Predaj áut klesol o pätinu

To, že rok 2010 bude pre slovenských automobilových predajcov kritický, bolo zjavné hneď od začiatku. Horšie na tom boli už len Maďari.

15.04.2011 10:59
Autá Foto:
Autá
debata

Predaje v predchádzajúcom roku zachránili dve vlny šrotovného, keď si autá kúpili aj tí, ktorí nič podobné neplánovali. Trh sa tak na čas umelo nafúkol a bublina praskla práve vlani. Recesia predaja prichádzala v prvých troch mesiacoch síce nenápadne s poklesom 11,57 %, ale v apríli predaj akoby zamrzol.

V apríli trh zamrzol

Pre kúpu auta sa v tomto mesiaci rozhodlo o 51 % menej zákazníkov. Nasledoval máj so 43 %, jún so 41 % a júl až so 47-percentným poklesom v medziročnom porovnaní. Za prvých sedem mesiacov si po svoje nové auto prišlo len 37 687 zákazníkov. To bolo až o 36 percent menej ako rok predtým. Situácia na Slovensku bola jedna z najkritickejších spomedzi krajín Európskej únie. Horšie vyšlo v štatistikách už len Maďarsko s medziročným poklesom 47,9 %.

Od augusta sa však začala situácia pomaličky zlepšovať. Pokles sa zmiernil na 24 percent a v septembri to bolo už len necelých sedem percent. Karta sa definitívne obrátila na konci roka, ktorý je už tradične najsilnejším predajným obdobím. A fungovalo to aj vlani. V októbri stúpol trh v porovnaní s rokom 2009 o 11, v novembri o 36 a v decembri takmer o 29 percent. Tak či tak to nedokázalo vyrovnať prepad prvých troch kvartálov. Celkovo sa predalo 70 951 osobných (M1) a ľahkých úžitkových vozidiel (N1), čo je o 21,54 % menej ako rok predtým.

Naposledy sa tak málo áut na Slovensku predalo v roku 2005. Náš prepad bol omnoho vyšší ako priemer v krajinách Európskej únie, kde sa predalo len o 3,4 percenta áut menej ako v roku 2009.

Porovnanie predaj 2009 – 2010
Značka 2009 2010 Rozdiel
1. Škoda 15 140 13 631 –9,97 %
2. Renault 9 668 4 988 –48,41 %
3. VW 5 613 4 926 –12,24 %
4. Peugeot 7 019 4 742 –32,44 %
5. Kia 6 349 4 373 –31,12 %
6. Citroën 6 221 4 329 –30,41 %
7. Hyundai 3 872 3 370 –12,96 %
8. Fiat 4 364 3 053 –30,04 %
9. Toyota/Lexus 4 687 3 029 –35,37 %
10. Ford 3 505 2 913 –16,89 %
11. Suzuki 3 679 2 883 –21,64 %
12. Opel 2 809 2 669 –4,98 %
13. BMW 1 555 2 150 38,26 %
14. Mercedes 1 908 1 949 2,15 %
15. Seat 2 075 1 704 –17,88 %
16. Audi 1 476 1 569 6,30 %
17. Nissan 1 505 1 544 2,59 %
18. Chevrolet 2 084 1 222 –41,36 %
19. Dacia 2 482 1 222 –50,77 %
20. Honda 976 969 –0,72 %
21. Mazda 513 863 68,23 %
22. Mitsubishi 601 853 41,93 %
23. Volvo 644 597 –7,30 %
24. Subaru 204 269 31,86 %
25. Land Rover 122 175 43,44 %
26. Lada-VAZ 440 146 –66,82 %
27. Alfa Romeo 184 114 –38,04 %
28. Mini 27 79 192,59 %
29. Porsche 77 68 –11,69 %
30. Jaguar 42 50 19,05 %
31. Lancia 68 48 –29,41 %
32. Jeep 82 41 –50,00 %
33. Dodge 49 28 –42,86 %
34. Chrysler 31 23 –25,81 %
35. Saab 53 18 –66,04 %
36. Smart 7 9 28,57 %
37. SsangYong 34 4 –88,24 %
38. Cadillac 5 1 –80,00 %
Spolu 90 426 70 951 - 21,5 %

Na krízu doplatili „šrotovné“ značky

Na krízu doplatili takmer všetky značky, ale najmä tie, ktoré sa rok predtým viezli na vlne šrotovného. Odčerpali si totiž svojich zákazníkov v akomsi predstihu. Z veľkých hráčov mali hlavu v smútku najmä Renault a Dacia. Prišli o 48 % zákazníkov a Dacia až o 50,7. Ani ďalšie francúzske esá na tom neboli lepšie. Peugeot končil rok s 32-percentným a Citroën s 30,4-percentným prepadom. O tretinu menej áut predala aj Kia, Fiat či Toyota. Suzuki o 20 percent, Chevrolet vykázal až 41-percentnú stratu.

Aj trhová jednotka Škoda sa musela zmieriť s poklesom záujmu. Kým ešte v lete to bolo cez 30 percent, na konci sa jej podarilo znížiť skóre pod 10. Pomerne stabilné výsledky dosiahli spolu so Škodou aj Ford, Opel, Hyundai a Volkswagen. Podobne ako Honda, Suzuki alebo Seat.

No sú tu aj hviezdy, ktoré si napriek nepriaznivým okolnostiam posilnili svoju pozíciu. Najväčším prekvapením je nepochybne Mazda so 68-percentným a Subaru s 31,8-percentným nárastom.

Zaujímavý bol vývoj v prémiovom segmente, ktorý sa začal uzdravovať rýchlym tempom. Na čísla s pred troch rokov nemohli síce luxusné značky ani len pomyslieť, no až na Volvo predali vlani nakoniec všetky viac ako v roku 2009.

Škoda stále najsilnejšia

Poradie značiek sa príliš nezmenilo. Napriek poklesu je číslom jeden stále Škoda. Dokonca sa jej podarilo zvýšiť svoj trhový podiel zo 16,4 na 19,2 percenta. Nasleduje stabilne druhý Renault a za ním Volkswagen, ktorý sa prepracoval z vlaňajšej šiestej priečky na tretiu, čím vytlačil Peugeot na štvrté miesto. Tomu musela zas ustúpiť piata Kia a šiesty Citroën. Do prvej desiatky sa dostal ešte Hyundai, Fiat, Toyota a Ford, ktorý odsunul Suzuki na jedenástu priečku. Tesne pred bránami prvej desiatky zostal aj Opel či Seat.

Kráľom v prémiovom segmente je nepochybne trináste BMW, ktorému sa podľa štatistík registrovaných vozidiel podarilo po prvý raz zosadiť z trónu Mercedes-Benz. Ten zostal o stupienok nižšie. Audi je na 16. mieste a Volvo až na 23. Ústup Mercedesu je o to prekvapujúcejší, že to nie je tak dávno, keď predával viac áut ako BMW, Audi a Volvo spolu.

Najpredávanejšie autá podľa modelov (2010)
1. Škoda Octavia 4913
2. Škoda Fabia 4766
3. Kia cee´d 2026
4. Suzuki SX4 1907
5. Hyundai i30 1151
6. Volkswagen Polo 1125
7. Renault Fluence 1067
8. Citroën C3 1060
9. Renault Mégane 1031
10 Peugeot 207 995

Individuálny dovoz tiež klesol

Medzi najpredávanejšími modelmi opäť vedie Škoda. V prvej desiatke má hneď dva modely – Fabiu aj Octaviu. Z nižšej strednej triedy je tu zastúpený aj Renault Mégane, skokan roka, Renault Fluence, Kia Ceed a Hyundai i30. Všetky ostatné modely pochádzajú z nižšej triedy, ktorá tvorí až 36 percent odbytu nových áut. Kraľuje jej Fabia, Suzuki SX4, VW Polo a Citroën C3.

Bez strát nezostal ani trh individuálne dovezených osobných a ľahkých úžitkových áut. Po prvý raz za dlhé roky ich počet klesol. Za január až december bolo na Slovensku zaregistrovaných 66 248 dovezených áut, čo je až o 16 percent menej v medziročnom porovnaní. Až 28,3 percenta z nich malo cez desať rokov a 2 805 z nich bolo viac ako pätnásťročných.

Rebríček ojazdených vozidiel vedú značky Volkswagen, Škoda, Ford, Peugeot a BMW.

Najpredávanejšie autá podľa segmentov

Mini (2,02 %)

Fiat 500 Foto: Fiat
Fiat 500 Fiat 500

1. Fiat 500 – 345 ks
2. Fiat Panda – 261 ks
3. Hyundai i10 – 201 ks

Nižšia trieda (25,56)

Škoda Fabia Foto: Škoda
Škoda Fabia Škoda Fabia

1. Škoda Fabia – 4907 ks
2. VW Polo – 1126 ks
3. Citroën C3 – 1060 ks

Nižšia stredná trieda (33,53 %)

Škoda Octavia Foto: Škoda
Škoda Octavia Škoda Octavia

1. Škoda Octavia – 5614 ks
2. Kia cee´d – 2052 ks
3. Suzuki SX 4 – 1907 ks

Stredná trieda (7,35 %)

Škoda Superb Foto: Škoda Auto
Škoda Superb Škoda Superb

1. Škoda Superb – 1284 ks
2. VW Passat – 657 ks
3. BMW radu 3 – 543 ks

Vyššia stredná trieda (1,39 %)

Mercedes-Benz E T-Model Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz E T-Model Mercedes-Benz E T-Model

1. Mercedes triedy E – 304 ks
2. BMW radu 5 – 274 ks
3. Audi A6 – 224 ks

Vyššia trieda (0,29 %)

BMW 7 Foto: BMW
BMW 7 BMW 7

1. BMW radu 7 – 95 ks
2. Mercedes triedy S – 42 ks
3. Audi A8 – 32 ks

Športová trieda (0,24 %)

Z4 sa môže pochváliť ideálnym rozložením... Foto: BMW
BMW Z4 Z4 sa môže pochváliť ideálnym rozložením hmotnosti 50:50.

1. BMW Z4 – 38 ks
2. VW Scirocco – 28 ks
3. Peugeot RCZ – 26 ks

SUV, Off-road (14,90 %)

Nissan Qashqai +2 Foto: Nissan
Nissan Qashqai +2 Nissan Qashqai +2

1. Nissan Qashqai – 827 ks
2. Kia Sportage – 807 ks
3. Hyundai ix35 – 755 ks

MPV (10,70 %)

Škoda Roomster Foto: Škoda
Škoda Roomster Škoda Roomster

1. Škoda Roomster – 852 ks
2. Kia Venga – 527 ks
3. Seat Altea – 515 ks

Vývoj predaja osobných ľahkých úžitkových áut v SR
Rok počet ks
2000 55 289
2001 76 276
2002 72 787
2003 67 412
2004 67 626
2005 71 297
2006 78 565
2007 83 255
2008 96 897
2009 90 426
2010 70 951

.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Články podľa značiek