Móda SUV sa šíri naprieč automobilovým trhom ako jedna veľká lavína. Keď sa vrátime na úplný začiatok, zistíme, že prví zástupcovia tohto segmentu boli určení predovšetkým na aktívne trávenie voľného času mimo asfaltových komunikácií. Vyššia svetlá výška, pohon všetkých kolies a karosérie pripomínajúce rodinné kombi preto prišli naozaj vhod.
Nároky zákazníkov sa však menia a s nimi prichádza aj nový prístup výrobcov. Zámerne nehovorím o potrebách, pretože tie sa odvtedy zmenili len málo. Väčšina dnešných SUV počas svojho života neopustí asfalt, na čo automobilky pohotovo reagujú verziami s pohonom len jednej nápravy. Na trhu sa „chytili“ a ľudia ich skutočne aj kupujú. Mnohí totiž vyhľadávajú skôr vyšší posed za volantom a väčší pocit bezpečia. Až potom nastupujú argumenty lepšej trakcie, či možnosti ťahať ťažké prívesy.
V porovnaní s podobne veľkými kombi verziami klasických modelov s takmer rovnakou variabilitou interiéru a prepravnou kapacitou sú však SUV ťažšie a vďaka vyššej stavbe karosérie a zväčša aj širším pneumatikám mávajú vyššiu spotrebu. S ich mohutnejšou vizážou potom obyčajne prichádza aj nárast ceny. Nie je preto bez zaujímavosti porovnať niektoré kombi verzie klasických modelov s pohonom všetkých kolies a približne rovnako veľké SUV (tiež s pohonom 4×4).
Samozrejme sú zákazníci, ktorí majú pre kúpu SUV aj racionálne dôvody a kombi, hoci aj s pohonom všetkých kolies ich nárokom nedokáže vyhovieť. Zmyslom tohto malého porovnania nie je odrádzanie od kúpy SUV, ani spochybňovanie ich praktického prínosu, len zamyslenie sa nad ich skutočnou potrebou. Má teda zmysel za každú cenu kupovať SUV, ak s ním jazdíte výlučne po cestách?
Do porovnania som vybral troch prémiových nemeckých výrobcov, ktorí majú v ponuke vždy rovnako motorizované SUV aj klasické kombi. Ako vidieť z tabuliek, rovnako výkonné motory (v rámci jednej značky) majú s ťažšími SUV viac práce. Dynamicky ich teda kombi verzie prekonávajú vo všetkých dynamických parametroch. SUV vracajú úder možnosťou ťahať ťažšie prívesy a väčšou priechodnoťou danou o niečo vyššou svetlou výškou.
Audi Q5 vs. Audi A4 Avant | ||
Model | Audi Q5 2.0 TDI | Audi A4 Avant 2.0 TDI quattro |
Hmotnosť (kg) | 1830 | 1595 |
Rozmery (mm) | 4629/1880/1653 | 4703/1826/1436 |
Svetlá výška (mm) | 200 | – |
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) | 2000 | 1600 |
Max. rýchlosť (km/h) | 204 | 220 |
0–100 km/h (s) | 9,9 | 8,6 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,7 | 5,8 |
Zákl. cena verzie (€) | 39 930 | 36 230 |
BMW X3 vs. BMW 3 Touring | ||
Model | BMW X3 x-Drive 20d | BMW 320d x-Drive Touring |
Hmotnosť (kg) | 1715 | 1665 |
Rozmery (mm) | 4648/1881/1661 | 4527/1817/1418 |
Svetlá výška (mm) | 210 | 145 |
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) | 2000 | 1600 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 228 |
0–100 km/h (s) | 8,5 | 8,2 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 5,6 | 5,3 |
Zákl. cena verzie (€) | 39 900 | 38 400 |
Mercedes-Benz GLK vs. Mercedes-Benz C T-model | ||
Model | Mercedes-Benz GLK 250 CDI 4-Matic | Mercedes-Benz C 250 CDI T 4-Matic |
Hmotnosť (kg) | 1845 | 1735 |
Rozmery (mm) | 4525/1840/1689 | 4596/1770/1459 |
Svetlá výška (mm) | 200 | – |
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg) | 2000 | 1800 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 235 |
0–100 km/h (s) | 7,9 | 7,4 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 6,7 | 6,6 |
Zákl. cena verzie (€) | 44 160 | 45 930 |
.