Za volantom si budeme čítať

Zdá sa vám čas strávený za volantom, napríklad na diaľnici, premrhaný? Už čoskoro ho možno budete môcť využiť na prácu, čítanie novín alebo surfovanie po internete.

24.01.2011 22:47 , aktualizované: 26.01.2011 04:00
Autovlak Foto:
Autovlak
debata

Relax za volantom umožní systém takzvaných autovlakov, vyvíjaný pod hlavičkou európskeho projektu SARTRE (Safe Road Trains for the Environment). Ale pozor, nemá to nič spoločné so železnicou. Autovlak je len výstižnou metaforou pre autá idúce v organizovanej kolóne bez zásahu vodiča.
Že nejde o fikciu, ukazuje prvý úspešný test, ktorý uskutočnila automobilka Volvo na svojom testovacom okruhu neďaleko Gothenburgu. Nákladné vozidlo Volvo nasledoval sedan Volvo S60, ktorého vodič si zatiaľ čítal noviny.

Myšlienka je úplne prozaická. Namiesto chaotického pohybu vozidiel sa budú ma cestách vytvárať skupinky organizovaných autovlakov. Projekt počíta s radením šiestich až ôsmich vozidiel do malých skupín. Paralela s vlakom je aj v tom, že prvé vozidlo bude akousi „lokomotívou“ vedenou profesionálnym vodičom. Šoféri, ktorí sa budú chcieť do riadenej kolóny pridať, len udajú svoju polohu a navigátor v aute im nadiktuje najbližší „cestný vlak“. Auto sa potom zaradí na koniec kolóny a systém automaticky prevezme kontrolu nad vozidlom. Každé vozidlo meria vzdialenosť, rýchlosť a smer a prispôsobuje sa vozidlu pred sebou. Vodič môže zatiaľ pracovať alebo sa zabávať surfovaním či sledovaním filmu.

Prioritou je zvýšenie bezpečnosti na cestách. Foto: Sartre
Autovlak Prioritou je zvýšenie bezpečnosti na cestách.

Výhodou je, že systém bude zabudovaný priamo v autách, takže si nevyžaduje žiadnu ďalšiu externú infraštruktúru. V prípade, že sa automobil priblíži ku konečnému cieľu, šofér jednoducho prevezme vedenie vozidla do vlastných rúk, vyradí sa z cestného vlaku, a pokračuje svojím smerom.

Hlavným cieľom projektu však nie je zvýšiť komfort cestovania. Za všetkým je bezpečnosť a ekológia. Cestný vlak by totiž znížil riziko ľudského faktora, ktorý je príčinou najmenej 80 % všetkých dopravných nehôd, a plynulá jazda, ako aj zníženie odporu vzduchu, by zas prispeli k zníženiu spotreby paliva až o 20 %.

Jazda v závese údajne znižuje aj aerodynamický... Foto: Sartre
Autovlak Jazda v závese údajne znižuje aj aerodynamický odpor.

S novým spôsobom jazdy by sme sa mohli stretnúť na cestách už o desať rokov. Technológie udržujúce odstup od vozidiel, rýchlosť či systém aktívneho riadenia sú už dnes totiž realitou. Komunikácia medzi vozidlami „car to car“ je tiež v štádiu testovania. Európska únia preto plánuje trojročnú skúšobnú prevádzku na diaľniciach vo Veľkej Británii, v Španielsku a vo Švédsku. Prvé cestné vlaky by sa tak mali objaviť už tento rok.

debata chyba
Články podľa značiek