Talianska myšička inšpiruje

Päťstovka sa tak môže tešiť z nevšedných podôb. Od rozprávkovo ružovej verzie pre slávnu bábiku Barbie až po agresívne červeného diabla evokujúceho jazdné zážitky vo Ferrari.

06.01.2011 09:33
Fiat 500 Foto:
Fiat 500
debata

Sú autá, ktoré nie sú len autami. Sú spomienkami, emóciami a miláčikmi, ktoré dostávajú nielen láskyplnú starostlivosť, ale niekedy dokonca aj mená. Legendárna talianska „myšička“ Fiat 500, ktorá sa s veľkou pompou vrátila na európske cesty, je však navyše aj inšpiráciou. Jej hravosť priťahuje dizajnérov a tunerov tak, ako máloktorý iný model.

Fiat 500 By Diesel: Päťstovka v džínsoch

Diesel v názve tejto päťstovky nemá nič spoločné s palivom, hoci tankovať môže aj naftu. V tomto prípade ide totiž o známu taliansku módnu značku Diesel, ktorá priniesla na svet sprané a deravé džínsy. Tentoraz si vzala na mušku Fiat 500 a prerobila ho podľa vlastných predstáv.

Fiat 500 by Diesel Foto: Fiat
Fiat 500 by Diesel Fiat 500 by Diesel

Základom je špeciálny olivovopetrolejový lak Green by Diesel a efektné 16-palcové disky kolies Diesel Diamante. Znak Fiatu na ich nábojoch vystriedali logá výrobcu džínsov. Tie nájdeme aj na sivých krytoch bočných stĺpikov či na zadnom veku. V tom istom odtieni sú zhotovené aj kryty spätných zrkadiel. Keďže táto päťstovka vychádza z najvyšších úrovní vybavenia Lounge a Sport, má aj panoramatickú strechu. K tomu však pridáva niekoľko ďalších luxusných prvkov ako zatmavené okná a neprehliadnuteľné červené strmene bŕzd. Interiér je zušľachtený látkovým čalúnením s nápismi Diesel, koženým volantom a radiacou pákou s chrómovou hlavicou a koženou manžetou.

Fiat 500 1.2 8V Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Fiat 500 1.2 8V

S extra prvkami výbavy sa nešetrilo ani tu. Posádka má k dispozícii automatickú klimatizáciu, cúvacie senzory alebo hi-fi audiosústavu kompatibilnú s iPod-om. Model sa dodáva so všetkými v súčasnosti dostupnými motorizáciami. Od základného benzínového štvorvalca 1.2 Fire 8V (51 kW) až po drahý diesel 1.3 Multijet II s výkonom 70 kW. Za tento nezávislý džínsový imidž si však trochu priplatíte. Najlacnejší Fiat 500 By Diesel stojí totiž 13 900 eur, a to dokonca po zľave.

Fiat 500 1.2 8V Foto: Václav Lipavský
Fiat 500 1.2 8V Fiat 500 1.2 8V

Fiat 500 Barbie: Darček k narodeninám

Najslávnejšia bábika oslávila vlani päťdesiate narodeniny. Jej výrobca, hračkársky gigant Mattel, sa preto rozhodol pripraviť kultovej detskej hračke malé prekvapenie. Spolu s Fiatom priviedol na svet špeciálnu Barbie verziu legendárnej päťstovky. Nebola vybraná náhodne. Oslavy sa konali v Miláne a tu sa malý Fiat cíti ako doma.

Fiat 500 Barbie Foto: Fiat
Fiat 500 Barbie Fiat 500 Barbie

Hádať použitú farbu je zbytočné. Vkus Barbie je jasný. Ružová a zase ružová. Tentoraz však v žiarivo metalickom vyhotovení. Tá istá farba dominuje aj interiéru. Nájdete ju na palubnej doske, dverách aj na sedadlách. A nielen to. Čalúnenie je laminované striebrom a špeciálne krištáliky na palubnej doske či radiacej páke sa postarali o briliantový efekt. Ďalšie odkazy v podobe siluety Barbie nájdeme na strešných stĺpikoch.

Fiat 500 Pink Foto: Fiat
Fiat 500 Pink Fiat 500 Pink

Živá Barbie za volantom má k dispozícii necesér na kozmetiku integrovaný v skrinke pred spolujazdcom. Mejkapové zrkadielko v slnečnej clone je osvetlené diódami. A aby náhodou neprechladla, Mattel ušil pre Barbie päťstovku špeciálny ružový poťah, ktorý ju pri parkovaní chráni pred zlým počasím.

Fiat 500 Pink Foto: Fiat
Fiat 500 Pink Fiat 500 Pink

Prípadné záujemkyne však majú smolu. Fiatka od Matella vznikla totiž len pre potreby osláv päťdesiatin a s výrobou limitovanej série Fiat nepočíta.

Fiat 695 Tributo Ferrari: Najdrahší Fiat

Nie je to tak dávno, čo Fiat vytvoril pre potreby dílerov vozidiel Ferrari špeciálnu 200-kusovú sériu červených päťstoviek. Slúžia ako servisné či náhradné vozidlá. Fiat však išiel ešte ďalej a pred rokom vyrukoval vo Frankfurte so skutočne bláznivou verziou Abarth 695 Tributo Ferrari. Ale pozor, tentoraz nejde len „showcar“ či vizuálnu premenu. Toto je najrýchlejšia päťstovka všetkých čias, za ktorej volantom je lepšie vlastniť pretekársku licenciu.

Abarth 695 Tributo Ferrari Foto: Abarth
Abarth 695 Tributo Ferrari Abarth 695 Tributo Ferrari

Samozrejme, je postavená v dielňach športovej divízie Abarth na základe Fiatu 500 Abarth. Odkiaľ sa však vzalo číselné označenie 695? V kronikách Fiatu sa spája s poriadne nabrúsenými pretekárskymi Abarthami 695 SS, ktoré v šesťdesiatych rokoch minulého storočia bojovali o vavríny v automobilových súťažiach. Vtedy číslo 695 označovalo zväčšený zdvihový objem malého, vzadu uloženého, vzduchom chladeného dvojvalca. Dnes ostalo len pri metafore, pretože Abarth Tributo Ferrari má vpredu uložený štvorvalec 1.4 T-Jet s turbodúchadlom Garett, vďaka čomu sa z neho podarilo vyžmýkať až 132 kW (180 k).

Abarth 695 Tributo Ferrari Foto: Abarth
Abarth 695 Tributo Ferrari Abarth 695 Tributo Ferrari

Verte, že to je na maličkú päťstovku až-až. Na stovku šprintuje za sedem sekúnd a dosiahne maximálku 225 km/h. Tomu bol prispôsobený znížený podvozok s tuhším odpružením a výkonnými brzdami Brembo. Jazdné zážitky sľubuje zadný difúzor a zdvojené koncovky výfuku Record Monza.

Abarth 695 Tributo Ferrari Foto: Abarth
Abarth 695 Tributo Ferrari Abarth 695 Tributo Ferrari

V interiéri nezostal kameň na kameni. Základom sú karbónové monokokové sedadlá Abarth Corsa. Karbón nechýba ani na palubnej doske a hliník na pedáloch. Prístroje sú inšpirované dizajnom „budíkov“ Ferrari. Radiacu páku vystriedali tlačidlá 5-stupňovej robotizovanej prevodovky a krídelká pod volantom. Poctou pre Ferrari je aj červený lak Scuderia Red a 17-palcové disky Racing Gray.

Najpikantnejšia na tejto hračke je však jej cena. Abrath 695 Tribute Ferrari je totiž vôbec najdrahším Fiatom všetkých čias. Bez príplatkov zaň zaplatíte 35 000 eur!

debata chyba
Články podľa značiek