Aký majú tieto krehké ženy dôvod na to, že do škôlky po deti a na nákupy sa vozia v niečom, čo sa vraj ťažšie ovláda a má vyššiu spotrebu ako bežné auto? A navyše donedávna boli veľké autá doménou mužov.
Autá označované ako SUV sú väčšie a robustné automobily, vyzerajúce takmer ako terénne. Určené sú však na jazdu po bežných cestách. Tieto autá automobilky vyvinuli z vojenských a pre lesný a náročný terén navrhnutých vozidiel a podľa mnohých ľudí sú stelesnením mužského sveta v štýle veľké auto rovná sa uspokojené ego. A práve také vozidlá začali ženy čoraz viac vyhľadávať.
Stačí sa totiž poobzerať okolo seba. Chvíľa strávená na väčšom parkovisku pri nákupnom centre vám potvrdí, že vzťah SUV a žena je už fenoménom, ktorý sa rozšíril v USA a posúva sa po svete. Z mohutného auta pri sledovaní parkoviska totiž vo väčšine prípadov vystúpi krehká žena sama alebo s malým dieťaťom. SUV pritom evokuje, že za jeho volantom by ste čakali muža. Predpokladá sa, že automobil pripomínajúci terénne vozidlo dostatočne uspokojí ich požiadavky a je dokázané, že muži podľa možností vyhľadávajú väčšie autá. Prečo si však automobily SUV zaobstaráva tak veľa žien?
Bezpečnosť a moc
Mohutné auto sa podľa zaužívaných predstáv k jemnej žene nehodí. Tvrdí sa, že ženský svet tvoria elegantné veci, ihličkové podpätky, kabelky, kostýmy. K tomu by sa podľa logickej úvahy malo priradiť elegantné auto, maximálne možno štýlový športiačik. Áno, ženy majú rady aj takéto autá. Navyše väčšina z nich jazdí na aute, ktoré si finančne môže dovoliť, fenomén mestských tereniakov však očarúva nežné pohlavie čoraz viac.
„Veľké autá boli ešte pred niekoľkými rokmi doménou mužov. Mohutné a drahé vozidlo vyjadrovalo istý status a bolo synonymom moci a úspechu Mnohé dnešné ženy sú však sebestačné a môžu si dovoliť vstúpiť do donedávna výsadne mužského sveta,“ vysvetľuje psychologička Monika Gajarová. Ženy za volantmi silných automobilov podľa nej majú rady najmä pocit bezpečnosti, ktoré tieto autá vyvolávajú. „Bezpečnosť je pre ženy pri šoférovaní dôležitá, najmä ak majú so sebou deti,“ upozorňuje psychologička. A ten veľké auto môže vyvolať. Niektoré ženy totiž tvrdia, že v malých autách majú strach, že ich iní vodiči zvalcujú. „Mám veľké BMW už dva roky. Vozím v ňom dvojročnú dcéru, som spokojná a cítim sa bezpečne. Predtým som mala malý fiat, neviem, či by som si trúfla v ňom voziť dieťa. Ale pripúšťam, že všetko je vec zvyku a pocitov, keby som nemala terajšie auto, možno mi ani nepadne zaoberať sa bezpečnosťou niečoho menšieho,“ hovorí dvadsaťosemročná Simona.
Podvedomie a dominancia
Pocit moci a bezpečnosti v súvislosti so SUV sa vyskytol aj vo viacerých odborných štúdiách. Známy publicista Malcom Gladwell citoval vo svojom texte kultúrnych antropológov, ktorí sa zaoberali témou ľudia a autá. Tí tvrdia, že viera v to, že vnútro SUV je bezpečné, vychádza z najhlbšieho podvedomia človeka. Vypovedá o tom napríklad pocit, že ak je človek vyššie ako ostatní vodiči, je menej zraniteľný, pretože sa na nich pozerá zvrchu a dominuje im tak. Ide o inštinkt starý ako ľudstvo samo a stojí aj nad faktom, že veľké autá sa pri havárii rýchlejšie prevrátia. Podľa Gladwella sa zmenili aj pocity vnímania bezpečnosti za volantom. Robustnosť, hmotnosť a veľké nárazníky ľudia menia za napríklad menšiu brzdnú dráhu typickú pre malé autá. Bezpečnosť SUV však potvrdili viaceré prieskumy založené na testoch a faktoch. Moc podvedomia je teda jedna vec, moc testov a výpovedná hodnota testov záležitosť druhá.
Kto šoféruje SUV
Fenomén SUV a ženy zasiahol veľa krajín, na Slovensku sa udomácňuje len pomaly. U nás je stále vžitá predstava, že pre ženy sa hodí malé auto. Nie však pre pocity ľahšej ovládateľnosti alebo bezpečnosť, ale pre financie. Mnohí muži sú presvedčení, že žena drahé auto nepotrebuje a SUV sú dosť nákladné záležitosti. V USA však ženy jazdia na veľkých autách, tam sa veľké vozidlo považuje za bezpečnejšie.
Najpredávanejšie SUV na Slovensku (I. – VIII. 2010) | |
Model | Počet ks |
1. Nissan Qashqai | 481 |
2. Hyundai Tucson | 400 |
3. Škoda Yeti | 311 |
4. Honda CR-V | 243 |
5. Toyota RAV4 | 191 |
6. Mitsubishi Outlander | 184 |
7. Kia Sportage | 180 |
8. BMW X1 | 166 |
9. BMW X3 | 164 |
10. BMW X6 | 164 |
11. Kia Sorento | 155 |
12. VW Tiguan | 154 |
13. Volvo XC 60 | 153 |
14. Ford Kuga | 150 |
15. Audi Q5 | 146 |
16. Mercedes GLK | 121 |
17. Mazda CX7 | 108 |
18. Suzuki Grand Vitara | 102 |
Kedysi boli terénne vozidlá a SUV vnímané ako autá, na ktorých jazdili muži s nie najlepšou povesťou a ženu za volantom takého automobilu okolie vnímalo ako mafiánsku frajerku. Dodnes sa mnohí dívajú cez prsty na ženy vstupujúce z takéhoto auta. Pritom v súčasnosti už nie je ničím výnimočným, že existuje kategória ekonomicky sebestačných žien, ktoré si na také auto dokážu zarobiť samy. A zároveň silnú skupinu šoférok silných áut tvoria manželky dobre zarábajúcich mužov, ktorým bezpečné auto zaobstarali muži na nákupy a vozenie detí. Do takýchto skupín priraďuje šoférky SUV aj psychologička. „Ženy vyhľadávajú veľké autá najmä pre bezpečnosť, nemajú vo väčšine prípadov potrebu predvádzať sa za volantom niečoho nápadného,“ dodáva. Tvrdí, že ženy si robustnými autami neliečia žiadne komplexy, jednoducho ak majú veľké auto, tak preto, že ho chcú mať, páči sa im a stavajú na pocity bezpečnosti.