Predaje v predchádzajúcom roku zachránili dve vlny šrotovného, keď si autá kúpili aj tí, ktorí nič podobné neplánovali. Trh sa tak na čas umelo nafúkol a bublina praskla práve vlani. Recesia predaja prichádzala v prvých troch mesiacoch síce nenápadne s poklesom 11,57 %, ale v apríli predaj akoby zamrzol.
V apríli trh zamrzol
Pre kúpu auta sa v tomto mesiaci rozhodlo o 51 % menej zákazníkov. Nasledoval máj so 43 %, jún so 41 % a júl až so 47-percentným poklesom v medziročnom porovnaní. Za prvých sedem mesiacov si po svoje nové auto prišlo len 37 687 zákazníkov. To bolo až o 36 percent menej ako rok predtým. Situácia na Slovensku bola jedna z najkritickejších spomedzi krajín Európskej únie. Horšie vyšlo v štatistikách už len Maďarsko s medziročným poklesom 47,9 %.
Od augusta sa však začala situácia pomaličky zlepšovať. Pokles sa zmiernil na 24 percent a v septembri to bolo už len necelých sedem percent. Karta sa definitívne obrátila na konci roka, ktorý je už tradične najsilnejším predajným obdobím. A fungovalo to aj vlani. V októbri stúpol trh v porovnaní s rokom 2009 o 11, v novembri o 36 a v decembri takmer o 29 percent. Tak či tak to nedokázalo vyrovnať prepad prvých troch kvartálov. Celkovo sa predalo 70 951 osobných (M1) a ľahkých úžitkových vozidiel (N1), čo je o 21,54 % menej ako rok predtým.
Naposledy sa tak málo áut na Slovensku predalo v roku 2005. Náš prepad bol omnoho vyšší ako priemer v krajinách Európskej únie, kde sa predalo len o 3,4 percenta áut menej ako v roku 2009.
Porovnanie predaj 2009 – 2010 | |||
Značka | 2009 | 2010 | Rozdiel |
1. Škoda | 15 140 | 13 631 | –9,97 % |
2. Renault | 9 668 | 4 988 | –48,41 % |
3. VW | 5 613 | 4 926 | –12,24 % |
4. Peugeot | 7 019 | 4 742 | –32,44 % |
5. Kia | 6 349 | 4 373 | –31,12 % |
6. Citroën | 6 221 | 4 329 | –30,41 % |
7. Hyundai | 3 872 | 3 370 | –12,96 % |
8. Fiat | 4 364 | 3 053 | –30,04 % |
9. Toyota/Lexus | 4 687 | 3 029 | –35,37 % |
10. Ford | 3 505 | 2 913 | –16,89 % |
11. Suzuki | 3 679 | 2 883 | –21,64 % |
12. Opel | 2 809 | 2 669 | –4,98 % |
13. BMW | 1 555 | 2 150 | 38,26 % |
14. Mercedes | 1 908 | 1 949 | 2,15 % |
15. Seat | 2 075 | 1 704 | –17,88 % |
16. Audi | 1 476 | 1 569 | 6,30 % |
17. Nissan | 1 505 | 1 544 | 2,59 % |
18. Chevrolet | 2 084 | 1 222 | –41,36 % |
19. Dacia | 2 482 | 1 222 | –50,77 % |
20. Honda | 976 | 969 | –0,72 % |
21. Mazda | 513 | 863 | 68,23 % |
22. Mitsubishi | 601 | 853 | 41,93 % |
23. Volvo | 644 | 597 | –7,30 % |
24. Subaru | 204 | 269 | 31,86 % |
25. Land Rover | 122 | 175 | 43,44 % |
26. Lada-VAZ | 440 | 146 | –66,82 % |
27. Alfa Romeo | 184 | 114 | –38,04 % |
28. Mini | 27 | 79 | 192,59 % |
29. Porsche | 77 | 68 | –11,69 % |
30. Jaguar | 42 | 50 | 19,05 % |
31. Lancia | 68 | 48 | –29,41 % |
32. Jeep | 82 | 41 | –50,00 % |
33. Dodge | 49 | 28 | –42,86 % |
34. Chrysler | 31 | 23 | –25,81 % |
35. Saab | 53 | 18 | –66,04 % |
36. Smart | 7 | 9 | 28,57 % |
37. SsangYong | 34 | 4 | –88,24 % |
38. Cadillac | 5 | 1 | –80,00 % |
Spolu | 90 426 | 70 951 | - 21,5 % |
Na krízu doplatili „šrotovné“ značky
Na krízu doplatili takmer všetky značky, ale najmä tie, ktoré sa rok predtým viezli na vlne šrotovného. Odčerpali si totiž svojich zákazníkov v akomsi predstihu. Z veľkých hráčov mali hlavu v smútku najmä Renault a Dacia. Prišli o 48 % zákazníkov a Dacia až o 50,7. Ani ďalšie francúzske esá na tom neboli lepšie. Peugeot končil rok s 32-percentným a Citroën s 30,4-percentným prepadom. O tretinu menej áut predala aj Kia, Fiat či Toyota. Suzuki o 20 percent, Chevrolet vykázal až 41-percentnú stratu.
Aj trhová jednotka Škoda sa musela zmieriť s poklesom záujmu. Kým ešte v lete to bolo cez 30 percent, na konci sa jej podarilo znížiť skóre pod 10. Pomerne stabilné výsledky dosiahli spolu so Škodou aj Ford, Opel, Hyundai a Volkswagen. Podobne ako Honda, Suzuki alebo Seat.
No sú tu aj hviezdy, ktoré si napriek nepriaznivým okolnostiam posilnili svoju pozíciu. Najväčším prekvapením je nepochybne Mazda so 68-percentným a Subaru s 31,8-percentným nárastom.
Zaujímavý bol vývoj v prémiovom segmente, ktorý sa začal uzdravovať rýchlym tempom. Na čísla s pred troch rokov nemohli síce luxusné značky ani len pomyslieť, no až na Volvo predali vlani nakoniec všetky viac ako v roku 2009.
Škoda stále najsilnejšia
Poradie značiek sa príliš nezmenilo. Napriek poklesu je číslom jeden stále Škoda. Dokonca sa jej podarilo zvýšiť svoj trhový podiel zo 16,4 na 19,2 percenta. Nasleduje stabilne druhý Renault a za ním Volkswagen, ktorý sa prepracoval z vlaňajšej šiestej priečky na tretiu, čím vytlačil Peugeot na štvrté miesto. Tomu musela zas ustúpiť piata Kia a šiesty Citroën. Do prvej desiatky sa dostal ešte Hyundai, Fiat, Toyota a Ford, ktorý odsunul Suzuki na jedenástu priečku. Tesne pred bránami prvej desiatky zostal aj Opel či Seat.
Kráľom v prémiovom segmente je nepochybne trináste BMW, ktorému sa podľa štatistík registrovaných vozidiel podarilo po prvý raz zosadiť z trónu Mercedes-Benz. Ten zostal o stupienok nižšie. Audi je na 16. mieste a Volvo až na 23. Ústup Mercedesu je o to prekvapujúcejší, že to nie je tak dávno, keď predával viac áut ako BMW, Audi a Volvo spolu.
Najpredávanejšie autá podľa modelov (2010) | |
1. Škoda Octavia | 4913 |
2. Škoda Fabia | 4766 |
3. Kia cee´d | 2026 |
4. Suzuki SX4 | 1907 |
5. Hyundai i30 | 1151 |
6. Volkswagen Polo | 1125 |
7. Renault Fluence | 1067 |
8. Citroën C3 | 1060 |
9. Renault Mégane | 1031 |
10 Peugeot 207 | 995 |
Individuálny dovoz tiež klesol
Medzi najpredávanejšími modelmi opäť vedie Škoda. V prvej desiatke má hneď dva modely – Fabiu aj Octaviu. Z nižšej strednej triedy je tu zastúpený aj Renault Mégane, skokan roka, Renault Fluence, Kia Ceed a Hyundai i30. Všetky ostatné modely pochádzajú z nižšej triedy, ktorá tvorí až 36 percent odbytu nových áut. Kraľuje jej Fabia, Suzuki SX4, VW Polo a Citroën C3.
Bez strát nezostal ani trh individuálne dovezených osobných a ľahkých úžitkových áut. Po prvý raz za dlhé roky ich počet klesol. Za január až december bolo na Slovensku zaregistrovaných 66 248 dovezených áut, čo je až o 16 percent menej v medziročnom porovnaní. Až 28,3 percenta z nich malo cez desať rokov a 2 805 z nich bolo viac ako pätnásťročných.
Rebríček ojazdených vozidiel vedú značky Volkswagen, Škoda, Ford, Peugeot a BMW.
Najpredávanejšie autá podľa segmentov
Mini (2,02 %)
1. Fiat 500 – 345 ks
2. Fiat Panda – 261 ks
3. Hyundai i10 – 201 ks
Nižšia trieda (25,56)
1. Škoda Fabia – 4907 ks
2. VW Polo – 1126 ks
3. Citroën C3 – 1060 ks
Nižšia stredná trieda (33,53 %)
1. Škoda Octavia – 5614 ks
2. Kia cee´d – 2052 ks
3. Suzuki SX 4 – 1907 ks
Stredná trieda (7,35 %)
1. Škoda Superb – 1284 ks
2. VW Passat – 657 ks
3. BMW radu 3 – 543 ks
Vyššia stredná trieda (1,39 %)
1. Mercedes triedy E – 304 ks
2. BMW radu 5 – 274 ks
3. Audi A6 – 224 ks
Vyššia trieda (0,29 %)
1. BMW radu 7 – 95 ks
2. Mercedes triedy S – 42 ks
3. Audi A8 – 32 ks
Športová trieda (0,24 %)
1. BMW Z4 – 38 ks
2. VW Scirocco – 28 ks
3. Peugeot RCZ – 26 ks
SUV, Off-road (14,90 %)
1. Nissan Qashqai – 827 ks
2. Kia Sportage – 807 ks
3. Hyundai ix35 – 755 ks
MPV (10,70 %)
1. Škoda Roomster – 852 ks
2. Kia Venga – 527 ks
3. Seat Altea – 515 ks
Vývoj predaja osobných ľahkých úžitkových áut v SR | |
Rok | počet ks |
2000 | 55 289 |
2001 | 76 276 |
2002 | 72 787 |
2003 | 67 412 |
2004 | 67 626 |
2005 | 71 297 |
2006 | 78 565 |
2007 | 83 255 |
2008 | 96 897 |
2009 | 90 426 |
2010 | 70 951 |
.