Ženevský autosalón ovládnu elektromobily

V Ženeve sa začne vo štvrtok (3. marca) 81. International Motorshow, ktorá potrvá do 13. marca 2011.

28.02.2011 22:23
elektromobil Foto:
elektromobil
debata

Na autosalón sa prihlásilo s exponátmi 260 výrobcov z 31 krajín. Usporiadatelia podujatia očakávajú, že si nové modely automobiliek príde pozrieť okolo 700.000 návštev­níkov.

Okrem klasických vozidiel by mali najviac miesta dostať elektromobily a autá s alternatívnym pohonom. Pre ne je vyčlenený Zelený pavilón. Tento rok v ňom ukáže výsledky svojho vývoja 36 vystavovateľov. Z vozidiel v ňom bude takmer 20 svetových a európskych premiér.

Ženevský autosalón poskytol vystavovateľom 80.000 štvorcových metrov plochy. Avšak dopyt po výstavnom priestore bol tento rok taký veľký, že organizátori nemohli prideliť všetkým záujemcov požadovanú plochu.

Kým automobilový priemysel hľadá liek na svoje rany aj vo vývoji elektromobilov, ich kritici tvrdia, že očakávania od elektrického pohonu vozidiel sú privysoké. Podľa nich napokon prerazí celkom iná technológia.

Kritici vidia štyri hlavné prekážky budúceho úspechu elektromobilov. Na prvom mieste je ich mínusom vysoká cena. Elektromobil Ampera, ktorý Opel začne predávať od jesene tohto roku, bude stáť 42.900 EUR. Batériové autá, ktoré ponúkajú Mitsubishi, Peugeot alebo Citroën, stoja od 30.000 do 40.000 eur. Tesla Roadster sa už dostal na cesty, ale stojí takmer 100.000 eur. Vlani sa ich predalo 23.

Sporný je aj ich výkon. Nie sú vhodné na dlhé cesty. Aj pri udávanom dojazde do 200 km skutočnosť býva taká, že neprejdú viac ako 120 až 140 km. V zime sa časť výkonu batérií použije na kúrenie.

Nemožno podceňovať ani psychologické hľadiská. Experti vedia, že mnoho ľudí spája automobilitu s flexibilitou. Už fakt, že akčný rádius vozidla je obmedzený, oberá vodiča o radosť z jazdy.

Sporný je aj vychvaľovaný aspekt šetrnosti elektroáut k životnému prostrediu. Je síce pravda, že vozidlá počas jazdy neuvoľňujú do ovzdušia kysličník uhličitý. Avšak v čase, keď sa veľká časť elektrickej energie vyrába z uhlia, do ovzdušia sa fakticky dostáva 1,5-krát viac CO2 na prejazdený kilometer než z áut s benzínovým alebo naftovým motorom. Argument o šetrnosti elektromobilov voči prírode bude platiť len vtedy, ak sa v Nemecku bude vyrábať 50 % elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov. To je ešte hudba budúcnosti. V roku 2020 tento podiel v krajine dosiahne 35 %.

Štvrtým problémom sú dobíjacie stanice. Všeobecne sa tvrdí, že elektromobily oslovia predovšetkým obyvateľov veľkých miest. Ale ako bude napríklad nabíjať batérie v aute človek, ktorý nemá ani stále parkovacie miesto a ani garáž, a býva na piatom alebo vyššom poschodí?

Bude sa musieť vybudovať hustá sieť dobíjacích staníc a systém vyberania poplatkov za ich používanie.

Nemecko malo vlani k prvému októbru 844 dobíjacích staníc prístupných verejnosti. Energetické koncerny ako Vattenfall alebo RWE však skôr ako sa pustia do ich masového zriaďovania chcú vidieť fakty, že projekt elektromobilov bude úspešný.

Dieter Becker zo spoločnosti Globale Head of Automotive pri KPMG odhaduje, že časom zo 40 až 45 miliónov automobilov možno bude elektromobilov okolo milióna, teda menej ako 2,5 %.

Nemenovaný vysoký manažér BMW povedal, že vzdať sa vývoja elektromobilov sa nechce a nemôže ani jeden výrobca vozidiel. Je to trend, ktorému sa netreba vzpierať. Elektromobil nemá nikde napísané, že sa musí presadiť. Ale je to dôležitý krok smerom k alternatívnym pohonom. Napokon sa presadí vozidlo so spaľovacími komorami.

debata chyba
Články podľa značiek