Zemi. Pre fotografov pripravili autá, ktoré mali na mieste poznávacích značiek len logá automobilky a na dverách batožinového priestoru chýbalo akékoľvek označenie. Tieto Fordy sa skutočne objavili na prvých fotografiách.

Na prvých fotografiách novinky chýbali... Foto: Ford
Ford Focus Na prvých fotografiách novinky chýbali akékoľvek nápisy.

Celá situácia zašla až tak ďaleko, že ešte deň pred autosalónom nikto nič nevedel. Tlačové oddelenie preto do Ženevy prinieslo niekoľko tlačiarenských strojov, ktoré boli v zákulisí pripravené na tlačenie prospektov na poslednú chvíľu. Údaje o technike, konštrukcii, motoroch a výbavách už boli pripravené, stačilo len doplniť meno a spustiť tlač. Napätie vo vzduchu by sa dalo krájať.

Keď sa Nasser objavil na slávnostnej večeri v hoteli President Wilson pri ženevskom jazere, ľudia z tlačového oddelenia boli údajne pred infarktom. Hovorí sa, že až pri predjedle si nechal Nasser jedného z nich privolať k stolu a potichu mu pošepol „bude to Focus“. Chlap sa okamžite vytratil do zákulisia a odštartoval akciu „Focus“. Z kopírovacích strojov sa dymilo, z ľudí odkvapkával pot a zodpovední sa modlili, aby mala noc čo najviac hodín. Keď sa na druhý deň konalo oficiálne predstavenie nového Fordu Focus, všetci novinári dostali svoje kompletné prospekty do rúk, akoby sa nič nedialo. Všetci sa usmievali, nový Focus sa predvádzal zo všetkých strán a Jac Nasser žiaril šťastím. Len pracovníci z tlačového oddelenia Fordu nemali chuť na úsmev. Všetci do jedného vyzerali pri sťahovaní plachty z auta ako po preflámovanej noci.

debata chyba
Články podľa značiek