Prvý Range Rover útočil na Ameriku

Môžete s ním zaparkovať priamo pred milánskou La Scalou a na druhý deň naložiť do kufra pár loveckých zbraní. Taký je Range Rover.

05.08.2010 08:41
Range Rover Foto:
Range Rover
debata

Neprekáža mu bahno, sneh, skalnatý povrch, no ani aristokratická spoločnosť v tých najvyberanejších garážach planéty. Napokon, používa ho sama britská kráľovná. Dnes oslavuje tento „drsný rolls-royce“ štyridsiate narodeniny. Nič exkluzívnejšie do terénu jednoducho nezoženiete. Na jeho prestíž sa nechytá Porsche Cayenne ani Cadillac Escalade. Sympatické však je, že napriek vyberaným spôsobom nikdy nezabudol na svoj off-roadový pôvod.

Spájal komfort osobného auta s vlastnosťami... Foto: Land Rover
Range Rover Spájal komfort osobného auta s vlastnosťami off-roadu.

Stvorený pre USA

Koncom šesťdesiatych rokov bol už Land Rover zavedenou značkou. Jej Defender, vtedy len s jednoduchým názvom Land Rover, sa osvedčil v tých najťažších podmienkach, no automobilka potrebovala aj iných zákazníkov než iba armádu či farmárov. Potrebovala auto, do ktorého môžete nastúpiť bez montérok, gumákov a motorovej píly. V Amerike už napríklad brázdil prašné cesty pohodlný Jeep Wagoner a Ford Bronco.

Land Roveru ležal úspech Fordu Bronco v žalúdku. Foto: Ford
Ford Bronco Land Roveru ležal úspech Fordu Bronco v žalúdku.

Hneď od začiatku bol preto Range Rover koncipovaný aj pre potreby rozmaznaných amerických klientov zvyknutých na 8-valcové motory a automatické prevodovky. Vývoj viedol od roku 1966 Charles Spencer King, prezývaný jednoducho Spen King. Bolo to logické, King predtým pracoval na vývoji osobných áut. A presne o to šlo. „Našou predstavou bolo, aby nové auto kombinovalo komfort a jazdné vlastnosti sedanov s terénnymi schopnosťami Land Roveru,“ povedal jeho tvorca. V tom čase to bolo v Európe čosi nevídané.

Ani po rokoch mu nechýba elegancia. Foto: Land Rover
Range Rover Ani po rokoch mu nechýba elegancia.

Limuzína do terénu

Výsledok práce predstavila automobilka presne 17. júna 1970. Išlo o skutočnú revolúciu. Samonosná karoséria pozostávala z veľkej časti z hliníka (okrem prednej kapoty a zadných dverí), pod kapotou sa ukrýval 8-valec Rover-Buick s objemom 3,5 litra a výkonom 115 koní.

Takto to vyzeralo za volantom pred štyridsiatmi... Foto: Land Rover
Range Rover Takto to vyzeralo za volantom pred štyridsiatmi rokmi.

Podvozok s dvojicou tuhých náprav bol odpružený vinutými pružinami. Všetky kolesá boli vybavené kotúčovými brzdami. Mohutný motor mu umožňoval jazdiť rýchlosťou až 157 km/h a na stovku zrýchliť za menej než 15 sekúnd. To boli v tom čase úžasné parametre. A v teréne sa tiež cítil ako ryba vo vode. Samozrejmosťou bola redukcia no najmä pokrokový stály pohon 4×4.

Range Rover bol súčasťou legendárnej Camel Trophy. Foto: Land Rover
Range Rover Range Rover bol súčasťou legendárnej Camel Trophy.

Luxus na palube sa nedal porovnávať s industriálnym Land Roverom, i keď oproti americkým konkurentom Range Rover v tomto smere stále zaostával. V porovnaní so zaoceánskymi rivalmi mal ešte jeden veľký hendikep. Prvých jedenásť rokov sa vyrábal výlučne v trojdverovej verzii. Až v roku 1981 pribudla predĺžená verzia s 5-dverovou karosériou.

Nafta mu nechutila

V priebehu výroby dochádzalo k viacerým inováciám. Objem motora sa zvýšil najprv na 3,9 a neskôr na 4,2 litra. Samozrejme, to už Range Rover disponoval elektronickým vstrekovaním paliva. V roku 1982 sa objavil 3-rýchlostný automat od Chrysleru, ktorý neskôr nahradila 4-rýchlostná prevodovka ZF. Range Rover sa tiež v roku 1989 stal prvým automobilom 4×4 s protiblokovacím systémom ABS a v roku 1992 dostal do vienka dokonca pneumatické odpruženie.

Cesta naftového motora pod kapotu Range Roveru bola ale veľmi komplikovaná. Prvé pokusy s atmosférickým 8-valcom, odvodeným z benzínového motora, ktorý od roku 1979 vyvíjal Land Rover so spoločnosťou Perkins, dopadli katastrofou, a tak sa automobilka rozhodla pre taliansky preplňovaný 4-valec VM Motori s objemom 2,5 litra. Motor sa objavil v roku 1989 a bol veľmi spoľahlivý a úsporný, ale motoristická tlač naň i tak zareagovala kriticky. O úspechu sa teda hovoriť nedalo.

Nafta si do Range Roveru hľadala cestu naozaj... Foto: Land Rover
Range Rover Nafta si do Range Roveru hľadala cestu naozaj dlho.

S benzínovým motorom sa však Range Roveru darilo hneď od začiatku. V roku 1977 si na konto pripísal víťazstvo vo vytrvalostnej jazde London-Sydney Marathon a v roku 1979 aj prvenstvo Rally Dakar.

Range Rover II až po 25 rokoch

Je to neuveriteľné, ale prvá generácia schádzala z výrobných liniek až do roku 1996, teda 26 rokov. Tak taký britský konzervativizmus si nedovolil počas svojej histórie ani Rolls-Royce, kráľ automobilovej oligarchie. Prvá generácia Range Roveru sa dokonca prekrývala s Range Roverom II, ktorý sa predstavil v roku 1994. Aby si ich nik nemýlil, starý model prijal prívlastok Classic.

Takto vyzeral tesne pred prvou výmenou generácií.  Foto: Land Rover
Range Rover Takto vyzeral tesne pred prvou výmenou generácií. 

Celkovo zišlo z výrobných liniek 317 615 kusov. To už automobilku vlastnil koncern BMW Group. Vzhľadom na pokročilý vývoj už však nemohol ovplyvniť konštrukciu druhej generácie. Pod kapotu Roveru sa však aspoň dostal okrem modernejších osemvalcov s objemom 3,9 (145 kW) a 4,4 litra (165 kW) aj kultivovaný dieselový 6-valec 2.5 TD (100 kW) priamo z dielne BMW. Nový Range Rover poskytoval ešte vyšší komfort, dynamiku či bezpečnosť, no bol aj podstatne drahší. Možno aj preto sa mu nikdy nepodarilo dosiahnuť úspech svojho predchodcu. Zlom nastal až v roku 2002, keď uzrela svetlo sveta tretia generácia.

Presun do Indie

Celý vývoj Range Roveru III už zastrešovalo BMW a to ho posunulo po všetkých stránkach vpred. Nielen úžasne nadčasový dizajn, ale najmä techniku. Predstavil sa v ňom napríklad revolučný systém Terrain Response pre jazdu v rôznych podmienkach. Otočením jediného ovládača bolo zrazu možné nastaviť vozidlo pre jazdu na asfalte až po ťažký terén či prejazdy skál. Paradoxné je, že nemecká automobilka sa zakrátko rozišla s Roverom a tento poklad zanechala pre nového vlastníka, koncern Ford.

Za 40 rokov vznikli tri generácie, tá štvrtá je... Foto: Land Rover
Range Rover Za 40 rokov vznikli tri generácie, tá štvrtá je modifikáciou tretej.

Tak sa v Range Roveri začali objavovať motory z Jaguaru. Napríklad osemvalce 4.4 V8 (225 kW) či najvýkonnejšia kompresorová verzia 4.2 Supercharger (291 kW) a dokonca 8-valcový diesel TDV8 (200 kW). To však ešte nebol koniec vlastníckych zmien. Pred rokom absolvoval Range Rover nielen facelift, označený ako štvrtá generácia, ale aj zmenu majiteľa.

Tradičná britská automobilka je totiž v súčasnosti v rukách indickej spoločnosti Tata Motors. Či je to blýskanie na „horšie alebo lepšie časy“ ukáže až budúcnosť. V tej sa má podľa posledných informácií presunúť výroba do Indie. Ktovie, čo by na to povedal sám veľký Spen King, s ktorým sa svet rozlúčil tesne po oslavách 40. jubilea vzniku tejto britskej terénnej legendy.

debata chyba
Články podľa značiek