Mníchovská štvorkolka má 25 rokov

Päť rokov po príchode legendárneho modelu Audi Quattro zareagovalo na nový trend pohonu oboch náprav aj BMW.

03.11.2010 08:29
BMW Foto:
BMW
debata

Prvým mníchovským modelom 4×4 bol sedan BMW 325iX s radovým benzínovým 6-valcom, predstavený v roku 1985. Jeho pohon distribuoval hnací moment medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 37:63. Viskózne spojky medzi nápravami a v rozvodovke reagovali na základe rozdielu otáčok predných a zadných kolies a dokázali tak v prípade potreby vytvoriť efekt uzávery.

Prvú aplikáciu pohonu 4x4 BMW použilo v modeli... Foto: BMW
BMW Prvú aplikáciu pohonu 4x4 BMW použilo v modeli 325 iX.

V rade BMW 5 sa „štvorkolka objavila“ až v roku 1991. Tento systém s rozdelením 36:64 už disponoval viaclamelovými riadenými spojkami, ktoré dokázali plynulo meniť prenos krútiaceho momentu medzi nápravy, a to podľa okamžitých podmienok. Tie sledovala riadiaca elektronika najmä na základe rýchlosti otáčania kolies pomocou senzorov ABS.

Pohon všetkých kolies pritiahol k BMW nových... Foto: BMW
BMW Pohon všetkých kolies pritiahol k BMW nových zákazníkov.

V úplne novom formáte sa mníchovská štvorkolka predstavila s príchodom kategórie športovo-úžitkových vozidiel. BMW X5 z roku 1999 dostalo do vienka súpravu planétových súkolesí, ktoré za bežných podmienok delili hnaciu silu v pomere 38:62, teda opäť v prospech zadnej nápravy. Mimo spevnených ciest však prišla k slovu aj nová trakčná podpora vo forme dynamickej kontroly stability DSC, automatickej uzávery diferenciálu ADB-X a asistenčnej kontroly pre zjazd zo svahu HDC. V roku 2000 sa systém 4×4 vrátil do BMW 3, tentoraz však už aj v kombinácii s naftovým motorom.

Pohon xDrive ostáva stále pomerne kompaktný. Foto: BMW
BMW Pohon xDrive ostáva stále pomerne kompaktný.

Ďalšia generácia prišla s menším SUV BMW X3 a inovovanou X-päťkou, ktoré už disponovali elektronicky riadenou viaclamelovou spojkou, prepojenou so stabilizačným systémom DSC. To umožnilo v tom čase najrýchlejšie reakcie a rozsah zmien v distribúcii sily. Po prvý raz bolo možné analyzovať jazdnú situáciu nielen na základe rýchlosti otáčania kolies, ale aj prostredníctvom údajov z DSC o uhle natočenia volantu a kolies, pozícii pedálu akcelerátora a hodnoty priečneho zrýchlenia. Systém tak prispôsoboval charakteristiky ešte pred preklzom niektorého z kolies. V nasledujúcich rokoch ťažili z výhod pohonu všetkých kolies aj modely BMW radu 5 a radu 3.

Súčasný pohon 4x4 už pracuje v súčinnosti s DSC. Foto: BMW
BMW Súčasný pohon 4x4 už pracuje v súčinnosti s DSC.

Z prvého BMW X3 sa predalo na celom svete vyše 600-tisíc exemplárov. Krátko predtým prekročilo BMW X5, ktorého prvá generácia schádzala z výrobných liniek do roku 2006, dokonca hranicu jedného milióna kusov.

Súčasný vrchol technológie xDrive mal premiéru v kupé-SUV X6 v roku 2008, ktoré predstavilo kombináciu 4×4 a systému Dynamic Performance Control. Štvorkolka sa tentoraz už nestarala len o dobrú trakciu rozdeľovaním sily medzi prednú a zadnú nápravu, ale vďaka premenlivému pomeru hnacieho momentu medzi jednotlivými kolesami zadnej nápravy aj o udržanie smerovej stability v zákrutách. Neskôr sa tento systém rozšíril aj do najmenšieho SUV X1, ale aj do najnovšej generácie BMW 3, X5 a vlajkovej lode radu 7.

Posledná evolúcia pohonu všetkých kolies... Foto: BMW
BMW Posledná evolúcia pohonu všetkých kolies pracuje v BMW X6.

V súčasnosti ponúka BMW technológiu xDrive v celkom 45 modeloch a každé štvrté predané BMW je vybavené pohonom oboch náprav.

debata chyba
Články podľa značiek