Je to podobné, akoby ste vlastnili štvorizbový byt, no traja zo štyroch členov domácnosti by využívali len jednu jedinú miestnosť. Čo však bude o desať či dvadsať rokov? Ak majú veľké metropoly zvládnuť nápor dopravy, budeme musieť presadnúť do áut, ktoré budú určené výlučne do mesta. Aké budú? Zabudnite na luxus a výkon. To vám bude o pár rokov na nič. V meste oceníte celkom iné kritériá. Napríklad čistú prevádzku, ktorá zabezpečí dýchateľný vzduch, a malé rozmery, ktoré vás zbavia stresov z parkovania.
Malé a ešte menšie
Kým dnes sa za malé považujú všetky autá s dĺžkou do štyroch metrov, v budúcnosti to stačiť určite nebude. Pripravte sa na radikálnu zmenu. Že sa to dá, už ukázala Toyota sériovým modelom iQ s dĺžkou necelých troch metrov. Do tohto formátu sa jej podarilo vtesnať štyroch pasažierov, hoci je iQ len o 30 centimetrov dlhšie ako dvojmiestny Smart Fortwo. Peugeot však novým konceptom BB1 tromfol všetkých miniaturistov.
Hravá mestská štúdia odvezie tiež štyroch dospelých, no na dĺžku má len neuveriteľných 2,5 metra. Je vidieť, že o jej vývoj sa postarala divízia skútrov. Namiesto volantu tu napríklad nájdete motocyklové riadidlá, ktoré zaberajú oveľa menej miesta. Priestor uvoľnila aj technika, keďže BB1 poháňajú dva elektromotory zabudované priamo do zadných kolies.
Inak sa na vec pozrela švajčiarska spoločnosť Rinspeed. Postavila koncept UC?, ktorým plánuje zapojiť do ekologickej mestskej prevádzky aj ľudí zo satelitov. S UC? dlhým len 2590 mm sa jednoducho dopravíte do mesta špeciálnym vlakom, v ktorom nabijete aj vaše batérie. Cez deň budete auto používať v meste a potom sa opäť vlakom vrátite domov. S dojazdom UC? približne 100 km by ste inak takú dlhú cestu nezvládli. A má to ďalšiu výhodu. Počas cesty po koľajach si môžete vychutnať kávičku v reštauračnom vozni.
Prednosť dostane elektromotor
Elektrický pohon je vôbec najlepšou alternatívou pre malé mestské autá budúcnosti. Podľa prognóz OECD by do roku 2025 mali v mestskej premávke zastupovať elektromobily až 40 percent všetkých áut. Nečudo, že väčšina mestských konceptov sa spolieha výlučne na „tankovanie“ zo zásuvky. K najnovším patrí napríklad Renault Twizy Z.E., Nissan NuVu a mnoho ďalších.
Čo tým možno dokázať, ukázal Nissan invenčnou štúdiou Pivo II. Toto auto s guľovitou otočnou kabínou ruší klasické predstavy o tom, čo je pohyb vpred a vzad. Slobodu v priečnom aj pozdĺžnom smere mu zas dávajú otočné kolesá s elektromotormi. Parkovanie je úžasne jednoduché. Pivo sa doslova zasunie do voľného priestoru, čo by žiadne bežné auto nedokázalo. To je možné len vďaka tomu, že v Pivo je odpútané od mechanických väzieb medzi riadením a pohonom. Všetko zabezpečuje elektronika „drive by wire“.
Ako na motorke
Druhou možnosťou, ako zmenšiť mestské autá, je urobiť ich užšie. V takomto prípade by síce odviezli maximálne dve osoby sediace za sebou, ale štatistiky priemernej obsadenosti európskych áut hovoria jasnou rečou. Dve sedadlá bohato stačia.
Na túto tému zahralo aj BMW štúdiou CLEVER. Dvojmiestna trojkolka s nakláňajúcou sa kabínou, s ktorou môžete jazdiť štýlom motocyklu, vystačí s klasickým spaľovacím motorom, čo by ju cenovo zvýhodňovalo. Je však tiež ekologická. Jednovalec s výkonom 12,5 kW využíva totiž zemný plyn a jeho spotreba je adekvátna spotrebe len 2,4 litra benzínu.
Cleveru by mohol robiť spoločnosť aj Nissan Land Glider. Je to tiež hybrid motocyklu a auta. Na šírku má síce len 110 mm, ale nakláňajúca sa kabína mu umožňuje zvládať aj prudké prejazdy zákrut. Navyše je to elektromobil s nulovými emisiami. Mestskou premávkou sa tak môže prepletať podobne ako skúter.
Zabudnite na stresy
To však ešte stále nemusí riešiť problém parkovania v prehustených mestských aglomeráciách. Pomôcť by mohol projekt City Car Network, ktorý zachádza až do oblasti verejnej dopravy. Špeciálna konštrukcia podvozku minivozidielka MIT Think by umožnila parkovať ich podobne ako nákupné vozíky v obchodných centrách. Na jedno miesto potrebné pre klasický automobil by sa tak zmestili až štyri vozidlá.
Systém verejného využitia mestských áut, podobne ako bicyklov, napokon už existuje v niektorých európskych metropolách. Napríklad v nemeckom meste Ulm môže ľubovoľne dlho využívať každý z jeho 120-tisíc obyvateľov i návštevníkov elektrický Smart EV. Stačí sa zaregistrovať, získať tak elektronický identifikátor a otvoriť ním voľné vozidlo na parkovacom mieste, alebo si vozidlo vopred objednať cez internet či telefonicky. Zúčtovanie sa uskutočňuje na faktúru. Platí sa podobne ako pri mobilných telefónoch za čas užívania.
Dve kolesá stačia
S asi najextrémnejším riešením individuálnej mestskej dopravy však prišiel koncern General Motors. Do boja s mestskou premávkou chce nasadiť jednonápravové „čudo“ EN-V (Electric Network – Vehicle). Na jeho vývoji spolupracuje so spoločnosťou Segway, známou výrobou jednomiestnych Human transportérov. Nové EN-V bude pracovať na rovnakom princípe. O rovnováhu sa totiž postarajú gyroskopy. Umožní však prepravu až dvoch osôb, ktoré budú sedieť vedľa seba. Posádku chráni pred poveternostnými podmienkami dokonca ľahká karoséria.
V porovnaní s klasickým automobilom bude EN-V potrebovať nepomerne menej miesta na zaparkovanie a dostane sa aj tam, kde to klasické vozidlo nedokáže. Tento elektromobil prejde na jedno nabitie až 55 km a dosiahne rýchlosťou 55 až 60 km/h. Keďže GM predpokladá vzájomnú komunikáciu medzi jednotlivými vozidlami a využitím GPS, nepočíta s montážou airbagov a iných bezpečnostných zariadení. Vozidlá budú vedieť, kde presne sa nachádzajú a vylúčia akúkoľvek zrážku.
Pikantné je, že GM to s výrobou EN-V myslí naozaj vážne. Stretnúť by sme sa s ním mohli už o dva roky.