Renault 4 oslavuje päťdesiatku

Legendárny Renault 4 oslávi budúci rok päťdesiatku. Isto si ho pamätáte, keďže sa v čase totality dovážal cez sieť Tuzexu aj do Československa.

17.12.2010 18:07 , aktualizované: 18.12.2010 03:30
Renault 4 Foto:
Renault 4
debata

Stretnúť ste sa s ním mohli napríklad na dovolenkových cestách k Jadranu, keďže sa vyrábal okrem iného aj vo vtedajšej Juhoslávii. Hoci to tak na začiatku nevyzeralo, stal sa najúspešnejším Renaultom všetkých čias. Z výrobných liniek schádzal plných 33 rokov. A nebyť nových emisných predpisov asi by tak tomu bolo dodnes.

Dnes je vyhľadávaným zberateľským autom. Foto: Renault
Renault 4 Dnes je vyhľadávaným zberateľským autom.

V kronikách Renaultu je však zapísaný aj z iného dôvodu. Bol prvým Renaultom s predným náhonom a skráteným označením R4.

Dizajnom nenadchol, no vnútorným priestorom áno. Foto: Renault
Renault 4 1961 Dizajnom nenadchol, no vnútorným priestorom áno.

Na svedomí ho má bývalý šéf Renaultu Pierre Dreyfus. Ten dal v roku 1956 podnet na vývoj úplne nového vozidla, ktoré malo nielen nahradiť starý povojnový Renault 4CV, takzvanú „korytnačku“ s motorom vzadu, ale najmä konkurovať v tom čase najpopulárnejšiemu francúzskemu modelu – Citroënu 2CV. Dreyfus chcel úplne nové, odolné a všestranné auto s motorom vpredu, predným náhonom, nadčasovou karosériou s veľkými zadnými krídlovými dverami a dostatkom priestoru. Podľa vzoru konkurenčnej „kačice“ mal však byť zároveň lacný, budúcich majiteľov neobťažovať vysokými prevádzkovými nákladmi a schopný jazdy aj po nekvalitných cestách či v prírode.

Renault ponúkal niekoľko verzií. Foto: Renault
Renault 4 Renault ponúkal niekoľko verzií.

Dielo konštruktérov sa predstavilo v Paríži roku 1961. Prinieslo hneď niekoľko noviniek. Renault 4 bol prvým 5-dverovým hatchbackom a jeho štvorvalec OHV s objemom 704 ccm odvodený z pôvodného agregátu pre Renault 4CV dostal ako prvý na svete uzavretú chladiacu sústavu. Takže bol odolný proti prehrievaniu a vyžadoval minimálnu údržbu.

Prístup do kufra bol vynikajúci. Foto: Renault
Renault 4 Prístup do kufra bol vynikajúci.

Výkon 17 kW však ponúkal len priemernú dynamiku. Nezávislé zavesenie všetkých štyroch kolies a extrémne mäkké odpruženie skrutnými tyčami si hravo poradilo s rozbitými cestami.

Pôvodný vzhľad si zachoval až do konca výroby. Foto: Renault
Renault 4 Pôvodný vzhľad si zachoval až do konca výroby.

Polosamonosná karoséria sa dodávala v dvoch verziách – so štyrmi alebo šiestimi bočnými oknami pod označením R4L. V roku 1962 dostal R4L motor z Renaultu Dauphine s výkonom 20 kW. Ten bol podstatne úspešnejší ako slabšia verzia. Aj preto v roku 1978 pribudla luxusnejšia a výkonnejšia modifikácia Renault 4 GTL s úplne novým štvorvalcom s objemom 1,1 litra (25 kW).

Renault 4 GTL (1982) Foto: Renault
Renault 4 GTL 1982 Renault 4 GTL (1982)

Dizajn sa prakticky nemenil. Štvorka zostala počas celej svojej kariéry verná jednoduchým výklopným bočným oknám a zadným krídlovým dverám. Dizajnéri sa väčšinou pohrávali s prednou maskou, farebnými úpravami a nárazníkmi.

Renault 4 Luxe (1975) Foto: Renault
Renault 4 Luxe 1975 Renault 4 Luxe (1975)

Renault štyri sa vyrábal až do roku 1994, keď sa rozlúčil limitovanou tisíckusovou sériou Bye-Bye. Vyrobilo sa z neho v rôznych závodoch sveta od Francúzska, Talianska cez Slovinsko, Španielsko až po Mexiko či Argentínu viac ako osem miliónov kusov. Čosi podobné sa podarilo len Volkswagenu Chrobák a Fordu T. Renault dokonca predbehol aj svojho najväčšieho rivala. Z Citroënu 2CV sa totiž vyrobilo necelých 5,2 milióna exemplárov.

Renault 4 Van (1969) Foto: Renault
Renault 4 Van 1969 Renault 4 Van (1969)
Dôležité roky
1957 začiatok vývoja
1961 premiéra na autosalóne v Paríži
1962 úžitková verzia Fuorgonette
1963 silnejší motor 20 kW
1967 nová palubná doska
1968 nová predná maska
1974 alternátor a samostatné predné sedadlá
1977 vyrobených 5 miliónov kusov
1978 verzia GTL s motorom 25 kW
1992 nástupca Renault Twingo
1994 koniec výroby

.

debata chyba
Články podľa značiek