Správa firemného autoparku zdražela

Firemné vozidlá sú pre firmy opäť väčším luxusom. Odvody sa zvýšili aj zamestnancom, ktorí používajú služobné autá aj súkromne.

17.05.2011 07:23
Peniaze a auto Foto:
Peniaze a auto
debata

Nový rok priniesol viacero zmien dotýkajúcich sa spravovania firemných flotíl vozidiel. Zvýšili sa ceny diaľničných známok, niektoré samosprávne kraje zvýšili daň z motorového vozidla, zamestnanci, ktorí jazdia na služobných autách aj súkromne, zaplatia viac na odvodoch a pri zahraničných služobných cestách strácate zákonný nárok na vreckové.

Napĺňanie štátnej kasy a snaha vlády o konsolidáciu verejných financií sa pretavili do množstva legislatívnych zmien schválených v závere minulého roka. V praxi to znamená, že náklady spojené s užívaním vozidiel sa v jednotlivých oblastiach zvýšili a na pleciach ich ponesú tak firmy ako aj zamestnanci.

Autopark stojí viac

Cena diaľničnej známky stúpla o necelých 40 percent, za ročnú nálepku namiesto 36,5 eura zaplatíte 50 eur. Za mesačnú známku dáte po novom 14 a za týždňovú 7 eur. Upozorňujme, že so zmenou ceny diaľničnej známky sa zmenila aj výška pokuty, ktorá sa počíta do desaťnásobku ceny mesačnej známky v blokovom konaní a až do päťdesiatnásobku v správnom konaní. Jazda bez diaľničných nálepiek Vás tak môže vyjsť na 140 eur na drevo. Pre korektnosť treba uviesť, že ceny známok sa naposledy zvyšovali v roku 2005. Pri niekoľko sto vozovom autoparku však rozdiel 13,5 eura za ročnú známku pocítite.

Nárast dane z motorového vozidla je miernejší, Prešovský a Trenčiansky kraj cenu nezmenili, ostatné kraje zvýšili sadzby od päť (Banskobystrický, Žilinský ), do 15 percent (Bratislavský). Cestná daň sa musí platiť za každé auto, ktoré sa používa v Slovenskej republike na podnikanie alebo na činnosti, z ktorých príjmy sú predmetom dane z príjmov. Daň sa teda platí aj za súkromné vozidlo, ak ho majiteľ používa na služobné účely.

Zamestnanci

Príjmy sa znížia aj ľuďom, ktorí využívajú súkromné auto na prácu, napríklad občasné výjazdy či služobné cesty. Zamestnávateľ im okrem prejazdeného benzínu platí aj paušálnu náhradu 0,183 eura za prejdený kilometer. Zákon umožňuje vyplatiť aj viac. V takom prípade však zo sumy presahujúcej výšku paušálnej náhrady zaplatí daň a po novom aj odvody.
Viac peňazí z paňaženiek vytiahne pracujúcim aj zmena pri používaní firemného auta na súkromné účely. Doteraz sa v takomto prípade zvyšoval základ dane o jedno percento zo vstupnej ceny auta. Po novom okrem dane zaplatíte aj odvody.

Zamestnanci zaplatia za užívanie služobného... Foto: DT
Vodička Zamestnanci zaplatia za užívanie služobného auta na súkromné účely viac.

Ak ste doposiaľ so služobným autom súkromne nejazdili, z hrubej mzdy tisíc eur ste poberali čistú mzdu 757,82 eur. Pri využívaní vozidla na súkromné účely s obstarávacou cenou 10 000 eur ste v čistom zarobili 738,82 eur, lebo Váš daňový základ sa zvýšil o sto eur. Teraz sa vám o sto eur zvýši aj vymeriavací základ pre odvody, namiesto z tisíc eur sa Vám odvody budú počítať zo sumy 1 100 eur. Na výplatnej páske potom uvidíte 727,96 eur. Rozdiel predstavuje mesačné navýšenie 10,86 eura. Pri aute v cene 20 000 eur ste doteraz pri súkromnom jazdení zarábali v čistom 719,82 eur, po novom dostanete 698,11 eur. Rozdiel vo Váš neprospech predstavuje 21,71 eur. No a ak jazdíte súkromne so služobným vozidlom za 30 000 eur, na účet Vám chodilo 700,86 eur. Od nového roka na ňom ale uvidíte iba 668,25 eur, teda o 32,61 eur menej. Znamená to, že novelizovaná legislatíva Vás pri rozličnej cene auta od 10 000 do 30 000 eur oberie od 10 do 32 eur.

Prvé reakcie

„Zamestnancom sa to prestáva vyplácať hlavne pri vozidlách, ktoré majú relatívne vysokú obstarávaciu hodnotu,“ potvrdzuje vedúci oddelenia osobnej dopravy spoločnosti Doprastav Marek Víg. Keďže firemný autopark má rôznu vekovú štruktúru, týka sa to podľa jeho slov predovšetkým ľudí jazdiacich na starších autách, keďže kríza ceny vozidiel za posledné dva roky znížila o zhruba 20 až 25 percent. „Ľudia, ktorí jazdia na starších vozidlách, sa dostávajú do pozície, že platia dosť vysoké odvody a dane štátu, niekedy je to rádovo 70 až 80 eur mesačne,“ vysvetlil. Priemerný nárast oproti stavu z minulého roka odhaduje o 20 až 25 eur mesačne. Okrem toho zamestnanci platia v rámci vnútrofiremných smerníc spoločnosti ďalšie peniaze za využívanie služobného auta na súkromné účely. „Už máme nejaké prvé lastovičky, keď ľudia požiadali o to, aby zmluva bola preklasifikovaná len na služobné účely a tým pádom sa vyhli zrážkam z platu,“ doplnil. Vozový park Doprastavu dnes tvorí cca 350 osobných automobilov, z ktorých sa na súkromné účely využíva asi tretina. „Podľa mojich prepočtov je stále výhodnejšie napriek všetkému používať firemné auto aj na súkromné účely. Už to nie je tak atraktívne, ale stále je to výhodnejšie. Minimálne náklady na poistenie, servis, údržbu a pneumatiky dosahujú ročne okolo tisíc eur a k tomu treba pripočítať obstarávaciu cenu vozidla,“ uzatvoril Víg.

Cestovné náhrady

Minuloročná novela zákona o cestovných náhradách vypustila aj minimálnu hranicu nároku na vreckové pri zahraničnej pracovnej ceste vo výške 5 percent hodnoty diét. Zamestnávateľ teda už nemá povinnosť pri zahraničnej služobnej ceste poskytovať vreckové. Ak sa však rozhodne pracovníkovi vreckové poskytnúť, zamestnanec je povinný vreckové zdaniť a zo sumy vreckového platiť aj odvody.

Pripravené v spolupráci s magazínom FLEET Firemné automobily//.

. Foto: FLEET
FLEET .

.[tac]//

debata chyba
Články podľa značiek