Za 10 000 eur si môžete dopriať aj kombi či SUV

Je 10 000 eur málo na kúpu auta? V bazári budete s takýmto rozpočtom nepochybne kráľom, ale čo ak nemáte chuť riskovať a radšej by ste si za tieto peniaze zadovážili nové auto.

28.09.2010 07:57
Lada Niva Foto:
Lada Niva
debata

Keď chcete nové auto so všetkým, čo k tomu patrí, možnosti výberu sa trochu zúžia, no až také zlé to nie je.

Päťdesiat statočných

Niekoľkoročný trend zlacňovania áut, spôsobený pôvodne posilňovaním koruny a neskôr príchodom eura, urýchlila ekonomická kríza. Klesajúci záujem o kúpu áut po dvoch vlnách šrotovného donútil dovozcov zredukovať marže na minimum. Zlacňovanie teda pokračovalo pri takmer všetkých značkách aj v tomto roku. A k tomu sa pripájajú jesenné akcie.

Ceny áut najnižších segmentov sa v porovnaní s minulou jeseňou znížili aj o 500, 1000 či dokonca až o 1500 eur, čo môže v niektorých prípadoch znamenať aj viac ako 10-percentnú výhodu na strane zákazníka. Kategória áut s cenou do 10 000 eur sa tak podstatne rozrástla. Dnes je na trhu takmer päťdesiat modelov áut, ktoré dokážu „podliezť“ túto pred pár rokmi ešte nemysliteľnú hranicu. Všetky ich nájdete v našom cenníku.

Niečo za niečo

Ako ukazuje prieskum Pravdy, je z čoho vyberať. Od mestských „imidžoviek“ typu Lancia Ypsilon cez autá nižšej a nižšej strednej triedy (Škoda Fabia, Kia Ceed) až po obrovské kombi Dacia Logan, či dokonca minivany ako Citroën C3 Picasso alebo SUV Dacia Duster. Ani za jedno z týchto áut nemusíte zaplatiť viac ako 10 000 eur. Vždy však platí zásada niečo za niečo.

Voliť musíte medzi rôznou úrovňou imidžu, výbavy, bezpečnosti, výkonu či úžitkových vlastností. Rozdiely sú však markantné. Nedajte sa oklamať napríklad zdaním, že miniatúrne auto musí byť lacnejšie ako to väčšie. Medzi veľkosťou auta a jeho cenou totiž nemusí byť vôbec priama úmera. Tak napríklad Dacia Sandero alebo Logan, ktoré ponúkajú priestor a úžitkové hodnoty takmer na úrovni nižšej strednej triedy, sú lacnejšie ako miniatúrna Toyota Aygo.

Vo výbave aj klimatizácia

S výbavou je to podobné. Lacnejšie auto môže byť vybavené oveľa lepšie ako auto s vyššou cenou. Daňou je skutočnosť, že v takomto prípade sa stanete majiteľom vozidla menej renomovanej značky, prípadne modelu, ktorý je morálne zastaraný. Sú tu však aj výnimky – napríklad Fiat Punto Actual, ktoré je vlastne novým Fiatom Evo pred faceliftom, označovaný pôvodne ako Grande Punto. S cenou pod 9000 eur si môžete dopriať 5-dverovú karosériu, štyri airbagy, klimatizáciu, centrálne uzamykanie či autorádio. A ešte vám ostane rezerva napríklad na hmlové svetlá, bočné airbagy a ďalšie doplnky.

No ak trváte na kúpe generačne úplne nového modelu, musíte sa zmieriť s obmedzenou výbavou, nižším výkonom alebo len 3-dverovou karosériou. Vo Fabii si už nemôžete dopriať klimatizáciu ani štvorvalec. Situáciu zachraňujú akčné modely ako napríklad nový Ford Fiesta Generation X (60 kW) s vynikajúcou cenou, výbavou aj výkonom.

Suzuki Swift kraľuje bezpečnosťou

Podstatné však je, že tak ako nikdy doteraz sa aj v triede lacných áut objavujú nielen dieselové motory (Hyundai i20, Fiat Punto) či automatická prevodovka (Peugeot 107), ale aj najnovšie bezpečnostné prvky. Štyri airbagy nájdete už aj v malom Suzuki Alto, Renaulte Clio alebo Peugeote 207. Fiat Punto Evo ich má až sedem. Skutočnými bezpečnostnými kráľmi sú však modely obsahujúce stabilizačný systém ESP. Napríklad Hyundai i20, nový Nissan Micra alebo Volkswagen Polo. A na úplnom vrchole stojí nové Suzuki Swift kombinujúce ESP so siedmimi airbagmi! Naopak, ťažkú hlavu z bezpečnosti si stále nerobí ruská Lada. V jej Priore nenájdete ani len ABS, ktoré je dnes štandardom všetkých modelov predávaných v Európskej únii.

Nováčikmi sú terénne autá

Úplnými nováčikmi v ponuke sú vozidlá určené do ľahkého terénu. To najmä vďaka Dacii Duster. Toto SUV začína na doteraz nemysliteľnej cene 9990 €. Štvorkolku však od nej nečakajte. Kráľom tereniakov ostáva preto nesmrteľná Lada Niva s redukčným prevodom a pohonom oboch náprav, ktoré jej zabezpečujú nepremožiteľné jazdné vlastnosti mimo spevnených ciest.

Kráľom priestoru je zas Dacia Logan MCV so svojím rekordným ,„kufrom“ s objemom 770 litrov. Tým prekonáva nielen ostatné lacné kombi, ale aj modely s jednopriestorovou karosériou MPV ako napríklad Citroën C3 Picasso.

Podľa čoho si vybrať

Najlacnejšie auto na trhu
Hyundai i10 Start – 5790 €

Najlacnejší diesel
Hyundai i10 1.1 CRDi Classic - 8299 €

Najväčšie kombi
Dacia Logan MCV 1.4i Access – 7990 €

Najlacnejšie 4×4
Lada Niva 1.7i – od 9290 €

Najlepšia bezpečnostná výbava (7× airbag, ESP)
Suzuki Swift 2011 – od 9090 €

Najlacnejší model s automatickou prevodovkou
Renault Twingo 1.2 16V Quickshift – 8490 €

Najnižšia spotreba (4,3 l)
Fiat Panda 1.3 Multijet – 9410 €
Hyundai i10 1.1 CRDi – 8299 €
Peugeot 206+ 1.4 HDi – 7790 €

Najvyšší výkon(74 kW)
Chevrolet Aveo 1.4i 16V – od 9499 €
Hyundai i20 1.4 CVVT – od 9499 €

Najlacnejšie MPV
Kia Venga 1.4 CVVT Base – 9 400 €

Najlacnejšie SUV
Dacia Duster 1.6i 16V Access 4×2 – 9990 €

Najlacnejší sedan
Dacia Logan 1.4i Access – 6290 €
Lada Kalina 1.4 16V Komfort – 6290 €

Najlepšia protihodnota
Ford Fiesta 1.25 16v Generation X – 9990 €
Fiat Punto Actual Plus 5d – od 8870 €

debata chyba
Články podľa značiek