Štúdia Volvo Concept Truck 2020 je však oveľa viac ako len dizajnérska kreácia. Predstavuje komplexný pohľad na budúcnosť kamiónovej dopravy. Tá by mala byť rýchlejšia, ekologickejšia a bezpečnejšia. To všetko by však nebolo možné, ak by kamiónom budúcnosti „kraľovaľ“ stále vodič.
Ich úlohu má preto prevziať z veľkej časti elektronika, presnejšie autopilot. Ten síce nedokáže manévrovať v prehustenej mestskej premávke, či cúvať tak bravúrne ako šofér, no na diaľnici by mohol mať autopilot jednoznačne navrch. Volvo predpokladá, že vďaka autopilotu, ktorého technológia je dnes už prakticky zvládnutá, by mohli jazdiť kamióny v dlhých súpravách s podstatne menšími odstupmi a rovnomernejšie ako dnes. To by znamenalo menší aerodynamický odpor, nižšiu spotrebu pohonných hmôt a vyššiu bezpečnosť. Jednoducho preto, by sa počas takejto prevádzky odbúral rizikový ľudský faktor, najmä únava vodiča pri monotónnej jazde. V prípade rizika by kamión spustil automatické brzdenie, pretože by jeho elektronika komunikovala s ostatnými súpravami na ceste systémom „car to car“.
Projek však počíta s výstavbou takzvaných zelených koridorov, oddelených od bežnej diaľničnej premávky, podobne ako pri železnici. Dizajnéri Volva, vedení Rikardom Orellom, sú však presvedčení, že nejde o úplnú utópiu a že už o desať rokov by mohla kamiónová doprava celkom zmeniť svoju tvár.