Móda crossoverov je síce v plnom prúde, ale na bavorskú novinku je tento termín stále priúzky. Priameho konkurenta jej radšej nehľadajte. Čo to vlastne je? Kupé, liftback s komfortom limuzíny, netradičné MPV, či nebodaj SUV? Pravdupovediac, z každej triedy mu čosi chýba. Na kupé má priveľa dverí a je príliš vysoké, k limuzíne sa nehodí jeho splývavá silueta, na MPV nemožno s ponukou štyroch sedadiel ani len pomyslieť a bez pohonu oboch náprav by si GT asi len ťažko meralo sily s novou X-šestkou. Zároveň si z nich však požičal to, čo mu vyhovuje. Z kupé dynamický zjav a výkon, z limuzíny vysokú mieru komfortu, z MPV nevšednú variabilitu a zo SUV praktickosť vyššie situovaného podvozku.
Aj v Mníchove sa museli natrápiť, kým prišli k záveru, že jeho komplikovanú DNA vystihuje najlepšie jednoduchá skratka GT (Grand Turismo) – veľký cestovateľ. Presvedčili sme sa o tom osobne počas pár sto kilometrov strávených za jeho volantom v okolí Lisabonu.
Exteriér
BMW 5 je prvým predstaviteľom novej generácie päťkového radu, ale už prvý vizuálny kontakt naznačuje, že svojimi rozmermi, najmä dĺžkou päť metrov a výškou až 1,6 metra, necháva za sebou všetko, čo sa nám spája s termínom vyššia stredná trieda. Ešteže je štandardne postavené na 18-palcových diskoch. Všetko menšie by na ňom totiž vyzeralo ako kolieska z motokáry. Množstvo štylistických prvkov si navyše požičalo z vlajkovej lode radu 7. Napríklad prednú masku s malým polomerom zakrivenia či priam monumentálne ľadvinky.
Predné svetlomety používajú po prvý raz dvojstupňové diódy, takže typické svietiace okruže môžu tentoraz slúžiť aj ako pozičné, aj ako denné svetlá. Grafika zadných svetiel s horizontálne umiestnenými „letkami“ tiež nápadne pripomína novú sedmičku. K tomu však 5 GT pridáva poriadne športový „drajv“. Pozrite si bezrámové okná, dynamické bočné prelisy či chrómovú dvojicu koncoviek výfukov. A tá podmanivá silueta kupé!
Nevšedný mix kategórií vyzerá naozaj dobre. Nechýba mu prestíž, potrebná pre služby vo vyšších kruhoch ani charizma súkromného auta, za volant ktorého si bude radi sadať každý deň. Prílišnej formálnosti limuzín ho totiž spoľahlivo zbavila práve splývavá zadná časť.
Interiér
Všetko na tomto aute je prispôsobené tomu, aby ste aj po celodennej ceste vystúpili zrelaxovaní ako po medzikontinentálnom lete v prvej triede. Začína sa to už nastupovaním. Vysoká strecha a poloha predných sedadiel zvýšená o sedem centimetrov v porovnaní s BMW 5 zabezpečuje pohodlný prístup do interiéru.
Čuduj sa svete, podobné je to aj pri nastupovaní zadných cestujúcich. Obrovský priestor umocňuje mimoriadne veľká presklená plocha. Ešte viac si ju užijú zadní cestujúci s výhľadom na panoramatickú dvojdielnu strechu. Predné sedadlá sú mimoriadne komfortné, ale keď treba, dokážu aj podržať. No najviac luxusu nájdete vzadu. Koncept 2+2 umožnil vytvorenie dvojice individuálnych zadných sedadiel s elektrickým nastavením sklonu operadla a posuvným sedadlom. Porovnanie s lôžkovou úpravou sedadiel v prvej triede nie je teda vôbec prehnané. Škoda, že zadné sedadlá sú umiestnené príliš vysoko. S klesajúcou líniou strechy ubúda totiž priestor nad hlavou.
Dizajn interiéru je opäť inšpirovaný novým sedmičkovým radom. Nehľadajte tu teda športové emócie. Vládne tu elegancia, luxus, drevo a koža. Palubná doska síce rešpektuje súčasný horizontálny štýl, no zároveň je v ľavej časti orientovaná viac na stranu vodiča, ako to bolo bežné v BMW v deväťdesiatych rokoch. Prístrojový panel je perfektne prehľadný a v dolnej časti doplnený širokým displejom, ktorý dotvára spodnú časť analógových prístrojov. Radiaca páka má tak ako v nových modeloch BMW formu joysticku. Nechýba nová redukovaná generácia multimediálneho rozhrania iDrive. V porovnaní s „i-podovksou“ jednotkou možno hovoriť doslova o záplave tlačidiel. Takže z intuitívnosti novému systému veľa nezostalo. Zato centrálny displej narástol na 10,2 palca.
Vybavenie a variabilita
Vybavenie Grand Turisma jasne deklaruje jeho prémiovú pozíciu. Pripravená je štvorzónová klimatizácia, panoramatická strecha, head-up displej, ventilované, vyhrievané a masážne sedadlá, radarový tempomat s funkciou úplného zastavenia či audio-navigačný systém s 80 GB harddiskom a diaľkovo ovládaný entertainment systém s dvojicou zadných monitorov s nezávislým sledovaním programov. Zadným pasažierom sú tak k dispozícii aj všetky údaje palubného počítača či navigácie.
Bezpečnostný balík dotvára osem airbagov, asistent na udržanie v jazdnom pruhu či monitorovanie slepého uhla.
Veľkou prednosťou je variabilita. Zadné veko s dvojitou kinematikou, tak trochu „odkukané“ od Škody Superb, sa tu predstavuje v novej podobe. Zadná horizontálna časť je zabudovaná priamo v ráme veka. Ovládať sa dá len manuálne. Pri otvorení celého veka aj so zadným sklom možno využiť samočinné otváranie a zatváranie. Po elektrickom sklopení zadných sedadiel sa základný objem zväčší z vynikajúcich 590 litrov na 1700. BMW 5 GT preto hravo zvládne aj úlohu rodinného auta.
Na druhej strane však prekvapí malý objem interiérových odkladacích priestorov. Nie je ich málo, no príliš veľa vecí do nich neuložíte.
Motor a prevodovka
Zatiaľ sa GT predstaví s dvojicou motorov. Trojlitrovým 6-valcom pre 530d GT (180 kW) a silnejším trojlitrovým benzínovým motorom pre 535i GT (225 kW). O prítlak do sedadiel nie je núdza. Hoci aj základný diesel vie tento 2,5-tonový kolos rozhýbať na stovku za menej ako sedem sekúnd, najväčší dojem na nás urobil benzínový šesťvalec.
S dvojicou agilných turbodúchadiel má neuveriteľne harmonický záťah a vo vysokých otáčkach ponúka aj nákazlivú zvukovú kulisu. Na manuálnu prevodovku si pri 8-stupňovom automate ani nespomeniete. Akoby dokázala čítať vaše myšlienky. Radí hladko a pohotovo. Celkovo štyri programy od Comfort po Sport + menia charakteristiku radenia. V tom najostrejšom sa stáva z 5 GT skutočný atlét. Za dynamiku inklinujúcu k triede športových áut si však motory pýtajú relatívne málo paliva.
Aj vďaka opatreniam EfficientDynamics spotrebuje benzínová verzia priemerne len deväť litrov paliva a diesel dokonca ešte o 2,4 litra menej. Samozrejme, pri drsnejšom zaobchádzaní sa môže spotreba s ľahkosťou prehupnúť cez 12 či dokonca 14 litrov.
Jazdné vlastnosti
Ani pri tomto modeli nezabudlo BMW na radosť z jazdy. Vynikajúci celohliníkový podvozok a perfektné rozloženie hmotnosti mu prepožičiava suverénne jazdné vlastnosti, tentoraz však s prioritou na komfort. O ten sa stará najmä pneumatické odpruženie zadnej hnanej nápravy, ktoré doslova hltá nerovnosti. Ak si predsa len nedáte povedať a máte chuť zajazdiť si s týmto 2,5-tonovým kolosom ako s kupé, prichádza na pomoc Dynamic Drive Control so štyrmi prednastavenými jazdnými charakteristikami Comfort, Normal, Sport a Sport +.
Systém ovládaný prepínačom pri voliči prevodovky mení nielen tvrdosť odpruženia, ale aj citlivosť plynového pedálu, účinok posilňovača a režim automatickej prevodovky. Zmena je jasne citeľná už po prvých metroch. V režime Sport+ dokonca dochádza k obmedzeniu účinku stabilizácie, takže si so zadným náhonom možno užiť aj krásne výjazdy zo zákrut pod plynom. Čo na to však povedia rozmaznaní pasažieri na zadných sedadlách, nie je zrejmé, tak ako úspech tohto modelu.
V Mníchove si od 5 GT sľubujú príchod nových zákazníkov. Je však tiež možné, že jeho všestrannosť získa priaznivcov na úkor iných modelov BMW. O podobný koncept „veľkého cestovateľa“ sa napokon pokúsil pred pár rokmi Mercedes-Benz triedou R, aj keď v inom kabáte. No, že by v Stuttgarte oslavovali, sa nedá povedať. Zákazníkom totiž najviac prekážal výhradne štvormiestny interiér, na čo musela nemecká automobilka zareagovať následnou ponukou päťmiestnej modifikácie. Nemôže sa čosi podobné prihodiť aj novému 5 GT?
Výhody:
- atraktívny dizajn
- priestranný interiér
- polohovateľné zadné sedadlá
- dvojitá kinematika zadného veka
- výkonné a úsporné motory
- 8 – stupňová prevodovka
- komfort odpruženia
- jazdné vlastnosti
- veľký kufor
Nevýhody:
– len štyri sedadlá
- cena
Technické parametre:
Rozmery:
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4998/1901/1559
Rázvor náprav (mm): 3070
Objem batožin. priestoru (l): 590/1700
Motor: 535i GT
Počet valcov/ventilov: R6/24 DOHC TwinTurbo
Zdvihový objem (cm3): 2979
Max. výkon (kW/ot.): 225/5800
Max. krút. moment (Nm/ot.): 400/1200
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 6,3
Spotreba na 100 km (l): 8,9
Motor: 550i GT
Počet valcov/ventilov: V8/32 2×DOHC TwinTurbo
Zdvihový objem (cm3): 4395
Max. výkon (kW/ot.): 300/5500
Max. krút. moment (Nm/ot.): 600/1750
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 5,5
Spotreba na 100 km (l): 11,2
Motor: 530d GT
Počet valcov/ventilov: R6/24 DOHC Turbo
Zdvihový objem (cm3): 2993
Max. výkon (kW/ot.): 180/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 540/2400
Max. rýchlosť (km/h): 240
0 – 100 km/h (s): 6,9
Spotreba na 100 km (l): 6,5