Ako hľadala Formula 1 atraktívne útočiská

Atraktívne trate sú pre seriál F1 kľúčové. Lákajú stále viac divákov a tí plnia pokladnice usporiadateľov. Monte Carlo dávno nespĺňa bezpečnostné normy, no bez tejto trate si preteky F1 dnes nevie nikto predstaviť. Stále atraktívnejším je aj východ Európy. Náruč kolotoču F1 však otvára aj Ázia.

04.10.2008 12:55
F1 Monaco Foto:
Aj takto sa dá vychutnávať F1 v Monaku.
debata

Monte Carlo – Let vrtuľníkom v obývačke

Mestské okruhy majú neopakovateľné čaro. Diváci majú monoposty takmer na dosah. Najznámejšou traťou je určite Monte Carlo, kde sa jazdí už od roku 1950. S pribú­dajúcimi rokmi sa z Veľkej ceny Monaka stali najprestížnejšie preteky sezóny. Nablýskané jachty boháčov kotviace v prístave a celebrity z celého sveta dotvárajú jedinečnú atmosféru podujatia. Aj pre samotných jazdcov sú preteky v úzkych uličkách výnimočné. Takmer všetci označujú Monte Carlo za motoristický Wimbledon. Podujatie dostalo od pretekárov veľa prirovnaní. Zaujímavo ho charakterizoval trojnásobný šampión Brazílčan Nelson Piquet: „Jazdiť v Monaku je ako lietať s vrtuľníkom v obývačke.“ Výnimočné je i odovzdávanie cien. Najlepšia trojica stojí na schodoch kniežacej lóže.

Bahrajn – na ťavej farme

Na ťavej farme uprostred púšte Chýbali sporo odeté dievčiny stojace pri jazdcoch a ich monopostoch, šampanské vystriedal na stupni víťazov nealkoholický bublinkový nápoj. Štvrtého apríla 2004 mala formula 1 premiéru na Blízkom východe. V maličkom Bahrajnskom kráľovstve, na mieste bývalej ťavej farmy, uprostred púšte. Na konci sezóny vyhlásili Veľkú cenu Bahrajnu za najlepšie zorganizované preteky v roku 2004.

Hungaroring – skok za železnú oponu

Formula 1 a východný blok? Na začiatku 80. rokov priam nemysliteľná vec. Bernie Ecclestone sa nedal odradiť. Rokovania v Sovietskom zväze v roku 1983 stroskotali. Podľa tradovanej historky oslovil počas letu z Moskvy Ecclestona podnikateľ s maďarskými koreňmi Tamás Rohonyi (v tom čase riaditeľ Veľkej ceny Brazílie) s návrhom, či by sa preteky nemohli usporiadať v Maďarsku. „Kde to do čerta je?“ spýtal sa údajne Brit. „Presne pod nami,“ odvetil Rohonyi. Na zemiakovom poli pri dedinke Mogyoród dvanásť kilometrov od hlavného mesta začala na mieste zvanom Údolie troch prameňov vyrastať v roku 1985 trať s parametrami pre F1. V júni 1986 otvorili nový okruh a o dva mesiace na ňom privítali premiérovú Veľkú cenu Maďarska.

Veľký trh za veľkým múrom

Najľudnatejšia krajina sveta lobovala za usporiadanie pretekov F1 veľmi dlho. Prvý okruh vybudovali v Žuhaji – v južnej časti Číny. Monoposty F1 sa však na ňom nikdy neobjavili. Zlom nastal až na začiatku 21. storočia. „Čínsky trh je pre nás veľmi dôležitý,“ zdôvodnil Bernie Ecclestone rozhodnutie, prečo formula 1 zavítala aj za Veľký čínsky múr. Nový okruh neďaleko Šanghaja projektoval známy nemecký architekt Hermann Tilke. S finančným prispením čínskej vlády, ktorá investovala 160 miliónov dolárov, vyrástol na bývalom močarisku supermoderný okruh. Prvé preteky v roku 2004 sledovali vypredané tribúny – 150–tisíc divákov.

debata chyba
Články podľa značiek