Ani elektromobily nie sú bez emisií

Angličania zisťovali, koľko emisií sa vyprodukuje na výrobu elektrickej energie potrebnej na pohon elektromobilov. Bezemisná prevádzka elektromobilov zrazu dostala trhliny.

02.04.2011 10:19
Smart EV Foto:
Flotila sto vozidiel Smart Fortwo EV jazdí už dva roky denne v Londýne.
debata

Redaktori anglického spotrebiteľského magazínu Whitch? si posvietili na marketingové vyhlásenia výrobcov elektromobilov o ich nulových emisiách. Elektrická energia potrebná na ich pohon totiž vo väčšine prípadov vzniká spaľovaním fosílnych palív, pri ktorom určité emisie vznikajú. O nich však automobilky taktne mlčia, prípadne vyhlasujú, že väčšina elektrární produkujúcich elektrickú energiu funguje na princípoch solárnych článkov alebo veternej energie.

Jedným zo skúmaných vozidiel bol elektrický Smart Fortwo EV. Ten na kilometer jazdy spotrebuje elektrickú energiu, pri výrobe ktorej sa v Anglicku vyprodukuje približne 84 g CO2. Len pre porovnanie, naftový Smart dCi na rovnakom úseku vypustí do ovzdušia 86 g CO2.

Elektrický Smart... Foto: Václav Lipavský
Smart ForTwo Elektrický Smart "vyprodukuje" každý km 84 g CO2.

Podobne dopadlo Mitsubishi i-MiEV, ktoré za km jazdy spotrebuje energiu, pri ktorej výrobe sa do ovzdušia dostane 68 g CO2. Auto roku 2011, elektrický Nissan Leaf, takýmto spôsobom každý km do ovzdušia „vypustí“ 81 g CO2.

Tieto hodnoty sú samozrejme len orientačné a líšia sa do regiónu k regiónu, dávajú však presnejší obraz o tom, čo vlastne prevádzka elektromobilov stojí. Hodnoty ich emisií sa tak povážlivo blížia najúspornejším naftovým motorom. Na druhej strane však treba uviesť, že aj výroba samotnej nafty si žiada nejaké emisie CO2 navyše.

Mitsubishi I-MiEV "vypustí"... Foto: Mitsubishi
Mitsubishi i-MiEV Mitsubishi I-MiEV "vypustí" každý km približne 68 g CO2.

Druhou stránkou veci sú aj vysoké ceny elektromobilov a zatiaľ otázna životnosť ich akumulátorov. Postupom času však výrobcovia vyriešia aj tieto prekážky a výraznejšiemu rozšíreniu elektromobilov bude stáť v ceste už len obmedzená kapacita elektrární. Ak by sme totiž už dnes začali všetci jazdiť len na elektromobiloch, nebolo by ich vlastne z čoho dobíjať.

debata chyba
Články podľa značiek